Regntäcke med fleecefoder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 009
E

Egonson

Jag letar efter ett BRA regntäcke med fleece, alltså ingen fyllning utan bara fleecetyg på insidan.
Det ska vara riktigt vattentätt.

Ej de från Hööks då jag har dålig erfarenhet av de täckena.
Har sett dom på Eko;-, men finns det några andra?
Pris oviktigt, dock inte över 1200 kr (om det nu skulle råka finnas så dyra regntäcken med fleece).

Sv: Regntäcke med fleecefoder

Jag köpte ett från börjes för ca 300 kr. Det har jag haft hela hösten och det fungerar perfekt :banana:

jag har ett helt suveränt Källqvist light protector med fleecefoder. tror det kostade ca 600

har även ett liknande från Eko men det har jag inte provat än...

Har börjes såna? Missade det när jag var där förra månaden :cry:

Beställde precis ett Event regntäcke med fleece (det gråa). Hoppas på att det är bra :p

Källquist Protector Light, blårutigt med fleecefoder, omlottknäppning och bra impregnering, runt 700kr häromkring (sthlm).
Dock inte världens bästa ytterhölje, min unghäst åt upp det när det satt på gamla hästen :p

finns på lillhästen istav för 590 kr

Köpte ett olivgrönt täcke på Eko i höstas (det är ett Eventtäcke). Tkr det är superbra, bra passform (fast lite stort då), kostade bara 600 så det va ju rätt billigt.
Det har hållit bra, har varit vattentätt (trots flera dagars ihållande regn). har bara regnat in lite vid svansen, men det gör ju i princip alla täcken.
det gråa som du beställt har jag oxå kollat på, det och mitt bör det inte va nån större skillnad mellan!

Vi har också ett bucas men igår var täcket under alldeles blött runt "kanterna" och fleecefodret var fuktigt... Hästen var dock fortfarande torr men jag trodde det skulle hålla bättre än så...:crazy: Måndagsex?

Álin skrev:
Har börjes såna? Missade det när jag var där förra månaden :cry:

Jag tror inte att de har dom i sitt vanliga sortiment, utan det var nog ett tillfälligt parti med regntäcken som dom hade.... Det finns inte i katalogen :crazy:

Det kan rinna in vid halsen på alla täcken eftersom vattnet följer hästens hårriktning. Det har inget med täckets kvalitet att göra egentligen. Kolla ryggen, är hästen blöt där så är det inte ett bra täcke.

Jo...men just vid halsen var han inte såå blöt. Mest runt kanterna och nertill. Han hade ett annat täcke under så hästen var inte blöt utan det täcket var det istället! Känns inte rätt att måste impregnera efter två månaders användning... Då det inte regnat speciellt mycket!

Horze har, men juag vet inte hur dte är i kvaliten

Jag har köpt ett Jacson utegångstäcke strech på Lilhästen i Stav.
Texten om täcket från Lillhästens hemsida:
Utegångstäcke i fyrvägsstretch, 20gr fyllning polyester, innerfoder i quick-dry-material (känns som tunnare fleece) direkt mot hästens kropp tranporterar bort fukt, UV-skydd. Tack vara strechen behövs inga bogsprund eftersom täcket följer hästens rörelser. Extra padding vid manken för att förhindra skav. Resår (med nylonförstärkning för säkerhetsskull) vid kryssgjordarna. Ljusterbara bensnören. Bred bård runtom i blank nylon utan absorbtion. Blankt tyg i bogen.Vattentäthet W/P 10.000mm-H2O. Andasfunktion M/P 6.000g/m2/24tim

Och jag kan bara säga: MYCKET bra! Är så nöjd med det!

/Malin

Nora skrev:
Jo...men just vid halsen var han inte såå blöt. Mest runt kanterna och nertill. Han hade ett annat täcke under så hästen var inte blöt utan det täcket var det istället! Känns inte rätt att måste impregnera efter två månaders användning... Då det inte regnat speciellt mycket!

Har ett Bucas smartex rain, som är inne på sitt 4:e säsong. Jag impregnerar endast efter tvätt, och tvättar täcket gör jag en gång per säsong. Det kan rinna in vid halsen och täcket kan vara blött längst ner på kanterna där det inte är något fleecefoder. Pållan har haft täcket på sig ute i dagar med totalt hällregn, även nu i senaste tidens regnrusk. Hon har alltid varit torr över ryggen.

Så jag är mycket nöjd med mitt bucastäcke!

/Lizzie

De ringe från affären i dag och sa att de hade slutat sälja det täcket :mad: för att de hade visst upptäckt att det kunde tänkas läcka in på ryggen eller vad det var..

Jaja, bara att leta upp ngt annat.

Menar du Hansbos olivgröna, fleecefodrade regntäcke? Det kan omöjligt läcka in på ryggen, eftersom det saknar ryggsöm.

Jag har haft mitt i två månader nu, och det fungerar alldeles utmärkt. Det har varit dagsregn vid ett par tillfällen, men hästen har varit helt torr.

Ett annat bra fleecefodrat regntäcke är Källqvists Light Protector. Mitt är inne på 6:e vintern nu och håller än (men de två sista åren har jag impregnerat det efter tvätt).

Immer

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 203
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 055
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 152
Senast: Jamtland
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 148
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka