Regntäckes hjälp!

Sv: Regntäckes hjälp!

Då har du nog kikat på Rambo. HW Amigo kostar ca 700 kr här i Sverige, bra och prisvärda täcken enligt mig. Du har inga ärenden hitöver om du har svårt att hitta det på Åland?

Jag använder två märken.

Horseware Amigo (eller Rhino), samt Horse Saver. Horse Saver har sådana fleecefodrade regntäcken som du vill ha. Teflonbehandlade så vattnet rinner av, dvs blir inte tunga och blöta. Kostar ca 700 kr på billigaste stället. Samma pris ligger ju Amigo på. De finns dock inte med fleecefoder.

Horseware Rambo tycker jag är outstandning men kostar därefter. HW Amigo är helt OK samt Shire, dessa är i hyfsad prisklass oxå....

Jag har två shires och ett fleecefodrat från ge-kås. Täckena är några år gammla och har aldrig någonsin släppt igenom en dropperegn trots ett helt dygns spöregn.:)

Primärt är det ju att du påstår att det går att vänta två år efter man upptäcker felet. Det är missvisande.

Klipper och klistrar :angel:

Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?

Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.

Senast ändrad:

Håller helt med - det är skötseln av täcken som brukar vara huvudsaken - det bästa är att borsta bort lera/smuts efter att täcket har torkat och att tvätta det så sällan som möjligt. Jag brukar impregnera en gån direkt efter köp, varvar alltid mellan två eller flera regntäcken så att de hinner torka och tvättar vid behov. Har flera från B*rjes, billiga och bra, inget har hittills läckt och det äldsta måste vara runt 5 år gammalt nu.

Jag tänkte bara flika in en fråga.
Hur är det att torka täckena i ett sånt torkskåp man kan torka kläder i? Det kanske inte ens går att hänga in dem ordentligt. Ingen aning. Bara tänkte att det skulle vara smidigt.
Men sen såg jag nån annan som skrev att man inte skule tumla.

Torkskåp går bra, inte för hög värme bara. Funktionsimpregnerade kläder och täcken ska med fördel torka i just torkskåp, och ofta vad gäller kläder i tumlare. Dvs hellre 'värmetorkning' än kalltorkning. OBS att det beror på vad det är för material om impregnering ang tumling.

Jag har torkat alla mina täcken i torkskåpt på LÅG värme (typ 40 - 45 grader) och aldrig några problem.

Då har du nog kikat på Rambo. HW Amigo kostar ca 700 kr här i Sverige, bra och prisvärda täcken enligt mig. Du har inga ärenden hitöver om du har svårt att hitta det på Åland?

tyvärr är det ingen sverige resa på g... och jag gissar att de för 700kr nog skulle ligga närmare 100€ här. Åtminstone :(

Men kan du inte beställa via nätet från Sverige då?

Horseware går att beställa BILLIGT från england eller om det var irland med. Inkl frakt så BILLIGT jmf med svenska priser till och med, så lär vara ännu billigare jmf med dina priser?

Torkskåp går bra, inte för hög värme bara. Funktionsimpregnerade kläder och täcken ska med fördel torka i just torkskåp, och ofta vad gäller kläder i tumlare. Dvs hellre 'värmetorkning' än kalltorkning. OBS att det beror på vad det är för material om impregnering ang tumling.

Jag har torkat alla mina täcken i torkskåpt på LÅG värme (typ 40 - 45 grader) och aldrig några problem.

Jaha. Tack. Vad bra!:)
För jag ska göra om lite i stallet och tänkte ställa in ett torkskåp. Och nu vet jag ju att det inte förstör täckena. :D

tyvärr är det så att åland har speciella skatteregler som gör att jag är tvungen att betala dubbel moms på det jag beställer från företag som inte har skatteavtal med åland... ja i korthet är det så, detta för att båtarna ska få sälja sprit och cigaretter taxfree :grin:

Synd då att inte den här tråden kom ut innan helgen, då kanske jag hade kunnat hjälpa dig då jag var i stugan på Åland över helgen.

tyvärr är det så att åland har speciella skatteregler som gör att jag är tvungen att betala dubbel moms på det jag beställer från företag som inte har skatteavtal med åland... ja i korthet är det så, detta för att båtarna ska få sälja sprit och cigaretter taxfree :grin:

Och om du ber en snäll bukefalist i Sverige att köpa täcket och skickar pengar för det, och den snälla svenska bukefalisten skickar ett litet privat paket till dig på Åland? :angel:

jag tror de får ordna sig på annat sätt, men jätte tack för förslaget och omtanken :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 453
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 392
Senast: inverterad
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 442
Senast: TantAgda
·
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite... 2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka