Låga takbjälkar i "skötbox"

S

saramalovgren

Jag kommer att köpa en häst inom det närmaste halvåret som det ser ut nu. Antagligen inslandshäst. Hästen kommer jag att ha hemma (har mark). Det kommer att vara 2-3 hästar (närmaste grannen har häst).

Hästarna kommer att gå på lösdrift med en bra ligghall enligt bestämmelser.

En av de andra hästagarna som är min närmaste granne kommer att ha en nybyggd box som ska fungera som sjukbox/skötbox. Denne bygger hon på sin mark (några meter från mig)

Nu till saken. På min tomt/mark står det ett gammalt mindre (!) stall som vi inte har använt. Min idé var att inreda detta stall med en box (för skötsel) samt sadelkammare. Jag kommer att öppna upp halva delen (boxdelen) med full takhöjd. Problemet är att bjälkarna är lägre än vad bestämmelserna säger. Upp till bjälkarna är det strax över 2 meter. Jag vet att bestämmelserna säger minst 2,20 till lägsta punkt i taket. Obs, storlek på boxen (kvm) är större än vad bestämmelserna kräver.

Att gräva ut golvet eller höja bjälkarna kan bli riktigt svårt, antagligen omöjligt. Därför funderar jag nu hur ni tänker kring detta. Boxen ska alltså inte användas ofta då hästen kommer att gå på lösdrift. En annan sak jag tänker på är att om hästen är runt 135 ca (islandshäst) så bör den inte "behöva" mer än 204 cm (1,5 x 135), för så räknar man ju med större hästar. Principen bör ju vara densamma, men jo, jag vet att det är 220 som gäller. Jag har redan funderat på utebox men eftersom boxen knappt kommer att användas så känns det så onödigt att lägga ner så pass mycket pengar på en sådan.

De faktorer som spelar in är alltså:
1. Hästens mankhöjd antagligen ca 135 cm
2. Boxen används endast kortare stunder (skötsel)
3. Det finns tillgång till box med godkänd takhöjd om sjukbox skulle behövas
4. Det kommer ändå att vara luftigt då det endast är bjälkarna som är låga, resten är öppet upp i nock.

Vad tycker ni? Skulle ni kunna tänka er att sköta en häst med den mankhöjden i en sådan box. (I övrigt blir det tryggt och säkert med fönster, galler och allt så som det "ska" vara, ventilation m.m.).
 
Sv: Låga takbjälkar i "skötbox"

För hästar i den storleken som du talar om skulle jag inte ha några som helst problem med den takhöjden.
 
Sv: Låga takbjälkar i "skötbox"

hur många hsätar finns det plats för på gården? Har du plats för mer än 4 så måste du söka tillstånd hos länsstyrelsen och dem kommer inte godkänna en takhöjd som är lägre än vad lagen säger. Kan hända att de är snällare om de bara är en sjukbox.
 
Sv: Låga takbjälkar i "skötbox"

Det blir 2-3 hästar som vi ska ha på lösdrift, det har inte tidigare varit hästar där. Fastigheten räknas inte som en gård.

Jag behöver alltså inte söka tillstånd hos länsstyrelsen, och boxen blir ju enbart för skötsel av hästen. Vi har ju redan en sjukbox som följer bestämmelserna om takhöjd. Min fråga var mer om man vågar att sköta en häst på 135 cm i en box med bara 2 meter upp till bjälke. Egentligen borde det inte vara några bekymmer, men vad säger ni?
 
Sv: Låga takbjälkar i "skötbox"

dåså, då är de inga problem! Din häst kan hitta på de en häst kan hitta på utan att skada sig i den boxen!
 
Sv: Låga takbjälkar i "skötbox"

Att gräva ut golvet eller höja bjälkarna kan bli riktigt svårt, antagligen omöjligt.

Varför skulle det vara omöjligt att höja bjälkarna?
Det vet jag flera som har gjort (vi själva bland annat) i olika sorters byggnader utan problem.. Blir ju lite nyfiken på det omöjliga i din byggnad!

Men - som svar på det du frågade efter så tror inte jag heller att att det blir några problem att ha en islandshäst på en skötselplats med lite för lågt (2 m) i tak!
 
