Bukefalos 28 år!

Någon som kan gener och registreringsregler

Var glad att du inte råkat ut för samma sak som en tidigare tjej i stallet.
Hon köpte en islänning med pass och stamtavla.
Efter ägarändring blev passet indraget/ogiltigt.
För att uppfödaren hade fått djurförbud och enligt dom skensålt hästen till en mycket nära vän, som var den som sålde hästen till stallkompisen.
Så hennes dyra renrasiga islänning blev en korsningsponny registrerad i SH och hon fick inte längre vara med på klubbens träningar eller tävla.
Inte sjyst gjort enligt mej :mad: :mad: :mad:

Det där tror jag inte på om jag inte fått se det själv.
 
Fast det där låter väldigt konstigt. Uppfödarens djurförbud har ingenting med hästens identitet och pass att göra. Det borde inte vara möjligt.


Varför har en domare som dömer i djurskyddsmål själv livstids djurförbud ?

Polisen beslagtog alla kvarvarande pass när dom flyttade alla hästarna och övriga djur.
När sen hästarna såldes fick dom nya ägarna inte passen utan dom fick själva registrera dom hos SH som korsningsponny.
Dom hästarna och passen som uppfödarens nära vänner/släktingar hann "rädda" innan polisen kom drogs in vartefter dom såldes.

Liknande har hänt renrasiga hästar av andra raser när "storuppfödare" fått djurförbud
 
Varför har en domare som dömer i djurskyddsmål själv livstids djurförbud ?

Polisen beslagtog alla kvarvarande pass när dom flyttade alla hästarna och övriga djur.
När sen hästarna såldes fick dom nya ägarna inte passen utan dom fick själva registrera dom hos SH som korsningsponny.
Dom hästarna och passen som uppfödarens nära vänner/släktingar hann "rädda" innan polisen kom drogs in vartefter dom såldes.

Liknande har hänt renrasiga hästar av andra raser när "storuppfödare" fått djurförbud

Fast det där är ju en helt annan story än den du drog först? Och chippar man inte islänningar?
 
Fast det där är ju en helt annan story än den du drog först? Och chippar man inte islänningar?

Chippen har inget med pass att göra.

Stallkompisen köpte en renrasig islänning, skickar in passet för ägarändring, efter ca 3-4 månader när det inte kommit tillbaka ringer hon och undrar var det är, då får hon veta att det är indraget och hon måste själv fixa ett nytt från SH som korsningsponny med allt vad det innebär i kostnader för dels ett nytt pass från grunden och dels värdeminskning av hästen.

Anledningen fick hon själv leta reda på plus att hon då blivit kontaktad av andra som råkat ut för samma sak.

På vilket sätt skulle det vara en annan historia ?
 
Chippen har inget med pass att göra.

Stallkompisen köpte en renrasig islänning, skickar in passet för ägarändring, efter ca 3-4 månader när det inte kommit tillbaka ringer hon och undrar var det är, då får hon veta att det är indraget och hon måste själv fixa ett nytt från SH som korsningsponny med allt vad det innebär i kostnader för dels ett nytt pass från grunden och dels värdeminskning av hästen.

Anledningen fick hon själv leta reda på plus att hon då blivit kontaktad av andra som råkat ut för samma sak.

På vilket sätt skulle det vara en annan historia ?

Fast det där låter ändå väldigt konstigt. I det fallet borde man kontaktat SIF, berättat vad som hänt, och därigenom fått ett duplikatpass på det förkomna. Inget konstigt egentligen.
 
Beteckningen är betald och kvitto finns. Nu var det mammans sjukdom och frånfälle, samt en separation som gjorde att pappren inte kom in...(två ganska tuffa smällar att få i livet)
Vi har ett par islänningar till som har papper, men den här lilla killen har gått framåt i träning och det skulle vara kul att vara med lite på klubb som sagt.
Ägaren ordnar ju så klart pass före köp, men jag vill ju eftersom reglerna här är sådana att deltagande i tävling kräver islandspass ha ett sådant och det är fortfarande svårt att ta in att det verkligen är kört bara för att...
För tillfället har jag lagt ner det hela, jag har inte löst ny avgift i klubb och sif, kanske längre fram om jag hittar glädjen i det igen, annars får det bli hobby hemmavid och ev. körtävling... :cool:

Men trail osv kan du ju starta ändå - under westernflagg? Du kan ju starta allt utom just "islandsgrenar" (tölt osv)?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp