Regler för SE VCH

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hundar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 5 441
H

hundar

Läste just att reglerna för Svenskt viltspårschampionat ska ändras. Man tar bort kravet på start på ordinarie prov. Nu krävs "bara" tre 1or i öppenklass.

Reflektioner. ..

Själv tycker jag att det skulle vara svårare att bli SE VCH. Men nu verkar det som om det blir enklare då man inte behöver komma med på ett orcinarie prov.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Regler för SE VCH

Jag tycker det är bra att de ändrat då rasklubbarna haft supermycket jobb då anstormningen på deras ordinarie prov har varit enorm.

Jag har lite svårt att förstå att det skulle bli lättare att bli SE VCH för att man inte behöver ett ordinarie prov, det är ju ingen skillnad i svårigheten på proven, innan har det ju varit ett administrativt problem att de finns för få ordinarie prov. Hundarna har ju samma uppgift att lösa.

Om man tycker det är för "lätt" att bli SE VCH borde det ju vara provens karaktär man ska ändra på och inte frekvensen på proven.

Läste just att reglerna för Svenskt viltspårschampionat ska ändras. Man tar bort kravet på start på ordinarie prov. Nu krävs "bara" tre 1or i öppenklass.

Reflektioner. ..

Själv tycker jag att det skulle vara svårare att bli SE VCH. Men nu verkar det som om det blir enklare då man inte behöver komma med på ett orcinarie prov.

Hur ser det ut, krävs det 3 ettor på raken eller 3 ettor oavsett antal starter?
Jag ska göra vår första öppenklass tävling i Augusti, så låt säga att jag startar 2 till i år och samtliga får 1:a ..Då tituleras lillen alltså SEVCH?

Jag tycker det är bra att kravet på ordinarie tas bort, så länge inte kravet om minst två(tre?) olika domare finns kvar.
I övrigt så tycker jag att kraven i själva spåret kan höjas, jag har sett många dåliga hundar som får titeln för att domaren "är lite snäll", det är ju inte direkt någon som kan kontrollera hur hunden egentligen gick.

Det är ju utan tvekan det enklaste championatet att ta, att ordinarie prov är borta gör inte så stor skillnad.

Jag tycker att man i stället kan införa tex elitspår, vet att bayrarna har nåt sånt de kan gå och det hade gett större utslag.

Jag äger två SEVCH, Loka som faktisk kan spåra och Fortune som inte har en aning om hur man använder näsan på ett bra sätt... Så championatet säger väldigt lite om hundens färdigheter.

Att man tar bort det ordinarie provet, tycker inte jag spelar så stor roll. Däremot skulle jag vilja att det blev svårare att få ett championat, fler nivåer med olika svårigheter eller liknande. Jag upplever det idag som ett "slask"-championat som med lätthet plockas hem.

Jag tycker också det låter ganska lätt (säger jag nu innan vi provat...). Men jag läste på Tollarnas hemsida att det också krävs ett utställningsresultat?!?? Stämmer det eller är det enbart för den rasen?? Konstigt isåfall.

Nja, det är ju det vanliga, en tvåa på utställning. Det krävs, så vitt jag vet, för alla championat.

Och, som fd utställningsräv, så får vet jag att det krävs nästintill en defekt hund för att inte kunna lura sig till en tvåa;)

Det krävs väl bara att dom ska ha testikelintyg för viltspårstiteln?
Alltså, känd pungstatus eller utställningsmerit? ;)

Nej svårhetsgraden blir ju inte svårare men ibland har man ju fått vänta på att få SE VCH då de ordinarie proven varit fulla.

Någon skrev slask championat. Ja det kan jag hålla med om det känns liksom inte som någon bedrift att få ett Viltspårs championat. Nej dom borde gjort det svårare ev med krav på elit start. Hörde att det var på förslag men röstades tydligen ner.
Då kunde dom väl göra så att man var tvungen att gå för 3 olika domare. Men det kanske finns ställen där det är svårt att uppbringa sånt utan att behöva åka jättelångt. I mellan Sverige borde det inte vara så svårt men kan ju kanske vara svårt både norr o söderöver. Har ingen aning faktiskt.

Är det så? Mina har ju ingen pung så jag har aldrig funderat på det:p

Men jag vet att en kompis hund fick sina cert innan utställningsmeriten och då snackades det bara om den där tvåan, själv har jag helt enkelt bara antagit att det ska vara så. Kanske det har varit så..?

Ett förslag är kanske att man skulle ha HP på sina spår för att få championatet ?

Tesora

Min jobbarkompis hund är SE VCH och hon är aldrig utställd så behövs inte för att få det championatet verkar det som...

Fast HP är så luddigt... Jag som har fågelhund har enbart gått spår för tax och drever-domare, det säger sig självt att mina hundar inte spårar som en tax, och därför bedöms de lite annorlunda. Det ska inte vara så, men det är så, och just HP är en av de grejerna jag fått för mig mer handlar om tycke och smak..?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 995
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 680
Senast: Hermelin
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår