Reglera temperaturen med ett regntäcke?

HannaZ

Trådstartare
Jag undrar om hästen har möjlighet att reglera temperaturen om man använder ett lätt regntäcke eller tynger det ner pälsen för mycket det också?

Pälssättningen är inget problem men jag vill slippa "lermonster".

Sv: Reglera temperaturen med ett regntäcke?

Vettig fråga. Som du så hör jag till de som försöker vara påläst runt täcken och hur hästen hanterar kyla, täckning osv, och inte använda för mycket täcken i onödan.

Dock tycker jag det där med jätte tunt täcke i minusgrader inte är helt lyckat. Precis som du redan är inne på, så tar du då bort hästens förmåga att resa pälsen och därmed själv hålla sig varm, och samtidigt erbjuder du ingen värme som kompensation från själva täcket. Bättre med ett regntäcke med lite foder, tex fleece fodrat, om hästen inte är särskilt frusen av sig. det är ju också individuellt så man får känna av och kolla just sin häst.

Detta var intressant! Är ganska okunnig om detta med täcken. Har precis skaffat min första häst och försöker lära mig så mycket som möjligt om detta med täcken - bland annat! :)

Jag tänker såhär; min häst har satt vinterpäls. Har införskaffat ett fleecefodrat regntäcke med andasfunktion. Detta täcke lägger jag enbart på när det regnar / snöar eller när det blåser rejäl snålblåst. Ser inte till minusgrader alltså. Vad tror ni om detta tillvägagångssätt???

Om du vill kan du pm:a mig din mailadress så skickar jag en studie från strömsholm ang, hästar, täcken och hur de hanterar kyla och olika väderförhållanden. den är mycket lärorik och intressant.

Hör av dig via pm isåfall.

Jag har också funderat mycket på detta, men jag använder aldrig längre bara tunna regntäcken, om det inte är sommar vill säga.

Min häst har ordentlig vinterpäls nu, men behöver hon täcke nån dag på grund av regn och rusk så lägger jag på ett fleecefodrat regntäcke eller ett vintertäcke, för att kompensera den tillplattade pälsen.

Jag har känt under ett ofodrat regntäcke på vintern och det blir definitivt inte nån värme under, snarare tvärtom..

HannaZ skrev:
Jag undrar om hästen har möjlighet att reglera temperaturen om man använder ett lätt regntäcke eller tynger det ner pälsen för mycket det också?

Pälssättningen är inget problem men jag vill slippa "lermonster".

Ett regntäcke hindrar som du säger hästen från att hålla värmen själv. Av den orsaken du nämner. Skall man lägga täcken på hästar vintertid så skall det vara vintertäcken.

Hälsning Maja

mackan skrev:
Om du vill kan du pm:a mig din mailadress så skickar jag en studie från strömsholm ang, hästar, täcken och hur de hanterar kyla och olika väderförhållanden. den är mycket lärorik och intressant.

Hör av dig via pm isåfall.

Jag skulle också vilja ha den PM´ad. :)

Snälla.

Hälsning Maja

Maja - och andra intresserade:

skickar självklart gärna studien till er! Men kräver följande:

PM:a ER mail address till mig , så jag kan maila dokumentet, för det går inte att pm:a!

PM med er mail address altså!
Blir glad att så många är intresserade och vill lära sig mera! :bow:

Tack så mycket för uppsatsen!

Klurar fortfarande på hur tunnst täcke jag skulle kunna ha.

Mina går i stora hagar, kanske 4 ha, 10-12h per dag. Det finns en stor "hörna" mellan några stallar som ger bra vindskydd men det är inte ofta de står där.

Vi har ju oftast inte så jättekallt här nere men det är ganska fuktigt och kan blåsa rätt bra.

Hästarna står inne med samma täcken. Stallet har 7 boxar varav tre har halvdörrar. Dessa + stalldörren mot gården står öppna året runt så det är bra ventilation och ganska kallt.

Om det är en bra lösning skulle jag gärna vilja att de kunde reglera temperaturen på egen hand genom att minska täckestjockleken, nu har de ca 250-300 g. Lättare täcken ger ju också mindre skav och min tanke var att köpa riktigt bra regntäcken fr ex horseware som de kunde året runt.

Fler tankar?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
764
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 210
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka