Regler och vad tas för givet i era stall?

J

Jaba

Vad har ni för regler i era stall ni som har innackorderingar?
VAd tas för givet?
Vilken tid är en normal tid att senast lämna stallet förutsatt att man inte tränar för en tränare?

Att alla skall hålla rent och snyggt samt sopa efter sig är väl självklart.

Vad ska man igentligen ta för givet hos vuxna människor?

Men ska man behöva skriva lappar för att folk ska förstå att snö och styltor måste ut för att det smälter, blir blött och dålig luft? Att slask hinken måste tömmas när man sköljt bett och foderhinkar och den blir näst intill full?

Ska man behöva påpeka att folk måste spåna under sina igenomblöta hönät för att vattnet inte ska rinna på stallgången där dom förvaras samt byta spånet, hälst innan det blir dyngsyrt och inte suger upp mer väta?

Ska man behöva påpeka att man inte kommer 22.10 för att mocka åt sin häst för att man råkade somna på soffan. Somnar på soffan efter att ha varit på matfest i just det, stallet. Skiter man inte i det då om man nu inte kunde göra det på samma gång?
Hästen borde inte ta skada av det.

SKa man behöva påpeka att man inte kommer 20.10 för att mocka, rida och borsta som man vet tar nästan 2 timmar att göra?

Eller är det så att alla förväntar sig att allt är bra så länge någon anann gör det eller så länge någon inte säger att det är ett förbud att vara i stallet efter 21.00?

Jag börjar bli less på att behöva tjata och det känns som att jag gnäller på folk när jag hela tiden måste tala om för folk att det dom gör/inte gör, inte passar.
Eller är det mej det är fel på?

Sv: Regler och vad tas för givet i era stall?

Beror väl lite på vad man har för regler.
Det bästa är väl att ha ett möte, och känner man att man måste ha en viss tid då stallet ska vara släckt och nattat så får man ta upp det.

Vi har haft lite problem med "basic" saker nu tycker jag.
Just det att man sopar upp efter sig och sin häst. Även på andra ställen än kvadratmetern framför boxdörren...
Sen att täcken måste hängas i sadelkammaren när dom är blöta för att dom ska kunna torka...

Tyvärr verkar det vara så att det alltid är några som är mer noggranna och några som är mer tankspridda och inte lika strukturerade.
Det är inte kul att bli den "elaka tanten" heller....

Vad det gäller tider så nattfodras hästarna i regel vid 22, så fram till dess är det självklart helt ok att vara i stallet. Vissa jobbar på lite andra tider och kommer kanske ganska sent till stallet, vet man att man kanske inte är klar innan tio hör man kanske av sig till stallägaren och säger att man nattfodrar hästarna själv.

Att skriva lappar är ju tyvärr inget som hjälper, snarare tvärtom, jag försöker säga till personerna som gör sånt som jag stör mig på (om det är befogat). Fast på ett vänligt sätt då.

Man är ofta många som ska samsas i ett stall, och alla tycker inte alltid att saker ska skötas likadant, och vissa verkar bara strunta i allting överhuvudtaget, men för att komma till rätta med problemen brukar det bästa vara att ha tydliga regler med vad som gäller, som ni kommer fram till gemensamt. Sen kanske man kan skriva en liten kom-ihåg-lista, där man kan kolla vad som gäller?

När det gäller tider i stallet så tycker jag att kl. 21 är tidig tid att ha som sista tid. Det är en del i de stallet jag står i som inte har möjlighet att komma vissa dagar förren vid 20 tiden, och hästarna måste ridas och sånt endå. Är man tyst och lugn tycker inte jag det borde störa hästarna. Däremot om man kommer bortåt 22 tiden och man inte ens börjat så de tycker jag är lite försent. Men jag tycker man måste kunna få rida på kvällen också.

Sen är dom andra sakerna ganska så självklara, det bästa är att ha ett möte och verkligen gå igenom allting så det omöjligt kan bli missförstånd. Sen sätta upp en lapp kanske där det står saker som är lätta att glömma för vissa.

Senast ändrad av en moderator:

Vi sköter alla fodringar själva. Alla vet att vi ger kvällsmat runt 22, vilket då givetvis kan bli 21.30-22.30.
En av damerna är extrem, tycker jag.
Hon har ett dagjobbv vardagar. Slutar kl 5 och 4 varannan vecka, inga barn. KOmmer inte från stallet tidigare än 21. Ju mindre hon ska göra, ju senare är hon här. Ska allt göras så tar det 2 timmar för henne att få allt klart.
Idag, söndag rider hon ut 20.50, är nu hemma och kl är 21.50. Är inte det lite väl sent?

Det verkar ganska sent om hon inte har något som hindrar henne från att komma ut tidigare?
Tycker kanske 22 är en rimlig gräns på när folk ska vara klara i stallet, hinner man inte det får man väl be någon annan ta hand om hästen den dagen?

Om det nu vore så att folket jobbade till 20 så hade det i mitt tycke varit en annan femma. Men när man nu slutar 4-5timmar tidigare?

Hon har ett dagjobbv vardagar. Slutar kl 5 och 4 varannan vecka, inga barn. KOmmer inte från stallet tidigare än 21. Ju mindre hon ska göra, ju senare är hon här. Ska allt göras så tar det 2 timmar för henne att få allt klart.
Idag, söndag rider hon ut 20.50, är nu hemma och kl är 21.50. Är inte det lite väl sent?

Jag tycker inte det låter som nåt konstigt, om det är så att du inte vill ha folk i stallet länge eller att man måste vara klar en viss tid så kanske du inte borde ha inackorderingar?
Jag skulle vilja kunna vara hos min häst i stallet hela dagen om det är så att jag hinner det eller vill de utan att folk ska tycka det är konstigt.

Jag tycker inte att det är sent att lämna stallet 21.50. Hade hon lämnat stallet vid 23 kanske man kan reagera, annars är 22 en bra tid att sikta på att folk ska bli klara.

Senast ändrad av en moderator:

Vi sköter alla fodringar själva. Alla vet att vi ger kvällsmat runt 22, vilket då givetvis kan bli 21.30-22.30.

Nja, jag och en kompis tog en ridtur vid 01.00 snåret en gång. Visserligen på sommaren. Alla gör väl som de vill. I vårt stall finns inga "regler", bara sunt förnuft

Vi har alltid ett stallmöte när vi får in någon ny. Oops, vi missade visst nu sist :angel:

Då går vi igenom tider och hur vi brukar göra bara för att slippa tjata och gnälla.

Det är viktigt att man är överrens på grunderna för det kommer att bli kontroverser ändå.
Sen finns det ju olika tolerans nivå, jag gillar inte att det ligger täcken och saker framme lite här och där (ska kanske skälla lite ;)) men å andra sidan så får man kanske stå ut med det istället för att bli ovän med folk och bli stallets surtant.

I somras hade jag specialregler eftersom jag ville natta lillpojken innan jag red och det gick bra bara jag fodrade och sa till så långt innan jag kunde dom dagar det skulle bli sent.

Rena säkerhetsfrågor ska givetvis inte nonchaleras!

Hos oss släcks det oftast redan vid 20-21 för det mesta.
Beror väl lite på vad det är för stall.
Men 22 skulle inte jag tycka var för sent att vara i stallet, men 23 känns kanske lite sent.

SJälv är man ju kvällstrött så det är sällan jag är i stallet efter 20. Vill hem och varva ner innan man ska sova.

kl.

I vårat stall är det larmat mellan 21.30-6.30, så vi har inte så himla mycket att välja på.
Men visst kan man känna att det skulle behövas till 22.00 ibland, annars tycker jag att det är bra tider.

Jag skulle aldrig kunna hyra på ett stall där man inte fick röra sig i stallet efter 21! Däremot förväntar jag mig inte att de ska ha väntat med någon fodring för min skull.

Ridhuset dit vi transporterar har sällan lediga tider förrän vid 20.30 tiden så det är inte någon ovanlighet att man är tillbaka vid midnatt.
Jag har dessutom små barn så ibland är det inte läge att åka förrän de har somnat.

Nu går våra hästar på lösdrift så stallet är för det mesta helt tomt och kommer man/åker sent så är man självklart så tyst som det bara går för att inte störa någon.

Generellt kan jag tycka att många stallägare är för dåliga på att berätta hur de vill ha det. Jag tror flertalet hyresgäster är måna om att vara tillags bara man vet vad som förväntas.
Vi har inga större problem på vårt ställe men i princip varje år blir vi överraskade över att sommarhagarna plötsligt är byggda och eftersom vi hyresgäster vill ta träckprov så blir släppet försenat vilket skapar irritation. Trots att vi bett om att bli informerade i god tid om när det börjar bli läge.

Jag tror också att många hästägare är rätt naiva över vad konsekvenserna kan bli vid ett orätt handlande eftersom det inte är de som fixar konekvenserna. Ex.vis rider på en slätrakad bana dagen före det fryser till så den blir knögglig resten av vintern istället för att förstå att man måste låta den frysa till ordentligt för att få ett bra grundunderlag resten av vintern.

Därför är det så viktigt att vara tydlig!

Nu är jag inackorderad själv och vi har väl endel regler uppskrivna, både i kontrakt & på lapp i stallet.
Dock så är vissa av dem lite väl löjliga :grin:
Men ibland är det ju bäst att ha "allt" med i kontraktet för att få det skött på det sätt man som stallägare vill.

Vi har inga speciella tider uppskrivna som vi privatare får vara i stallet.
Tyvärr så kvällsfodras det så tidigt som 19-20 så här måste man ju rida innan den tiden om man inte vill störa hästen under natten.

Att alla skall hålla rent och snyggt samt sopa efter sig är väl självklart.
Men alla har ju olika gränser. Några spånspår spelar ingen roll för mig iom att stallet ändå ska sopas helt innan nattning. (Om man skräpar ner strax innan då)

Vad ska man igentligen ta för givet hos vuxna människor?
Att hästen med omvivande saker sköts på ett bra sätt och får tillräckligt med foder.
Mer än så behövs väl egentligen inte?

Men ska man behöva skriva lappar för att folk ska förstå att snö och styltor måste ut för att det smälter, blir blött och dålig luft? Att slask hinken måste tömmas när man sköljt bett och foderhinkar och den blir näst intill full?
Dålig luft? :confused:
Jag håller med dig alltså, men inte är det farligt om det ligger kvar lite snö.
Det som blir värst är ju att bädden blir blötare och det går åt mer spån.
Byt ventilation.

Ska man behöva påpeka att folk måste spåna under sina igenomblöta hönät för att vattnet inte ska rinna på stallgången där dom förvaras samt byta spånet, hälst innan det blir dyngsyrt och inte suger upp mer väta?
Vaa? :confused:
Måste dom lägga spån under sina hönät som dom har blött ner - för att vattnet inte ska rinna ut på de andra hönäten (Som ligger i gången???) som ändå ska blötas ner ?

Är spånet dyngsurt så är det lite svårt att få det att suga upp mer ;)

SKa man behöva påpeka att man inte kommer 20.10 för att mocka, rida och borsta som man vet tar nästan 2 timmar att göra?
Varför skulle man inte kunna det?

Jag börjar bli less på att behöva tjata och det känns som att jag gnäller på folk när jag hela tiden måste tala om för folk att det dom gör/inte gör, inte passar.
Eller är det mej det är fel på?

Jag tycker nog du verkar lite väl gnällig, ja :p

Bara för att hon inte har barn så betyder det väl inte att hon inte har andra saker som måste göras?

Jag föredrar själv att åka ner så sent som möjligt.
Dels för att jag föredrar att vara själv i stallet och även på ridbanan - dels för att jag ibland behöver & vill vila lite innan jag rider.
Alla har inte slappa jobb så de är fulla av energi direkt när de kommit hem :p

Eller är det så att alla förväntar sig att allt är bra så länge någon anann gör det eller så länge någon inte säger att det är ett förbud att vara i stallet efter 21.00?

Våra tåg slutar gå vid 20.00 tiden så många kommer vid den tiden för att kunna rida på rakbanan som bredvid rälsen.
Själv älskar jag att rida sent på kvällen med snön och månljuset som sken.
Varför är det ett så stort problem för er att hon kommer sent? Fodra kan ni ju göra hursomhelst, bara att lägga hennes kraftfoder i krubban så blir inte de andra hästarna störda av ljudet när man häller upp.

Varför behöver ni blöta höet, har ni dammigt grovfoder?

Jag antar att ni inte släpper ut förrän efter 5 på morgonen (och antagligen senare än så) så hästarna lär få lång nog natt ändå.

Självklarhet för någon kanske inte är så självklart för en annan. Det verkar som ni har en del otalt hos er - jag hade hållt ett möte då! Speciellt om du har många inackorderingar.

Hos oss fodrar jag och släpper ut till klockan 8, tar in ca 16.30++ och fodrar sista gången efter 22.
För mig är det rätt självklart att man bör låta hästarna få lugn och ro när jag släckt vid 22 men ibland inträffar det saker som gör att man MÅSTE rucka på tiderna. Tävling, sjuka hästar, något som hänt en själv..
Sommartid tex när alla går ute händer det ju att man kommer sent för att rida pga värmen, står det dock hästar inne får man ju respektera detta i största möjliga mån ändå..

Jag hoppas ni kan lösa era konflikter, ingen mår bra av det

Inget tas för givet, det är du som stallägare som måste sätta tydliga uttalade regler, helst i skrift. Och ja, det inkluderar även de" självklarheter" du nämner.

Om det nu vore så att folket jobbade till 20 så hade det i mitt tycke varit en annan femma. Men när man nu slutar 4-5timmar tidigare?

Jag tycker faktiskt inte att du har ngn som helst rätt att störa dig på hur dina inackar lägger upp sin tid. du har ingen insyn i deras liv i övrigt eller rätt att döma dem. det viktiga är väl att de tar hand om sin häst?!

Jag håller med Vita_N_ i allt hon skriver. HUR ska man kunna förstå i detalj hur en stallägare vill ha det? Om det inte finns någon tolerans för andras livföring tycker jag man ska fråga sig om det verkligen är värt att ha inackorderingar.

När jag jobbade i stan var jag hemma vid 18-tiden, när maten lagad och äten, undanplockat etc var det dax för stallet. Tidigast 20.00. Skulle vi till ridhuset var det ledigt efter 21.00. Och så var det för de flesta andra också. Vem är du som stallägare att ifrågasätta hur andra lever?!

Jag tycker faktist du är gnällig och tar för givet många saker som jag aldrig ens funderat över,

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 237
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så... 2
Svar
30
· Visningar
3 400
Senast: Gotthard
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 642
Senast: Linnea_
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Minimys86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka