Regler kring takhöjd gäller ej vid två hästar eller färre?

iNHALE

Trådstartare
Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv (enligt jordbruksverkets hemsida är lägsta tillåtna höjd oavsett häststorlek 220 cm).

När jag påpekade att det är för lågt för våra hästar (en av dem är 173 cm) påstod pappa att så länge man inte har fler än 2 hästar så gäller inte reglerna för takhöjd i stallet.

Stämmer detta verkligen? Kan inte hitta någonstans i lagtexten att denna typen av "undantag" skulle gälla, någonsin.

Det jag kan hitta ang takhöjd i stall är följande:
5 § Takhöjden i det utrymme där hästar hålls eller tillfälligt binds ska vara minst 1,5 × mankhöjden, dock lägst 2,2 m. Takhöjden mäts från den nivå
hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå.
Takkonstruktioner eller andra byggnadsdetaljer placerade rakt ovanför box eller spiltvägg ska inte inräknas i takhöjden.
Ändå envisas pappa med att påstå att det står i lagtexten (aka det stod tydligen i en broschyr mamma fick från jordbruksverket) att man inte behöver följa reglerna för takhöjd om man inte har fler än 2 hästar.

Vem är det som är ute och cyklar, jag eller pappa?
 
Sv: Regler kring takhöjd gäller ej vid två hästar eller färre?

När jag påpekade att det är för lågt för våra hästar (en av dem är 173 cm) påstod pappa att så länge man inte har fler än 2 hästar så gäller inte reglerna för takhöjd i stallet.

Stämmer detta verkligen? Kan inte hitta någonstans i lagtexten att denna typen av "undantag" skulle gälla, någonsin.
Inte heller jag känner till något sådant undantag - vilket iofs inte behöver betyda någonting. Däremot ifrågasätter jag hans resonemang rent generellt. Jag har svårt att tro att en häst slår huvudet mjukare i taket bara för att den har en boxgranne istället för två... Tror han att föreskrifterna om takhöjd bara är formalia och byråkrati, utan någon koppling till verkligheten? Angivna mått är ju dessutom absolut minsta tillåtna höjd, inte precis ett riktvärde att sträva efter. :crazy:
 
Sv: Regler kring takhöjd gäller ej vid två hästar eller färre?

Hade samma tanke medan vi diskuterade vid matbordet. Ett MÖJLIGT resonemang skulle kunna vara att ju fler hästar man har ju mer krävs det i form av luftrymd i stallet för att hålla en behaglig miljö gällande damm, fukt osv, men det är fortfarande inte något tillräckligt försvar... Hästarna blir ju inte mindre bara för att man råkar ha två istället för fem och att klämma in en häst på 173 i ett stall med 216 i takhöjd har jag mycket svårt att tro att en vettig inspektör skulle ha överseende med (och inget jag skulle få för mig att göra heller för den delen) även om själva boxmåtten skulle vara godkända.

Var inte med på plats och kollade på stallet så kan inte uttala mig men tydligen var det som sagt 216 upp till undersidan på bjälkarna och det fanns 7 boxar i stallet. Tydligen hade ägarna fått klartecken från länsstyrelsen, men vilken storlek på hästar som stått där har jag ingen aning om.
 
Sv: Regler kring takhöjd gäller ej vid två hästar eller färre?

Du har rätt, det finns inget undantag gällande takhöjd i häststall beroende på antalet hästar.
Däremot skulle en mindre avvikelse kunna godtas om inga andra brister i djurhållningen finns, samt att takhöjden inte påverkar hästen negativt ur djurskyddssynvinkel.

Minimimåttet för tak i häststall är 1,5 x mankhöjden, dock lägst 220 cm, så takhöjden 216 cm skulle jag tro har godkännts som en mindre avvikelse för små ponnyer.
 
Sv: Regler kring takhöjd gäller ej vid två hästar eller färre?

Ja, från 2,60 m (krav för 1,73 m häst) till 2,16 m känns ju som mer än en liten avvikelse...
 
Sv: Regler kring takhöjd gäller ej vid två hästar eller färre?

***************
 
Senast ändrad:
Sv: Regler kring takhöjd gäller ej vid två hästar eller färre?

Din pappa är ute och cyklar... som nämnts tidigare i tråden så finns det inga undantag.
 
Sv: Regler kring takhöjd gäller ej vid två hästar eller färre?

Du har rätt, det finns inget undantag gällande takhöjd i häststall beroende på antalet hästar.
Däremot skulle en mindre avvikelse kunna godtas om inga andra brister i djurhållningen finns, samt att takhöjden inte påverkar hästen negativt ur djurskyddssynvinkel.

Att man gör undantag om avvikelsen inte är för stor det känner jag till. Troligen (förhoppningsvis) är det väl något sådant som varit på tapeten i detta fallet när stallägaren fick godkänt trots att taket är 4 cm för lågt.

Din pappa är ute och cyklar... som nämnts tidigare i tråden så finns det inga undantag.

Tänkte det. Lät väldigt märkligt med ett sådant undantag.
 
Sv: Regler kring takhöjd gäller ej vid två hästar eller färre?

Pappa är ute och cyklar. Reglerna gäller även om du har shettis - vilket är smått absurt men sant.
 

Liknande trådar

Anläggning Femtielfte tråden i ämnet gissar jag, men jag hittar inte svaret på min fråga riktigt. Om man läser JBV:s regler säger den alltid att...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: rebus
·
S
Anläggning Jag kommer att köpa en häst inom det närmaste halvåret som det ser ut nu. Antagligen inslandshäst. Hästen kommer jag att ha hemma (har...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: a1agnlju
·
L
Anläggning Har funderingar på att fixa till stallet lite i sommar men egentligen är taket ca 10 cm för lågt för den stora hästen. Inspektörerna...
Svar
11
· Visningar
3 859
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej. Läste för några dagar sedan i Lokaltidningen att alla stall här i Åstorp ska inspekteras nu till hösten eftersom det var några...
Svar
2
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp