Regntäcke från Börjes!

Ponylove

Trådstartare
Någon som har regntäcke som är från börjes, deras eget märke?
Funderar på att köpa ett men undrar hur bra de håller vätan borta? Min pålle är inte den som har sönder täcken, har nog aldrig hänt, så om de inte är så slittåliga så är det inte hela världen, men de ska hålla torrt!

Hade ett ett kort tag för massor av år sedan, som visade sig komma från en leverans med problem med innerfodret som gick sönder, men vill minnas att hästen aldrig blev blöt iaf. Men fick det reklamerat pga. fodret.
Hur är de i storlekarna?
Pållen brukar ha 135 i hööks täcken och 125 eller 130 i bucas och amigo.

Sv: Regntäcke från Börjes!

Himalaya menar du ?. Jag har ett regntäcke och ett vintertäcke utav det märket och tycker det är helt suveränt för priset !!! :)

Något stora i bogen, men normalt över ryggen. Mina hästar har små bogar.
Mitt regntäcke håller tätt hur mycket det än regnar, bra produkt för låga pengar !! :idea:

låter bra.
funderar på att köpa ett himalaya och ett typhoon (hette det så, ngt liknande iaf :P). Hade helst velat ha ett himalaya med hals, men det verkar ju inte gå att få, tyvärr. tycker eg. inte om fleecefodrade täcken då de är så jobbiga att hålla rena...
Hööks hade ett täcke som var ofodrat med hals såg jag, men har dålig erfarenhet av just deras regntäcken tyvärr. dessutom var det ganska dyrt i förhållande till förväntad kvalitet, det inl. hals kostade lika mkt ung. som att köpa båda börjestäckena och hals...

Har aldrig provat himalaya men har flera typhoon och de är suveräna. Bra passform, håller tätt, lätta att tvätta och billiga. Kanske inte världens starkaste tyg men har bara varit med om en o annan mindre reva än så länge..

Himalaya är ofodrat. Helt suveräna för billig peng.

Min åsikt om Hööks täckena är att de inte är bra nuförtiden. Dålig passform och läcker igenom och dyrt för den kvalitén.
Förr om åren var Hööks täckena suveräna, men inte nu förtiden enligt mig.

*kl*

Tillägger att mina erfarenheter av Hööks täcken är dåliga, förutom möjligtvis ridtäckena. Skulle inte köpa utetäcken därifrån oavsett prisklass om jag inte blir överbevisad om att de förbättrats drastiskt.

Svarar alla.
Tack för era svar, även om fler åsikter är välkomna såklart!
Verkar som att det nog blir ett himalaya och ett typhoon med hals :)
Men vet fortfarande inte vilken storlek jag ska ha :S Vet inte vad som är "normalt" då min pålle har olika storlekar i olika märken. Ni som har börjes täcken, vad har era hästar för storlek i andra märkens täcken?

Himalaya/Riding House är jag riktigt nöjd med. Ett av få täcken som inte ger ett sjujävla bogskav -trots att de inte borde passa! Hon är smalbogad och täckena är rätt stora i bogen.
Passar även hästen med breda bogar.

Under en sommar då det ösregnade dagar i sträck så gick hästarna med dessa täcken, inget läckte igenom :bow:

slänger in ett tipps om att Bole också säljer riding house täcken, många fler modeller än himalaya :)

Ni som har börjes täcken, vad har era hästar för storlek i andra märkens täcken?

Stoet har:
Himalaya regntäcke i strl 155. (kan även ha 145 men då blir det något kort över rumpan)
HW amigo regntäcke 145
Horse saver regntäcke 155
Sverigetäcket regntäcke 155
Hansbo innetäcke 155 (men det är något för stort).
Hansbo regntäcke 155

Hoppas det hjälpte lite :banana:

Valacken brukar få "ärva" stoets täcken, eller rättare sagt, jag köper täcken till henne som han får låna de få gånger han behöver ett täcke. Han kan ha hennes himlaya 155, men då är han rätt grov-bogad och täcket hänger på honom... men det går. Han brukar annars ha 140-145

Tusen tack, blev nog lite klokare iaf.
Känns som att kanske 135 cm är lagom då. eftersom hon har 125 i amigo och har ett hansbo i strl 135 som passar bra :)

Har aldrig provat himalaya men har flera typhoon och de är suveräna. Bra passform, håller tätt, lätta att tvätta och billiga. Kanske inte världens starkaste tyg men har bara varit med om en o annan mindre reva än så länge..

Instämmer till fullo i detta :)

Bara för att få lite andra synvinklar också;
Nu har jag visserligen aldrig ens ägt ett B**jes-täcke själv förutom ett fleecetäcke, men iom stalljourer i halvstort stall och hästkompisar kommer man ju ändå i kontakt med ganska många olika täcken. Jag tycker inte att B**jes-täckena är bra, varken i passformen (för långt skuren hals, lite svåra att hitta rätt storlek på?) eller funktionen. Däremot, om man inte (som jag) är väldigt noga med halsskärningen och petig allmänt med passformen, och verkligen behöver ett riktigt billigt täcke, så tycker jag det är bättre än alternativen, H**ks och Rusta-täcken t ex inom ungefär samma prisklass. Tänker också läckage-mässigt och hållbarhetsmässigt bara utifrån mina egna/mina bekantas erfarenheter som sagt.
Nu är ju hästar lite olika gällande passformen men kikar man på begagnatmarknaden kan man få många betydligt bättre täcken (enligt mig) t ex Shires, HW Amigo, för ungefär samma peng som man köper de riktigt billiga täckena som nya. Och hoppar man upp bara ett litet snäpp till så är ju inte dessa heller så dyra i nypris, runt 6-700:-.

Som du säger så behöver olika hästar olika passform på täcken. Jag har flera många år gamla Shires-täcken som är super, de nya passar däremot inte. Men det får mig inte att sluta tycka att Börjes är bra täcken (typhoon, inte provar andra) till bra pris, eftersom de passar mina hästar, sitter bra, håller tätt trots många tvättar. Shires läkte som ett såll efter första tvätten... Vad som sitter bra på andra hästar hjälper ju inte mig..

Tack, bra att höra fler erfarenheter!

Tyvärr tror jag rusta har slutat sälja täcke, iaf där jag bor. Hade ett därifrån förut som faktiskt var bra.
Höökstäcken som jag haft läckte som ett såll och likaså faktiskt mitt ofodrade Amigo. (har ett jockt Amigo oxå som håller för att man duschar det med vattenslangen) Så känns inte så lockande att köpa något av de.

Har faktiskt kollat på begagnat, tex. här på buke, men det verkar vara ont om täcken i storlek 125-135 av någon anledning. Ännu färre när man vill ha med hals, eller iaf knäppen så man kan sätta dit en.
Hade det inte varit så att jag behövde två täcken så hade jag köpt ett Bucas turnout. Men måste då ändå ha ett till som är helt ofodrat för sommaren och ev. byte om det andra är blött ngn gång. Då blir det helt plötsligt mkt pengar för en student...

Kollat en viss auktionssajt och blocket? :)

Lurigt det där med samma märken men varierande kvalitet. Misstänker att detsamma gällde för Rusta-täckena isåfall för de två jag skaffade läckte som såll vid ordentligt regn trots att de aldrig hade tvättats :crazy: Och som mumin skrev så verkar inte alla Shires bra. Själv har jag nog haft tur med mina isåfall med både ett begagnat tvättat som håller tätt bra och ett nyare fodrat som verkar vara ännu bättre i materialet. Passformen kan ju också skilja en hel del mellan olika modeller.

Aja, lycka till med täckesletandet! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej, vill köpa ofodrat regntäcke och hsr hittat Mio på Hööks. Men, ska jag ta 130 eller 140? Vanligtvis har hästis 135. i alla sina...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: WBanna
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 236
Senast: Camigween
·
Utrustning Täcken, täcken, täcken och ännu mer täcken.... Ponny-pållen behöver nya utetäcken tycker jag. "Problemet" är bara att han är ranghög och...
Svar
9
· Visningar
863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka