Renovera stall, otydliga regler

L

Lampi

Har funderingar på att fixa till stallet lite i sommar men egentligen är taket ca 10 cm för lågt för den stora hästen. Inspektörerna som har varit runt i kommunen accepterar vissa takhöjder ibland (fast att det inte är enligt reglerna), ibland måste folk bygga om hela stallet etc. Det är ju en jäkla skillnad i kostnad att bara byta ut inredningen eller om man måste höja taket eller sänka golvet för att det är 10 cm fel i takhöjd.

När man bygger nya stall tycker jag att det är bra med regler för då är det ju lika lätt att bygga så man får rätt takhöjd från början. När det gäller äldre stall tycker jag att man borde vara lite generösare och se på helheten. Jag har ventilations system, 2 fönster i varje box, rätt box storlekar, bra foder, daglig utevistelse och välskötta hästar.

Nu har ju djurskyddsinspektörerna flyttat 15 mil härifrån så man undrar ju hur de ska kunna kolla 10 cm skillnad i takhöjd när hästar några mil härifrån har varit vanskötta i 10 år och de inte har tagit hästarna därifrån förrän nyligen.

Nyligen skrev de i Tidnigen Ridsport om hästägarna som fick spendera 200,000:- på att bygga nytt stall fast att de hade ett renoverat stall med välskötta hästar. De hade behövt renovera sitt eget hus i stället. Tycker bara att allt är så godtyckligt.
 
Sv: Renovera stall, otydliga regler

Att ta ut inspektören för en granskning innan man sätter igång dyra renonveringar tycker jag är en god idé. En förgranskning helt enkelt. Det kan faktiskt ge mycket god input, det är oftast duktiga och insatta människor med bra tips och råd.

Reglerna tycker jag inte är otydliga, däremot tror jag att om man räknar med undantag kan det verkar luddigt.
 
Sv: Renovera stall, otydliga regler

Men är det så godtyckligt egentligen?

Vi har ju lagar och regler för att de skall följas. Annars är det ju ingen mening med att ha några. Varför skall vissa ha undantag och andra inte?

Är en av hästarna för stor så får man göra förändringar så den får plats alt sälja tycker jag.

//Waern
 
Sv: Renovera stall, otydliga regler

Är en av hästarna för stor så får man göra förändringar så den får plats alt sälja tycker jag.

//Waern

För stor kan ju diskuteras för den har då aldrig slått huvudet i taket. Även när han är uppspelt och står rakt upp (Om du förstår vad jag menar) så har han aldrig slått i taket. Är ett helt jämt tak så kan inte skada sig.

Sälja sin älskade häst är väl lite väl drastiskt när det handlar om 10 cm.

Och ja, det är väldigt godtyckligt.
 
Sv: Renovera stall, otydliga regler

Är det inte så att du är irriterad på att en del "klarar sig" medans "andra åker dit"?
Reglerna gäller ju för alla.

Ungefär som att det är 50 utanför på gatan men alla håller ju inte det. Råkar det vara poliskontroll så åker Stina, Ludde och Pelle dit men Orvar hade tur och slapp undan för det var fullt i kontrollen. Bertil var tjurig och vägade skriva på något på plats och höll sig sedan undan en delgivning under två år så han slapp undan bara genom att vara fräck..

Att det var bra väglag och sikt eller man hade en sjuk unge i bilen är ju inga anledningar till att olagligheten skall vara okej.


Lika lite okej är det ju att ha en för stor häst i stallet.


Sen håller jag med om att det finns äpplen och päron. Naturligtvis kan man tycka att det kan kännas grin-tråkigt att vissa kan missköta sina djur rejält och komma undan med det under lång tid medans andra som sköter sig mkt bra får ålägganden som kan tyckas löjliga i jämförelse.

Samtidigt, gör man så rätt som möjligt redan från början så sover man gott om natten iaf.

//Waern
 
Sv: Renovera stall, otydliga regler

Samtidigt, gör man så rätt som möjligt redan från början så sover man gott om natten iaf.

//Waern

Hade jag varit med 1939 när stallet byggdes så hade jag definitivt påpekat att 70 år i framtiden ska det vara si och så högt i stallet.

Jag sover gott om natten fast att det saknas 10 cm för laglig höjd för den ena hästen de andra är ok. Kan påpeka att förra ägaren hade faktiskt miljö och hälsa ute när de renoverade stallet och det blev godkänt då fast det är ju 8 år sedan.
 
