Regler för hästskor?

Pettsson

Trådstartare
Vilka regler är det som gäller för hästskor under tävling? Tillåtna mått osv?
Jag har försökt läsa tillägget men hittar inget, blir blind av all text när jag läser på datorn :crazy:

Sv: Regler för hästskor?

Rätta migom jag har fel!

Max 23 mm bred och jag har för mig att maxhöjden är 10 mm.

Så med andra ord, om man skor normalskoning så borde det inte vara några problem?
Eller måste jag säga till hovslagaren nästa gång han kommer att han måste dubbelkolla skorna?
Iofs så tror jag inte att jag kommer tävla ngt på nästa skoning, men man vet ju aldrig.

Jag kollade med min hovis idag. Hon va förutseende nog att ha med sig reglementen för olika dicipliner när hon åkte till sina kunder. Hon hade järnkoll och lovade att det skulle bli rätt :)

När min hovis skor med normalskor är de 22 tror jag och det är gränsfall. De blir ofta uttrampade till mer än 23.
På tävlingssäsongen köper jag själv skor och lämnar över till hovis. Då köper jag 20 om jag inte missminner mig.

Då skall jag köpa egna skor med andra ord.
Vår hovslagar skor mkt islandshästar som tävlar, så om jag pratar med honom så fixar han nog det. Men jag kan lika gärna köpa själv med.

Det står i Fipo att naturlig slitning är tillåte då bored det ju inte vara några problem med att ha 22 eller?:crazy::)

Be hellre din hovis att köpa ut 20 mm breda skor, det borde inte vara något problem om denne skor mycket islänningar. Det bör ju isåfall ligga även i deras intresse att det blir rätt på andra islänningar om de tävlas.

Varför jag säger så här beror på att, rätt som det är så behöver pållen plötsligt en storlek större på sina dojjor vad gör du då med dina inköpta och hovis inte har några i rätt bredd?

Citat från FIPO

Skon får vara högst 10 mm tjock och 23 mm bred och måste ha
en jämn form. Naturlig förslitning är tillåten. Domarnas beslut om att tillåta en
viss sko vid en specifik tävling är slutgiltigt för denna tävling.

Man bör alltså tänka på att 23 mm bred kan en 20 mm sko bli sent i en skoperiod, att köpa 22 mm från början är som att be om problem.

Fast vanligtvis skor ju jag mina hästar själv.
Så jag skulle ju kunna köpa skor dagarna före.
Jag vågar inte sko nu pga att jag inte gjort det på länge.

Men jag skall prata med M när jag får tag på honom.
Han får säga vad han tycker och tänker, men med tanke på vad jag betalar för en skoning så borde han ju själv få fixa fram det där.. :mad:

Ni som har koll p det här: av vilken anledning kom denna reglen till? Jag har inte uppfattat det riktigt men hade det att göra med att man kunde lägga dit osynliga vikter? Eller är jag ute och cyklar då?

Nej inte i alla fall gäller reglerna för att hindra det du kallar fusk, jag skulle tro i detta fall att det gäller en förenkling i FIPO.
Förr gällde 22 mm i FIPO men sen hade vi svenskar ett tillägg på 10% vilket gav totalt 24 mm. Nu har man tagit bort det svenska tillägget och bestämt 23 mm i det internationella regelverket kort och gott.

Sen handlar det om en hälsofråga också, för breda skor kan utöva sultryck på hästen vilket gör att den får skador i hoven. Tittar du i FIPO så ska du se att flera av reglerna är till för att hindra att skador uppstår under tävling.

Det står i Fipo att naturlig slitning är tillåte då bored det ju inte vara några problem med att ha 22 eller?:crazy::)

Naturlig förslitning så att skorna är tunnare än vad de är från början är ok. Men bredden är faktiskt stenhård... Vet flera stycken som har blivit diskade då 22mm-skor har breddat sig, så det är en risktagning, speciellt om man ska tävla mot slutet av skoperioden.

Självklart handlar reglerna om att förebygga och förhindra skador, jag är ju inte dum.

Vad jag menade var att jag hade hört något för inte så länge sen om någon historia som jag hade för mig handlade om det jag nämnde och undrade om det var då regeln kom till, som jag fick för mig då.

Kan man ha ulik bredde på for- og bakskor? (ergo ulik vekt)

Liknande trådar

IT & mobiler Mitt Facebook konto har en live.com adress som kontaktmöjlighet men pyttemjuk har ändrat så det är numera en Outlook adress. Så jag kan...
Svar
15
· Visningar
598
Senast: hastflicka
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 712
Senast: Takire
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
809
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Fälttävlans-tråden 2025