Regntäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 267
C

caroline_star

Jag undrar hur många det är här på buke som använder sig utav regntäcke nu när det regnar så himla mkt.. min häst är van att gå utan täcke, köpte precis henne. men jag måste ju ha på henne regntäcke för annars så kan jag inte rida henne. jag bor väldigt långt bort ifrån stallet så jag har ingen möjlighet till att ställa in henne så att hon torkar o sen rida henne. men det känne lite dumt nu när det är sol ibland o sen värsta regnet. vad tycker ni alla här på buke ang regntäcke nu på sommarn?

om jag nu har börjat med regntäcke, försvinner då hennes skydd som hon har byggt upp. tänkte om hon e mer känslig nu inför regnet.

vore jättetacksam för svar
;);););)
mvh carro

Sv: Regntäcke

Jag undrar hur många det är här på buke som använder sig utav regntäcke nu när det regnar så himla mkt.. min häst är van att gå utan täcke, köpte precis henne. men jag måste ju ha på henne regntäcke för annars så kan jag inte rida henne. jag bor väldigt långt bort ifrån stallet så jag har ingen möjlighet till att ställa in henne så att hon torkar o sen rida henne. men det känne lite dumt nu när det är sol ibland o sen värsta regnet. vad tycker ni alla här på buke ang regntäcke nu på sommarn?

om jag nu har börjat med regntäcke, försvinner då hennes skydd som hon har byggt upp. tänkte om hon e mer känslig nu inför regnet.

vore jättetacksam för svar
;);););)
mvh carro
Jag använder oxå regntäcke på min ena häst nu när han går på bete och de regnar så jäkla mkt.

Jag använder det på mitt islandssto
Hon har även eksemtäcke och när det blev blött så frös hon så hon
skakade. Men nu har även hon börjat gå in i lösdriften när det regnar och märkt att det är skönt därinne !!
Hej från hambo

Förstår ditt delemma. Hellre att hästen har regntäcke än att du lägger på sadel på en blöt häst. :)

Min häst har regntäcke nu då han visat på köld vid regnigt väder och vi funderar på om han har ansträngda njurar. I förebyggande syfte. Annars är jag av den sorten som har så lite täcke som möjligt på min häst. Vintertid har vi det dock bla. då han går på lösdrift och också jag har långt till stallet och inte hinner torka en blöt vinterpäls varje dag.

Jag har regntäcke på min också. Dock har jag dom i närheten så kan ta av när det ser bättre ut och på med täcket igen när de börjar regna. Den lilla ponnyn går utan jämt.. Men dom har tak som dom kan gå under och där brukar dom faktiskt stå allihopa när det regnar mycket :)

Hej!
Det är helt ok att ha täcke på när det regnar. Det har nog de flesta nu om man ska ut och rida eller om hästen fryser.
Själv har jag köpt ett tunt regntäcke som andas. Det blir inte allt för varmt om/när det blir uppehåll och solen tittar fram.
Man får försöka följa väderleksrapporterna och lägga på täcke efterhand som det ser mörkt ut och ta av det de dagar/nätter det ska bli sol. För så länge man inte har täcket jämt så lär nog inte hästen tappa sitt naturliga motstånd för vädret. Tänk mer på att ju mer du ryktar ju mer naturligt fett tar du bort från pälsen och där med dess naturliga skydd..:)

Alla våra hästar klarar regnet utan täcke utan att bli dåliga. De går ute på nätterna och har gott om både bete och träd i sina hagar.

Har inte täcke på min häst, skulle behövas. Men det finns så få täcken som står emot detta extrema väder, då står dom med pissblöta täcken när solen väl tittar fram. Bättre att dom får chans att torka då... Jag får helt enkelt anpassa min ridning efter regnet, dom torkar ju rätt fort ändå!

jag har regntäcke på min häst eftersom hon kan blir öm i ryggen av konstant spöregn. Tar dock in henne någon timme när det är som värst, dels så täcket torkar, dels att det är mysigt att bara stå och rykta, pilla, fläta och hålla på när regnet smattrar. :D

Mina hästar har regntäcke på sig när det regnar/blåser. de blir lätt ömma i ryggen och har inget skydd för regnet i hagen.

mina hästar har alltid täcke på sig. har de alltid haft. just nu använder jag

vid sol - bucas buzz off
vid duggregn/molnligt - bucas sunshower ofodrat & solref.
regn - bucas turnout light lättfodrat & solref.

mina hästar har alltid täcke på sig. har de alltid haft. just nu använder jag

vid sol - bucas buzz off
vid duggregn/molnligt - bucas sunshower ofodrat & solref.
regn - bucas turnout light lättfodrat & solref.

har din häst alltid täcke?? Varför har du isf täcke när det är sol ute???? :confused: Min går ute dtgnet runt sen i början av maj utan täcke.

Min har i stort sätt täcke jämnt.

Vid sol så har hon flugtäcke...

Sen vid regn ett regntäcke med flecce fodring

och vid mulet så åker ett tunt regntäcke på med 0 g fyllning på.

Hon går bara ute på dagarna och är inne på nätterna står hon inne.

när det är sol är det flugor & BROMS! de har då flugtäcken som reflekterar solen & blir svalare än om de inte skulle ha täcken.. de slipper också flugorna. skulle du vilja stå naken ute i solen utan skugga/solskydd? :p

Undrar liksom du varför folk har täcke på sina hästar i alla väder?
Våra har gått ute sedan april men får komma in och få foder och får hö tillskott tills betet vuxit sig starkt. De har stora ytor, flera tunnland, blandad mark att gå på -skog och äng med naturliga vattenhål. De klarar därför själv att hålla värmen och ställa hårremmen upp för att hålla värmen, vilket en häst med täcke inte kan. Eftersom de går ute största delen av dygnet på vinterhalvåret också så har de en rejäl päls som klarar det mesta. Hästar i små ynkliga rasthagar har däremot inte en chans att hålla sig varma genom rörelse eller bete. Enda gången våra hästar kan vissa att de vill komma in i stallet är vid extrem värme med massor av insekter.
Det borde vara förbjudet att ha en häst i en hage utan solskydd/skugga. Stackars alla dessa ensamhästar som står i en liten paddock utan skugga mitt i gassande sol, kanske dessutom med täcke på sig! Ingen som slår bort flugorna med sin svans åt dem, ingen chans att uppsöka skugga, ingen chans att vandra runt och beta för att hålla värmen vid regn och oväder.
Oj det här blev långt men det berör mig....

jag skulle helst ha stora gräshagar jag också. men de finns ingen möjlighet till detta. våra hästar går ute i ca 4 h/dag & är det jättevarmt/spöregn tar vi in de mitt på dan så får de gå ut nån timme på kvällen ist. våra hästar går också två & två. förutom de som praktiskt taget skulle äta upp den andra stackarn.

när det är sol är det flugor & BROMS! de har då flugtäcken som reflekterar solen & blir svalare än om de inte skulle ha täcken.. de slipper också flugorna. skulle du vilja stå naken ute i solen utan skugga/solskydd? :p

Man kan inte jämföra hästar med människor. Hästar är byggda för att klara väder och vind utan "kläder". Vi människor har haft kläder på oss de senaste 5000 åren. På vår/vinter/höst har min häst också täcke på sig, självklart eftersom jag rider henne och hon är klippt, men inte på sommaren. :p

Använder täcke när det regnar då hon fryser så mycket annars.

Jag har en shettis och en svensk ridponny hemma och de klarar sej bra utan täcke. Har inte sett någon tendens till att de ska frysa. (Mer om de blåser kallt å regnar som vi tar in dem.) Varför kan man inte rida om hästen är blöt??

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 359
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 467
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min... 2
Svar
23
· Visningar
3 407
Senast: Lavinia
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 875
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31