Sv: Låga takbjälkar i "skötbox"

Det blir 2-3 hästar som vi ska ha på lösdrift, det har inte tidigare varit hästar där. Fastigheten räknas inte som en gård.

Jag behöver alltså inte söka tillstånd hos länsstyrelsen, och boxen blir ju enbart för skötsel av hästen. Vi har ju redan en sjukbox som följer bestämmelserna om takhöjd. Min fråga var mer om man vågar att sköta en häst på 135 cm i en box med bara 2 meter upp till bjälke. Egentligen borde det inte vara några bekymmer, men vad säger ni?

Jag skulle troligtvis se bjälkarna i skötselboxen som en mindre avvikelse med tanke på att du har en alternativ sjukbox och att skötselboxen endast används till just skötsel (då är ju du där samtidigt som hästen).
 
Sv: Låga takbjälkar i "skötbox"

Varför skulle det vara omöjligt att höja bjälkarna?
Det vet jag flera som har gjort (vi själva bland annat) i olika sorters byggnader utan problem.. Blir ju lite nyfiken på det omöjliga i din byggnad!
Ts kanske anser att det kostar mer än det smakar (för kan man inte göra det själv så kan det ju bli rätt dyrt).
 
Sv: Låga takbjälkar i "skötbox"

Ts kanske anser att det kostar mer än det smakar (för kan man inte göra det själv så kan det ju bli rätt dyrt).

Fast just att flytta upp en takbjälke är vanligen ett snabbt och lätt jobb som man kan göra själv, i alla fall om det är i en smal byggnad som TS nämnde. I det här fallet hade man ju inte behövt att flytta upp den/de som är just över skötselplatsen. (*Om* man då skulle känna att det behövdes då, trots små hästar)
 
Sv: Låga takbjälkar i "skötbox"

Vi skall göra så som du beskriver oxå :) Ta bort höloftet, höja bjälkarna i ena halvan av vårt stall där skall boxarna stå. I andra halvan vill vi ha kvar loftet (iaf några år) o där under kommer vi visserligen inte göra några boxar/spiltor men det är där vi kommer stå o borsta... Där är 1.90 till bjälken o 2.05 till loftgolvet mellan... Det går alldeles utmärkt att sköta våra hästar under det taket, förutsatt att man som tvåbening inte e längre än 1.90 för då slår man i huvudet ;)

I nya lagen för hästar står faktistk i nån paragraf (har glömt vilken) att avvikelser får förekomma förutsatt att hästhållningen är god. Mycket kaffe o fika o smörj så kanske det går igenom om de kommer på inspektion. Men har ni ingen gård, inte söker några tillstånd så vet dom inte att ni finns ens...
 
Sv: Låga takbjälkar i "skötbox"

Vi skall göra så som du beskriver oxå :) Ta bort höloftet, höja bjälkarna i ena halvan av vårt stall där skall boxarna stå. I andra halvan vill vi ha kvar loftet (iaf några år) o där under kommer vi visserligen inte göra några boxar/spiltor men det är där vi kommer stå o borsta... Där är 1.90 till bjälken o 2.05 till loftgolvet mellan... Det går alldeles utmärkt att sköta våra hästar under det taket, förutsatt att man som tvåbening inte e längre än 1.90 för då slår man i huvudet ;)

I nya lagen för hästar står faktistk i nån paragraf (har glömt vilken) att avvikelser får förekomma förutsatt att hästhållningen är god. Mycket kaffe o fika o smörj så kanske det går igenom om de kommer på inspektion. Men har ni ingen gård, inte söker några tillstånd så vet dom inte att ni finns ens...
Mindre avvikelse får förekomma i vissa fall, ja. Jag tycker att det är dumt att råda någon att inte följa lagkraven på de grunder som du beskriver. Att tycka att det är okej att inte följa de regler som finns med skälet att myndigheterna inte känner till stället, betyder det att det är okej att köra 70 förbi en skola så länge polisen inte ser? är risken mindre att du kör på ett barn om polisen inte ser att du kör för fort?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 239
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 268
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 532
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 036
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp