Regler för avstånd till boende

Minnie

Trådstartare
Jag o sambon är lite intresserade av en gård där vi vill göra om ladugården till stall o hyra ut boxar. Stället ligger precis i utkanten av ett mindre samhälle. Försöker nu googla runt för att hitta regler om hur långt det måste vara mellan tex hage, gödselstack, stall o omkringliggande villor men vet inte riktigt vart jag ska hitta det. Någon som vet?

Sv: Regler för avstånd till boende

Jag o sambon är lite intresserade av en gård där vi vill göra om ladugården till stall o hyra ut boxar. Stället ligger precis i utkanten av ett mindre samhälle. Försöker nu googla runt för att hitta regler om hur långt det måste vara mellan tex hage, gödselstack, stall o omkringliggande villor men vet inte riktigt vart jag ska hitta det. Någon som vet?
Du ska ringa till kommunen och fråga de som jobbar med bygglov, alternativt hälsoskyddsfrågor. Visst, det finns rekommendationer om avstånd till skolor och förskolor mm. men i slutändan är det kommunen som beslutar om du får ha hästverksamhet där eller ej och hur långt från tomtgränsen du får ha stängsel osv. Så ring dit och lycka till med gårdsköp :)

Tyvärr finns det inga nationella regler. Bovverket rekommederade 500m för några år sedan men nu diskuteras att redan efter 50m är antalet allegener i luften väldigt lågt.
200 m tillämpas i vissa kommuner och 50 m i andra.

Statliga allergiutredningen från 1989 föreslår 500 m som skyddsavstånd till
bebyggelse vid nyetablering av hästanläggningar.
Boverkets allmänna råd ”Bättre plats för arbete” anger 500 m som
rekommenderat skyddsavstånd mellan djurhållning och bostadsbebyggelse vid
nyetablering.

I Naturvårdsverkets tidigare allmänna råd 1989:6 ”Miljöskydd vid djurhållning”
finns 200 m angivet som skyddsavstånd med hänsyn till risk för bland annat
luktolägenheter, flugor eller buller.
Socialstyrelsen hänvisar till 200 m i enlighet med Naturvårdverkets
råd ovan (detta allmänna råd har upphävts) och 500 m i enlighet med Boverkets allmänna råd. Socialstyrelsen uppger även i meddelandeblad från juni 2004 att allergiaspekterna är viktiga att ta hänsyn till men det finns även andra omgivningshygieniska aspekter förknippade med djurhållning bland annat lukt, buller, flugor och skydd av vattentäkter. Vidare bör vad som kan betraktas som ett rimligt avstånd bedömas från fall till fall enligt Socialstyrelsen.

När ni är i kontakt med kommunen, kolla också vad det finns för planering för området i framtiden. Utkanten av ett samhälle idag kan betyda mitt i ett villaområde inom tio år.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 562
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 916
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 038
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka