Regntäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 267
Sv: Regntäcke

Ja har oxå regntäcke på mitt varmblod, han e sååååå frusen av sig. O bara för att de e sommar så kan ju regnet va kallt, men sen har ja rätt nära till stallet så ja kan hämta hem honom o låta honom torka. Har precis haft honom hemma en vecka för de öst ner här:(...

Mina 2 hästar har med täcke när dert är dåligt väder (regn/blåst/ruggigt) Den ena har mkt känslig rygg så det blir regntäcke med tunnt fleecefoder när det regnar, bomullstäcke när det är lite halvklart och inte så varmt men inte risk för regn och naken eller flugtäcke när det är ca 20+ eller mer.
Den andra, en 3åring har regn täcke utan fyllning när det är regnar mkt och är kyligt/blåsigt, annars naken eller flugtäcke.

Min häst har regntäcke om det regnar, dock inte vid duggregn utan med rejäla skurar. Av den enkala anledningen att hon rullar sig alltid i hagen, inga problem vid torrt väder men när hon samtidigt är blöt blir det förjävligt jobbigt att göra henne ren. och så har hon mkt fullblod i sig och väldigt känslig på alla sätt och vis, hon tycker också att den är skönare med regntäcke.:)

Min personliga åsikt är att man ska försöka ha hästarna otäckade så långt det går.

Min häst däremot är av en annan åsikt - hon stod i hagen och frös i regnet i morse, och en häst som darrar och står med bakbenen inunder sig för att den spänner sig så mycket är faktiskt inte trevligt, så hon fick regntäcke på sig.

Hästar är individer, något vi ofta glömmer är att de inte sitter här på buke och läser om vad som är rätt eller vad som är fel förfarande.

mina är endast nakna om det är sol och varmt, annars går de med ofodrade regntäcken..
så länge det inte är jättevamt tar de ju inte skada av att gå med ett tunt täcke!

Man kan inte jämföra hästar med människor. Hästar är byggda för att klara väder och vind utan "kläder". Vi människor har haft kläder på oss de senaste 5000 åren. På vår/vinter/höst har min häst också täcke på sig, självklart eftersom jag rider henne och hon är klippt, men inte på sommaren. :p

Människan har avlat hästarna som vi vill ha dem de senaste 1500 åren. Lite skillnad på mustanger/mongoliska ponnyer och fullblod/varmblodiga hästar! Visst kan du inte jämföra människor och hästar men att påstå att "fin"-avlade hästar är naturligt byggda för att inte frysa/reagera på insäktsatacker/spöregn är ren lögn.

Sen att tro att det är bättre för en häst att springa tills den stupar istället för att ha flugtäcken för att skydda mot insäkter är lika smart som att tro att blockhalta hästar är dumma när de inte vill hoppa.

Människan har avlat hästarna som vi vill ha dem de senaste 1500 åren. Lite skillnad på mustanger/mongoliska ponnyer och fullblod/varmblodiga hästar! Visst kan du inte jämföra människor och hästar men att påstå att "fin"-avlade hästar är naturligt byggda för att inte frysa/reagera på insäktsatacker/spöregn är ren lögn.

Sen att tro att det är bättre för en häst att springa tills den stupar istället för att ha flugtäcken för att skydda mot insäkter är lika smart som att tro att blockhalta hästar är dumma när de inte vill hoppa.

:bow::bow::bow:

Jag tycker att man får gå efter hästen. Jag tar aldrig på täcke om det inte finns anledning till det. Unghästen (2 år) har frusit en endaste gång, och det var det regnet som kom för förra veckan (1,5 dygns ösregn), hela våran väg spolades bort, så det regnade ordentligt... Denna dag tog jag in alla hästar så de fick torka, men då var det extremt oxå.

Den äldre hästen klarar sig fint om det bara regnar typ 4 timmar. men är det ihållande regn en längre period, så börjar hon frysa. Då blir det täcke på.

Jag tycker du ska planera täckningen efter din häst, du får hålla koll på honom/henne??. Jag förstod inte riktigt varför du inte kan rida en blöt häst? Antar då att hästen är mkt frusen så han blir öm i ryggen och du därför inte kan sadla honom? Annars är det väl inget problem?!

Jag själv har täcke på min som jag redan skrivit. Då hon fryser grymt lätt, vid regn så kan hon stå och skaka och spänna alla musklerna.
Så då får det bli täcke vid risk för regn och vid regn. Sen flugtäcke annars.

Sen kan ja ju oxå tilllägga att hon står i sjukhage och har inte så mkt att äta så hon kan inte hålla värmen på samma sätt.
Men har täcke annars oxå.

Mini shettisen går utan täcke men har ett regnskydd då han går ute dygnet runt. Ställer sig där under vid regn.

jag tycker att man kan anpassa täcke användningen från häst till häst. Har man en frusen häst så skadar det inte att slänga på ett täcke. Men sen har man en häst som är van att gå utan och har inga problem vid ihållande regn så tycker inte jag man ska sätt på täcke på den. . har en i stallet (4 år) Som har antagligen gått på lösdrift hela livet. Hon klara regnet jätte bra. Blir typ aldrig frusen. En sådan häst skulle inte jag sätta täcke på då det regnar på sommaren.
Men som min som fryser och skakar sätter jag täcke på.

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 359
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 467
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min... 2
Svar
23
· Visningar
3 407
Senast: Lavinia
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 875
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31