Sv: Regler och vad tas för givet i era stall?
Att hästarna biter på trät är normalt, men det är inte normalt att man som hästägare struntar i att göra något åt det. Det är inte normalt slitage. Det är inte normalt att man "glömmer" att göra något åt det fast man har blivit tillsagd.
Jag pratar inte bara som hyresvärd utan även på de ställen jag har varit inackorderad och har sett vilka problem hyresvärden har med sina hyresgäster.
Mvh
Tora
Jag tycker det tillhör normalt slitage att hästar biter på trä. endera ser man till som stallägare att ha behandlat träet, eller så får man ta lite sånt slitage och vara den som åtgärdar. det ser jag faktiskt som del av sysslor på en gård med djur, dvs det blir ett visst slitage på byggnationer orsakat av djuren.
har faktiskt aldrig varit med om ett stall där inte stallägaren står för sånt som del av det vanliga underhållet av gården. Om min stallägare skulle vara på mig om sånt och påpekade vart hästen gnagt och hade smet att sätta på skulle jag givetvis gärna hjälpa till med detta. Dock skulle jag sällan själv se att ngt sånt skett, då jag är i stallet vintertid efter insläpp och mörkrest inbrott, dvs jag ser knappast om hästen gnagt på en planka i hagen om inte detta påpekas för mig.
I övrigt om det du nämner ang. mockning av ridhus/paddock, platta till dyngstack osv. Vi har såna regler också och det är aldrig ngra problem. stallägaren tar upp det om ngn glömt sig, och genast är ordningen tillbaks igen. samtliga inackar är också noga med att SJÄLVA ta upp detta problem sinsemellan, vilket också det bidrar till ordningen. Låter som du skulle behöva vara mera tydlig och lite mer pondus, eftersom det tydligen inte hjälper hos dig, trots reglerna, det låter som problemet är högst frekvent.
Att hästarna biter på trät är normalt, men det är inte normalt att man som hästägare struntar i att göra något åt det. Det är inte normalt slitage. Det är inte normalt att man "glömmer" att göra något åt det fast man har blivit tillsagd.
Jag pratar inte bara som hyresvärd utan även på de ställen jag har varit inackorderad och har sett vilka problem hyresvärden har med sina hyresgäster.
Mvh
Tora