Regler och vad tas för givet i era stall?

Sv: Regler och vad tas för givet i era stall?

Jag tycker det tillhör normalt slitage att hästar biter på trä. endera ser man till som stallägare att ha behandlat träet, eller så får man ta lite sånt slitage och vara den som åtgärdar. det ser jag faktiskt som del av sysslor på en gård med djur, dvs det blir ett visst slitage på byggnationer orsakat av djuren.

har faktiskt aldrig varit med om ett stall där inte stallägaren står för sånt som del av det vanliga underhållet av gården. Om min stallägare skulle vara på mig om sånt och påpekade vart hästen gnagt och hade smet att sätta på skulle jag givetvis gärna hjälpa till med detta. Dock skulle jag sällan själv se att ngt sånt skett, då jag är i stallet vintertid efter insläpp och mörkrest inbrott, dvs jag ser knappast om hästen gnagt på en planka i hagen om inte detta påpekas för mig.

I övrigt om det du nämner ang. mockning av ridhus/paddock, platta till dyngstack osv. Vi har såna regler också och det är aldrig ngra problem. stallägaren tar upp det om ngn glömt sig, och genast är ordningen tillbaks igen. samtliga inackar är också noga med att SJÄLVA ta upp detta problem sinsemellan, vilket också det bidrar till ordningen. Låter som du skulle behöva vara mera tydlig och lite mer pondus, eftersom det tydligen inte hjälper hos dig, trots reglerna, det låter som problemet är högst frekvent.

Att hästarna biter på trät är normalt, men det är inte normalt att man som hästägare struntar i att göra något åt det. Det är inte normalt slitage. Det är inte normalt att man "glömmer" att göra något åt det fast man har blivit tillsagd.

Jag pratar inte bara som hyresvärd utan även på de ställen jag har varit inackorderad och har sett vilka problem hyresvärden har med sina hyresgäster.

Mvh

Tora

Så hästägarna ska stå och lurpassa vid hagen hela dagarna för att se vems häst som knaprar i sig träet?

Nej men om man ser att hästarna har bitit på något så kan man väl lägga på lite antibit även om det nu inte skulle vara just ens egna häst? Man har väl endå ett gemensamt ansvar för de inventarier som står i den hagen som hästarna finns i. Vissa hästar går faktiskt också en och en i hagarna.

Mvh

Tora

Jag har valt en livstil men jag har inte valt att bekosta någon annas intresse. Du skriver att du betalar ett högt pris. Jag misstänker starkt att om du slår ut den summan du betalar på vad det faktiskt kostar att ha din häst i stallet så kommer du upptäcka att det inte blir många kronor över. Men det är klart det är ju en livstil för stallägaren att bekosta någon annans hobby.
Om stallägare ser det på de sättet så ska dom inte har inackorderinger överhuvudtaget.
Jag betalar allt som har med min häst att göra, jag betalar antibit till min häst men han gnager då o då endå, och jag betalar hö, foder, allting, ingen som betalar nånting för min häst, ingen som sponsrar mej med någonting.

Det jag enligt dej blir sponsrad med tydligen är grepar, skottkärror, hagar men det tycker jag att jag betalar en hel del för, tycker inte det är att bli sponsrad på något sätt.

I stallet jag står i är det 15 hästar, det är aldrig problem med sån som du beskriver, värsta är väl att folk glömmer mocka manegen ibland. Vi har stallmöten regelbundet där stallägaren förklarar hur viktigt det är att man städar efter sej och det gör faktiskt alla. Visst glömmer man någon enstaka gång men det gör nog stallägare också ibland.

Hade jag kunnat ta ut så mycket pengar att jag kunnat leva på inackorderingar så hade det varit en helt annan sak. Då har man tid att själv springa runt och fixa saker som andra ställer till med. Men nu när man inte har den möjligheten så blir minsta lilla extra sak som händer en belastning
Uppenbarligen så är inte det något för dej då de här med hyresgästar om allting är en belastning.

Jag betalar hyra så att det går runt för min häst, min häst betalar sej själv, ingen stallägare där som betalar för min häst.

Senast ändrad av en moderator:

Grundläggande koncept är att man skall vara rädd om saker och ting. Att låta hästen stå och knapra på någon inredning är alltid fel (om det nu inte är ens egna stall och man tycker det är okej). Man kan inte bara strunta i det och kalla det "normalt slitage". Jag förstår inte den inställningen att det skulle vara okej för en häst att bita på någon inredning bara hästägaren tycker att det faller inom "normalt slitage".

Visst är det så att hästar börjar bita en på det ena och det andra men då åtgärdar man det omedelbart, oavsett vad man tycker att inredningen för för nytta.

Det är den attityden jag tycker är tråkig.

Mvh

Tora

Du har fortfarande inte förstått vad jag vill säga.
För mig är det en stor skillnad mellan nedgnagd inredning i ex.vis hästens box (klart bevisbart) och en gnagd foderhäck i en hage med ett gäng andra hästar. Det ena är ett onormalt slitage, box ska lämnas i samma skick som när man kom, det andra är ett normalt slitage (som jag som hästägare inte har något emot att åtgärda men då vill jag att reparationssats ska finnas och att det finns en regel om att det är hyresgästens ansvar).
För de som kommer på kvällen under vinterhalvåret är det överhuvudtaget stört omöjligt att dels se gnaget på höhäcken, dels omöjligt att veta om ens egen häst varit inblandad.

På alla de ställen jag stått har det nämligen varit stallägarens ansvar att se till att stallägarens grejer (höhäck- ej box som är hyrd av hyresgästen) fungerar optimalt för att det ska gå att hyra ut.

Enkla medel annars för att undvika ex.vis gnag på inredning är att inte använda foderhäckar av trä, bocka till stållist över boxkant etc.
oavsett om man tjärar eller har på antibit så håller det bara en begränsad tid.

Jag har överhuvudtaget svårt att förstå varför man inte gör det så lätt och enkelt för sig som möjligt. Vi installerade ex.vis vattenkoppar ute i hagen med värmekabel så det fungerar året om, tänk på alla timmar av vattenslanging och oro för att vattnet fryser man har tjänat för det?

Vi inackorderingar har gått ihop och byggt en 70*30m ridplan med staket etc. för att själva slippa dra iväg med transporten varenda gång man ska träna etc.

Ju mer arbetseffektivt man kan göra sitt stall desto mindre gnäll och regler.

Jag hade iofs aldrig fått för mig att betala saker någon annan hade haft sönder..

Att hästarna biter på trät är normalt, men det är inte normalt att man som hästägare struntar i att göra något åt det. Det är inte normalt slitage. Det är inte normalt att man "glömmer" att göra något åt det fast man har blivit tillsagd.

Jag pratar inte bara som hyresvärd utan även på de ställen jag har varit inackorderad och har sett vilka problem hyresvärden har med sina hyresgäster.

Mvh

Tora

fast faktum kvarstår att om du som stallägare har dessa krav och kommunicerat dem, men inte anser att du kan driva igenom dem, så har du endera problem med att vara boss och respekterad auktoritet i stallet, eller du har extrema inackorderingar.

Jag har valt en livstil men jag har inte valt att bekosta någon annas intresse. Du skriver att du betalar ett högt pris. Jag misstänker starkt att om du slår ut den summan du betalar på vad det faktiskt kostar att ha din häst i stallet så kommer du upptäcka att det inte blir många kronor över. Men det är klart det är ju en livstil för stallägaren att bekosta någon annans hobby.

Hade jag kunnat ta ut så mycket pengar att jag kunnat leva på inackorderingar så hade det varit en helt annan sak. Då har man tid att själv springa runt och fixa saker som andra ställer till med. Men nu när man inte har den möjligheten så blir minsta lilla extra sak som händer en belastning.

Och ja det är faktiskt synd om alla stallägare som kämpar och sliter och där folk inte ens har vett att vara rädd om sakerna. Lika mycket som det är synd om hästägaren som är en bra hyresgäst men där de som inte sköter sig förstör för denne. För igentligen så skulle man behöva lägga sin tid på de hyresgäster som sköter sig. Problemet är bara att det är just de som inte sköter sig som får all tid.

Mvh Tora

Jag håller med Sar (igen) och även knasigare, om att om du anser det en börda att vara hyrsvärd pga de anledningar du nämner, bör du inte ha inackorderingar. Du låter slutkörd och bitter, då är det dax att börja på ny bana, alternativt säga upp sina inackorderingar och ta in andra, om man är övertygad om att det är individerna det är fel på.

Senast ändrad:

Alltså, jag tycker att sålänge man inte har en tydlig regel om att man inte får vara i stallet efter en viss tid så får man räkna med att folk kommer på lite olika tider.

Jag har aldrig varit med om att en stallägare bestämmer att "efter 22 får man inte vara i stallet".
Alla människor har olika rutiner i sitt liv och så länge hästen sköts ordentligt så ser inte jag något problem.

Om det nu är så att du inte vill ha folk sent på kvällarna på din gård eller hur ni nu har det så får du göra det klart från början. Det är ingenting som kan tas för självklart.

I övrigt när det gäller ordning och reda så tycker jag att man kan förvänta sig en hel del från folk men för att vara på den säkra sidan så gör man upp tydliga regler.

*Mögligt hö, hö med mycket lågt näringsvärde.

*Personal som hanterar häster på ett brutalt sätt.

*kl

Detta vet jag mkt väl hur det känns. Det var oerhört tröstlöst och kränkande.

I stallet arbetade ett par karlar som hamnat där på lönebidrag. De hade ingen lämplig handledare utan blev lämnade att ha ansvar för sin arbetsplats (dvs hästar och stall) trots att de inte hade kapacitet för det (ingen utbildning om sådant öht). Detta medförde bla att de fodrade hästarna med dåligt foder eftersom de inte visste bättre, struntade i att täcka hästar som de själva ansåg klarade sig utan, slog dem och skrek om de varit "dumma" etc etc.
Listan kan göras lång, men för att göra en lång historia kort så blev det ännu värre problem då jag försökte göra något åt det. Det slutade tex med att min häst fick gå utan täcke trots sjukdomsrisken han hade då, och han fick medvetet dåligt foder eftersom de ville vara taskiga mot mig (jag var både ung, tjej, kunnig och dessutom hade jag mage att ifrågasätta något).
En dag då vi grälade om detta flög en av dessa två karlar på mig (jag är inte speciellt stor, ännu mindre då) och tryckte upp mig mot boxväggen (där fö min väldigt sjuka häst stod - sjuk till följd av att de struntat i mina foderpåsar utan gett "det som hästar ska äta"). Jag är glad att det var fler i stallet som kunde ingripa men framförallt verkligen se med egna ögon hur de betedde sig...

Så fort jag hade möjlighet flyttades såklart min häst, men jag undrar fortfarande hur de andra hästarna klarade sig i så många år...

Efter detta har jag väldigt skralt förtroende för godhjärtade föreningar med dålig ekonomi samt arbetsmarknadspolitiska åtgärder som denna stallpersonal ingick i. Enligt min erfarenhet av flera ställen går det ofta hand i hand. Det är sällan heller hästarnas bästa som är viktigast, utan ekonomi och människors rätt till det ena och det andra.

Visst, bekvämt att veta att hästen får mat, komma ut och in från hagen varje dag osv även om jag inte kliver upp i ottan och åker skytteltrafik mellan jobb och stall hela dagarna MEN man visste aldrig vilket skick man hittade den (eller sig själv) i på kvällen. Därför har jag efter det hellre valt att stå i rena privatstall, då kollektivstall (betydligt mer arbete och ändå inte billigare i slutändan trots att det andra stallet hade helinackordering där allt utom mockning och pyssel/ridning ingick).

Nu är detta många år sedan och jag har ingen häst längre, men så var det med det. Detta hade egentligen inget med tråden att göra, men ja - att folk är i stallet kl 22 är piece of shit för mig. Dock ej sagt att man ska jämföra sig med det värsta - då är ju de flesta bra även om inget funkar :D

Våra tåg slutar gå vid 20.00 tiden så många kommer vid den tiden för att kunna rida på rakbanan som bredvid rälsen.
Själv älskar jag att rida sent på kvällen med snön och månljuset som sken.

Har inte läst hela tråden men:

Jag älskar också att rida sent på kvällen:love: det är lungt,lättare att få plats i ridhuset,inte så mycket bilar om man tar och rider ut och precis lika mörkt som det är vi femtiden..

Hästarna är inte precis TRÖTTA på kvällen, inte mina i alla fall, jag har för mig att det är så för alla hästar att de timmar de helst vill vila-sova är på morgonen/förmiddagen...

Hästarna är inte precis TRÖTTA på kvällen, inte mina i alla fall, jag har för mig att det är så för alla hästar att de timmar de helst vill vila-sova är på morgonen/förmiddagen...

Hästar har ju inte alls den sömnrytm som många människor tror.

Följande hittade jag på Hippocampus, lite intressant är det med tanke på var tråden har lett till för diskussion....

---
... Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten.

Varje period är i sin tur uppdelad i sömncykler som är ca 15 minuter. Dessa cykler består i genomsnitt av dåsighet, vanlig sömn (ca 6 min) och om det är lugnt runt hästen drömsömn (ca 4 minuter). För att kunna sova drömsömn måste hästen ligga med stöd för huvudet. Hästen har ett absolut behov av denna sömn och om den av någon anledning inte kan eller vågar lägga sig ramlar den så småningom och faller i drömsömn.
---

Källa: http://hippocampus.slu.se

Detta har jag också fått lära mig. Så vad är det som säger att dessa sömnperioder endast infaller sig under de timmar människor har behov av att sova:confused::grin:

Jag vet en kvinna som nattfodrar sina hästar kl 1-2 på natten. Hon borde ju verkligen störa ihjäl sina hästar då om de ska sova ostört efter 21-22. Men så vitt jag vet står hela hennes stuteri kvar än idag...

Du verkar ju lägga en hel del tid på stallets skötsel osv, enligt din egen beskrivning.
Har du ingen möjlighet att iakta och säga till berörda personer direkt?

Jag förstår inte varför du ska laga tråden i hagen tex? Förklara för dina hyresgäster vart reservtråd mm material finns. Är hagen trasig så kan du inte släppa ut deras hästar nästa dag.
Samma sak med höhäckarna. "Häckarna i den och den hagen behöver årgärdas, är det inte gjort efter helgen får hästarna inte vara där".
Vad gäller containern, förklara att om man inte trampar till den så kommer den att behöva tömmas varannan vecka istället, till en kostnad om xx som kommer att fördelas mellan hyrestagarna.
Och försök sedan att ha lite koll på vem som inte gör det och gå på rätt person.

Man kan aldrig få till det bland lite fler inackorderingar i längden om man inte har bra ledarskap, man måste våga säga ifrån och får faktiskt ha lite koll på folk.
Annars kan dina trevliga hyresgäster tröttna och flytta, och du får bara nötterna kvar.
Plus att du själv inte trivs i ditt eget stall, vilket måste vara oerhört trist.

Du verkar ju lägga en hel del tid på stallets skötsel osv, enligt din egen beskrivning.
Har du ingen möjlighet att iakta och säga till berörda personer direkt?

Jag förstår inte varför du ska laga tråden i hagen tex? Förklara för dina hyresgäster vart reservtråd mm material finns. Är hagen trasig så kan du inte släppa ut deras hästar nästa dag.
Samma sak med höhäckarna. "Häckarna i den och den hagen behöver årgärdas, är det inte gjort efter helgen får hästarna inte vara där".
Vad gäller containern, förklara att om man inte trampar till den så kommer den att behöva tömmas varannan vecka istället, till en kostnad om xx som kommer att fördelas mellan hyrestagarna.
Och försök sedan att ha lite koll på vem som inte gör det och gå på rätt person.

Man kan aldrig få till det bland lite fler inackorderingar i längden om man inte har bra ledarskap, man måste våga säga ifrån och får faktiskt ha lite koll på folk.
Annars kan dina trevliga hyresgäster tröttna och flytta, och du får bara nötterna kvar.
Plus att du själv inte trivs i ditt eget stall, vilket måste vara oerhört trist.

Bra inlägg :bow: Om människors slapphet drabbar dem själva är det ofta närmare till ansträngning, detta förutsatt att det talas om rakt ut...

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 237
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så... 2
Svar
30
· Visningar
3 401
Senast: Gotthard
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 643
Senast: Linnea_
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Minimys86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31