Sv: Renovera stall, otydliga regler

Har funderingar på att fixa till stallet lite i sommar men egentligen är taket ca 10 cm för lågt för den stora hästen. Inspektörerna som har varit runt i kommunen accepterar vissa takhöjder ibland (fast att det inte är enligt reglerna), ibland måste folk bygga om hela stallet etc. Det är ju en jäkla skillnad i kostnad att bara byta ut inredningen eller om man måste höja taket eller sänka golvet för att det är 10 cm fel i takhöjd.

När man bygger nya stall tycker jag att det är bra med regler för då är det ju lika lätt att bygga så man får rätt takhöjd från början. När det gäller äldre stall tycker jag att man borde vara lite generösare och se på helheten. Jag har ventilations system, 2 fönster i varje box, rätt box storlekar, bra foder, daglig utevistelse och välskötta hästar.

Nu har ju djurskyddsinspektörerna flyttat 15 mil härifrån så man undrar ju hur de ska kunna kolla 10 cm skillnad i takhöjd när hästar några mil härifrån har varit vanskötta i 10 år och de inte har tagit hästarna därifrån förrän nyligen.

Nyligen skrev de i Tidnigen Ridsport om hästägarna som fick spendera 200,000:- på att bygga nytt stall fast att de hade ett renoverat stall med välskötta hästar. De hade behövt renovera sitt eget hus i stället. Tycker bara att allt är så godtyckligt.

1. Djurskyddsinspektörer har inte möjlighet ( finns inte tid, dessutom inte lämpligt) att bedriva konsultverksamhet i form av att titta på stall och komma med förslag till lösningar innan det byggs om.

2. En ändring i ett stall kan aldrig godkännas om det är under 2,20 i takhöjd. I befintliga stall kan mindre avvikelse godtas om man anpassar hästarnas höjd efter stallet och att allt i övrigt är bra. Dessutom ska man räkna takhöjden från bäddens yta (dvs där hästen står) till taket, och inte från betonggolvet till taket. Är det 10 cm skillnad då?

3. För låg takhöjd ska man söka dispens för och det gör man hos Jordbruksverket. En inspektör har inte laglig möjlighet att ge dispens.
 
Sv: Renovera stall, otydliga regler

1. Djurskyddsinspektörer har inte möjlighet ( finns inte tid, dessutom inte lämpligt) att bedriva konsultverksamhet i form av att titta på stall och komma med förslag till lösningar innan det byggs om.

2. En ändring i ett stall kan aldrig godkännas om det är under 2,20 i takhöjd. I befintliga stall kan mindre avvikelse godtas om man anpassar hästarnas höjd efter stallet och att allt i övrigt är bra. Dessutom ska man räkna takhöjden från bäddens yta (dvs där hästen står) till taket, och inte från betonggolvet till taket. Är det 10 cm skillnad då?

3. För låg takhöjd ska man söka dispens för och det gör man hos Jordbruksverket. En inspektör har inte laglig möjlighet att ge dispens.

Jag såg nu att det var för lågt för en av hästarna, då förutsätter jag att takhöjden är minst 2,20. Inte lika tufft då, men du bör överväga att anpassa hästarnas storlek till stallet.
 
Sv: Renovera stall, otydliga regler

*KL*
Det är intressant att jämför lagstifningen för stall med den för bostäder och lokaler.

När det gäller byggnader som gäller människor så räcker det normalt sett att uppfylla de byggregler som gällde när byggnaden uppfördes eller renoverades.

När det gäller djur däremot så måste man uppdatrera byggnaden löpande när reglerna ändras. Är inte det lite konstigt?
 
Sv: Renovera stall, otydliga regler

Det är faktiskt 2,40 i stallet men för en häst på 1,70 så ska det vara 2,55 (så det är faktiskt 15 cm fel på höjden).
 
Sv: Renovera stall, otydliga regler

Det är faktiskt 2,40 i stallet men för en häst på 1,70 så ska det vara 2,55 (så det är faktiskt 15 cm fel på höjden).
Okej... Om det är så att gården innehåller fem hästplatser eller fler ska du förpröva även om du bygger om i ett befintligt stall. Med lite tur kan du få tips av byggkonsulenten i samband med förprövningen. Det finns ju inget som säger att du inte kan förpröva även för färre hästplatser. Förprövningen är gratis by the way.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp