Regntäcke+Fleecetäcke=????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Skimraa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 000
S

Skimraa

Hej jag ska låna en ponny i sommar och jag undrar om det går att ha ett regntäcke (helt ofdrat) och ett fleecetäcke om det blir vind och rudsk??
:confused::crazy::confused::crazy:

p.s jag känner ponnynväl och ägern är min kompis.

Sv: Regntäcke+Fleecetäcke=????

Personligen hade jag skippat fleecetäcket, det är ju trots allt sommar vi pratar om. Om ens något täcke alls. Men om hästen måste ha täcke på sig, går det bra med den kombinationen, eller kan man investera i ett annat, som är fleecefodrat. Super täcke helt enkelt :D

Vid ett normalt sommarregn räcker det bra med ett ofodrat regntäcke, eftersom det troligtvis är ganska varmt i luften då.

okej men här uppe (i norrland) brukar det vara ganska kallt ocm det regnar blåser och så

Jadå det funkar alldeles utmärkt! om det bara regnar kan du ju skippa fleecet, men eftersom "norrlandsvindarna" kan vara ganska kalla, kan du ju slänga på det med vid behöv! :)

har aldrig täckat på sommaren så ursäkta om det bara är jag, men kan inte hästen få skav av att bara ha ett regntäcke?

har aldrig täckat på sommaren så ursäkta om det bara är jag, men kan inte hästen få skav av att bara ha ett regntäcke?

Njäe, varför skulle det skava mer än något annat täcke?
Det har ju med passform att göra.

skippa fleecet! regntäcket räcker!;)

Fråga ägaren om hästen behöver täcke öht. Hon borde känna sina häst bättre än okända människor på Buke.

Eftersom han går utan täcke annars borde det ju räcka med regntäcket. Om det blåser eller är kallt kan du nog ha fleecen under. han har ju rätt tjock päls

jag tänker att regntätt tyg känns som att det kan skapa en del friktion mot hästens hud. Antar att det oavsett hur bra passformen är rör på sig en del när hästen rör sig, rullar sig och sådär.

Jag hade personligen inte lagt ett fleecetäcke under om pollen ska gå ute hela dagen. Fleece har en tendens att bli statiskt så jag föredrar i sånna fall ett täcke av annat material typ ylle (lite väl vart i sommar kanske), bomull eller något "hopaplock" (d.v.s. ett täcke av blandat material).
Lycka till med pollen!:):):D

Jag tycker att det låter utmärkt att HA ett fleecetäcke och ett regntäcke, då har du liksom det du behöver ifall att :)
Svenska somrar är inte så varma alltid och det kan vara bra att det finns täcken att lägga på om det blir riktigt ruskigt.
Sen tror jag inte du behöver fleecetäcke under för ett vanligt regn, men kanske om ni varit ute och ridit i rusket och hästen står inne och torkar en stund?
Eller om det blir riktigt skitväder som sagt...

Alltid bra att vara förberedd!

*KL*

Svenska somrar kan måhända vara kyliga för oss människa stundtals, men man måste tänka på att hästar inte fryser efter samma preferenser som oss. Tycker det är bättre att du införskaffar enbart ett fleece att ha på om det skulle regna flera dagar i streck och lägga på när du tar in hästen så den får torka lite, istället för att sätta på ett regn och fleece, eller ens bara regn. Är hästen frisk bör den inte behöva det. Dom blir feta i pälsen när de går ute så mycket och har de bara att äta bör de inte frysa.

Lycka till med ponnyn!

jag tänker att regntätt tyg känns som att det kan skapa en del friktion mot hästens hud. Antar att det oavsett hur bra passformen är rör på sig en del när hästen rör sig, rullar sig och sådär.

Har aldrig upplevt det.

Regntäckena brukar ju dessutom vara vävda så att de är släta på insidan, plus att det oftast finns någon typ av innerfoder i täcket, typ ett bomullstyg eller liknande.

tack igen för alla svar och jag har inget stall att ta in honnom i :grin:

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·
Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 535
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka