Regntäcke

Rie

Trådstartare
Vilka märken har mindre urringningar?
Har en mindre häst och de allra flesta täcken jag provat på honom är alldeles för djupa.
SveaSverigetäcket är hittills det enda som går och då har jag spänt in allt som går, inkl extrahål.
Nu behöver jag inskaffa ytterligare ett täcke och tänkte köpa honom ett nytt så den andra hästen får igen sitt - om möjligt.

Sv: Regntäcke

Menar du att täcket är för stort runt halsen så det glider bak?
Jag tycker att HW (Rambo/Rhino) täcken som går upp en bit på halsen är jättebra!!!

HorseSaver! (Granngården har det här iaf). Det var det ENDA som Kele kunde ha (unghästsmal över bogen). De är ganska högt och skurna i halsringningen OCH de är otroligt ställbara i bogen så inga problem alls att spänna in så det blir lagom.

Njaä...att spännena och urringningen är för långt ner. Så att översta spännet kommer mitt på eller nedanför bogen.
Alt så hindrar det hästen att gå eller så kanske det glider bakåt.
Han har inte använt de täcken som inte passat så jag vet inte riktigt hur de skulle skava/, vill inte ta red på det heller.

Har ett Horse Saver vintertäcke jag med och det är för smalt för min häst så han blir lite ruggad i bogarna :p Så det skulle jag också rekommendera till en smal häst.. I övrigt är det super, synd bara att det är lite litet.

Ett tips om du köper Horse Saver: De är både lite korta och smala i storlekarna, så har man en häst som är precis på gränsen mellan 2 storlekar är det bättre att köpa den större.

Ang Horse Saver storlekar!

Precis samma uppfattning hade jag (att de är lite små). Så när valackens kulle ha regntäcke tog jag glatt till med ett 135 (han har 125). För att dagen efter byta det, han drunknade i det. 125 satt som en smäck.

Jag undrar omd et inte är så att det är de FODRADE täckena som är 'mindre'. Så är iaf erfarenheten på de fyra jag har, att ju mer foder, dessto 'mindre' på alla ledder. Så min teori är att de gör yttertyget efter samma 'mall', sen knölar man i tjooockt foder, och det stjäl storlek, och så blir det när det är klart 'mindre'. Än t ex ett ofodrat regntäcke?

Trots att det har bogveck? Eller kanske ditt saknar det?

Ska ha med bogveck.

Lillhästen i Stavs billiga Källqvist Olympic Light Protector för 590,- är inte så stort i halsen och har tampar att justera med.

Med hals finns Treadstone Drip Dry som du kan se på http://www.globussport.se/ under "täcken".

Rie skrev:
Trots att det har bogveck? Eller kanske ditt saknar det?

Ska ha med bogveck.

Horse Saver har bogveck, och RÄTT placerade bogveck, dvs tillräckligt långt fram. Däremot GAMLA horse savers modeller saknade bogveck (men var bogtrånga och halstrånga).

Ang storlekarna så hänvisar jag till min iakttagelse om foder vs ofodrat.

Tack, det var osckå bra! Har ofta tyckt att vecken är för långt bak.
Ska kika på dem i affären.

Annars blir det väl att skicka efter ett SveaSverigetäcke, var de nu kan finnas...? för visst har de slutat att sälja via hemsidan?
Och sedan hörde jag någonstans att de är väldigt ojämnt sydda...tror jag.
Devs att storlekarna kan variera mycket. Eller har jag drömt det. I alla fall en orsak till varför jag inte direkt beställde mig ett sådant.

Rie skrev:
Tack, det var osckå bra! Har ofta tyckt att vecken är för långt bak.
Ska kika på dem i affären.

Annars blir det väl att skicka efter ett SveaSverigetäcke, var de nu kan finnas...? för visst har de slutat att sälja via hemsidan?
Och sedan hörde jag någonstans att de är väldigt ojämnt sydda...tror jag.
Devs att storlekarna kan variera mycket. Eller har jag drömt det. I alla fall en orsak till varför jag inte direkt beställde mig ett sådant.

Jag tror det kan stämma. Jag har tyvärr bara DÅLIGA erfarenheter av Sveatäckena. Nu är de iofs från 1998, mina erfarenheter. Men då beställde typ halva stallet där jag stod täcken därifrån. och det var REJÄLT ojämn kvalitet OCH passform. Så endera var man supernöjd eller inte nöjd alls, och jag tillhörde de sistnämnda. Nu har det förhoppningsvis hänt en massa med dem under åren, men jag tycker fortfarande man hör väldigt olika upplevelser ang kvalitet?

Sen jag 'nyupptäckte' Horse Saver (gillade redan gamla modellen men sen blev jag kräsen och kräver bogveck) så är det det enda jag köper, till och med övergett Shires. Iaf de två nya HS täcken jag har så de är absolut vattentäta (teflonbehandlade), de andas suveränt, inte ens 360 gr vintertäcke i gassande sol och plus tio (det var kaaaallt på morgonen så jag missbedömde) gav svettig häst. Och så sitter de bra och ffa det där med rätt (iaf hamnar de rätt på mina hästar) bogveck. Och ett trevligt pris via Granngården på det. (gav 899 kr för det tjooocka vintertäcket, och 750 tror jag det var, eller var det 650..hmm.. nåja kan kolla om det är intressant, för det ofodrade regntäcket)

Jag är jättenöjd med mina två Sveatäcken (fast regntäcket - 8 år - borde impregneras om), men pga vad jag hört försiktig med att skicka efter. Skulle ju helst vilja prova det.

Visst, det kan man ju göra är man skickat efter...men....äsch, det har inte blivit av. Sedan kostar det ju att skicka tillbaka också.

Kom ihåg en sak....mina båda täcken är också från -98 och de har nu passat till både en kraftig nordsvensk(som hade ett helsike att få täcken att passa), ett normalt halvblod och nu ett mindre halvblod.
Är inte det passform åd vet jag inte vad som är.....men det är ju mina exemplar det...

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 749
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 443
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka