Rehabilitering efter troligt diskbråck erfarenheter?

Har så fruktansvärt ont ligger och skakar i sängen av nervsmärtor. Har blivit något bättre med vetekudde nu. Sambo övervägde på allvar att ringa ambulans när det var som värst. Övervägde att krypa till toan förut för jag kan verkligen inte ens nudda golvet med höger ben utan att skrika rakt ut 😢😢 tog mig dit på något sätt iallafall.
Om det kan vara till någon tröst är det ibland bättre att det bara ”spricker” än ligger och buktar, smärtan är överjävlig men kan gå över fortare. Men kontakta vården imorgon, antiinflammatoriskt kan hjälpa vid mer så kallad kemisk (diskvätska på nerven) smärta, men låt de bestämma.
 
Om det kan vara till någon tröst är det ibland bättre att det bara ”spricker” än ligger och buktar, smärtan är överjävlig men kan gå över fortare. Men kontakta vården imorgon, antiinflammatoriskt kan hjälpa vid mer så kallad kemisk (diskvätska på nerven) smärta, men låt de bestämma.


Okej tack för bra information får ta ytterligare en kontakt med vårdcentralen.
 
Det kan ju vara så att belastning inte är bra för dig just nu, det är olika hur man är byggd, var problemet sitter osv. Jag hade ett akut ”ryggskott” för några veckor sen, jag vet att jag behöver böja mig bakåt mycket när de kommer, men för mig blir det görbart först efter en promenad. För andra kanske bara att ligga på mage hjälper. Jag har mött alla möjliga olika varianter på diskbesvär (och tillhörande människor), och alla behöver individanpassade råd, så bara för att gå oftast är bra för mig behöver det inte vara det för sig, just nu. Låter som du har tilltro till vården och det är bra så ni kan bolla tillsammans, hoppas du kryar på dig fort :)
Lite kul att ze att jag pazzar zå bra in i mallen av "normal" dizkpatient .

Jag gick näztan ihjäl både mig o hunden förzta halvåret med ztart på vintern o zvinkallt.
Och bäzta liggztällningen är på mage, det är min komfortztällning.
Tyvärr läkte inte problemet bort eller zå har det läkt ihop och därmed klämt ett gäng nerver, väntar nu på ny MR och zen en ny tid för op om inte oddzen är lika dåliga zom för 6 år zedan.
 
Om det kan vara till någon tröst är det ibland bättre att det bara ”spricker” än ligger och buktar, smärtan är överjävlig men kan gå över fortare. Men kontakta vården imorgon, antiinflammatoriskt kan hjälpa vid mer så kallad kemisk (diskvätska på nerven) smärta, men låt de bestämma.
För mig hjälpte konstigt nog Ipren jättemycket. Fick förklarat för mig gång på gång att det minsann inte hjälper mot nervsmärta men jag upplevde iallafall att det hade effekt för mig. Kanske blir det väl reaktioner osv som antiinflammatoriska preparat kan hjälpa mot och minska svullnader och så? Vad vet jag, det hjälpte iallafall☺️
Förstår att det säkert inte är samma med diskbråck men i mina värsta stunder var Ipren och Oxycontin med Alvedon som grund den bästa smärtlindringen. Tog jag bort Iprenet så kände jag stor skillnad…
 
Har så fruktansvärt ont ligger och skakar i sängen av nervsmärtor. Har blivit något bättre med vetekudde nu. Sambo övervägde på allvar att ringa ambulans när det var som värst. Övervägde att krypa till toan förut för jag kan verkligen inte ens nudda golvet med höger ben utan att skrika rakt ut 😢😢 tog mig dit på något sätt iallafall.
Har du minskat Lyricadosen redan? Bara en undran❤️
 
För mig hjälpte konstigt nog Ipren jättemycket. Fick förklarat för mig gång på gång att det minsann inte hjälper mot nervsmärta men jag upplevde iallafall att det hade effekt för mig. Kanske blir det väl reaktioner osv som antiinflammatoriska preparat kan hjälpa mot och minska svullnader och så? Vad vet jag, det hjälpte iallafall☺️
Förstår att det säkert inte är samma med diskbråck men i mina värsta stunder var Ipren och Oxycontin med Alvedon som grund den bästa smärtlindringen. Tog jag bort Iprenet så kände jag stor skillnad…
Jag tycker jag och mina kollegor blivit bättre på att förskriva eller rekommendera antiinflammatoriska (om det inte finns riskfaktorer) vid diskbråck, även om det nu inte var det du hade, ditt fall låter ju väldigt ovanligt så där vågar jag inte uttala mig alls annat än beklaga😅, när jag hade mitt första diskbråck 2004 (var typ 17) så var det bara morfin som gällde. Och ligga med benen i vinkel. Nu vet vi mycket mer, men inte allt såklart. Och operationerna är mycket bättre (till Ts främst) så skulle det landa där är det inte heller någon katastrof, men en lite längre rehab.
 
Ja det finns helt andra kirurgiska möjligheter nu mot för när diskprolapser började opereras.
Skillanden är desutom fantastisk när man tittar på endoskopisk ingrepp, mycket mycket mindre ärrvävnad (fick läsa den där meningen en gång till så här på morgonen, två stora ord och ett litet såg udda ut).
 
Jag tycker jag och mina kollegor blivit bättre på att förskriva eller rekommendera antiinflammatoriska (om det inte finns riskfaktorer) vid diskbråck, även om det nu inte var det du hade, ditt fall låter ju väldigt ovanligt så där vågar jag inte uttala mig alls annat än beklaga😅, när jag hade mitt första diskbråck 2004 (var typ 17) så var det bara morfin som gällde. Och ligga med benen i vinkel. Nu vet vi mycket mer, men inte allt såklart. Och operationerna är mycket bättre (till Ts främst) så skulle det landa där är det inte heller någon katastrof, men en lite längre rehab.
Ja allt går ju framåt såklart vilket är suveränt.

Opererade mig första gången 2014 så det är nu väldigt längesedan också (herregud vad tiden går).
 
Har du varit i kontakt med ortoped? Eller enbart läkare på VC?
När jag fick mitt 5e diskbråck så tyckte VC-läkaren att jag skulle avvakta, äta smärtstillande och röra på mig. Trots MR så såg hen ingen nervpåverkan så det var bara att bita ihop tyckte hen.
Efter att ha genomlidit hens idéer alldeles för länge så krävde jag att få komma till en ortoped. Han kastade en blick på mr-resultatet och konstaterade att det definitivt behövde opereras omgående då jag hade nervpåverkan i alla lägen (stående, sittande, liggande osv).

Det blev operation och smärtan försvann magiskt.

(Sen small ryggen igen efter 6v och jag har permanent nervsmärta och droppfot, men det är en annan historia som bygger på att min rygg är gjord av piss och wellpapp. Ett 7e diskbråck har inte gjort saken bättre heller. 😅)
 
Hur har du klarat resten av natten @Islandshästryttare?❤️


Lyckades somna och sov till klockan 6 imorse så det var väldigt skönt faktiskt. Att sitta ner på toa imorse gjorde dock fruktansvärt ont i höften. Nu känns det bättre efter att citodon och lyrica börjar verka. Förstår dock inte hur jag just nu ska kunna plocka bort lyrica när jag har så fruktansvärt ont. Men fick samma sak som igår morse med brus i öronen och att Alm kraft försvann I kroppen och höll på att svimma så den måste bort. Idag är jag dock inte ensam hemma så det känns tryggare.
 
Har du varit i kontakt med ortoped? Eller enbart läkare på VC?
När jag fick mitt 5e diskbråck så tyckte VC-läkaren att jag skulle avvakta, äta smärtstillande och röra på mig. Trots MR så såg hen ingen nervpåverkan så det var bara att bita ihop tyckte hen.
Efter att ha genomlidit hens idéer alldeles för länge så krävde jag att få komma till en ortoped. Han kastade en blick på mr-resultatet och konstaterade att det definitivt behövde opereras omgående då jag hade nervpåverkan i alla lägen (stående, sittande, liggande osv).

Det blev operation och smärtan försvann magiskt.

(Sen small ryggen igen efter 6v och jag har permanent nervsmärta och droppfot, men det är en annan historia som bygger på att min rygg är gjord av piss och wellpapp. Ett 7e diskbråck har inte gjort saken bättre heller. 😅)


Bara vårdcentralen än så länge. Men jag vill betona att jag har tilltro till den plan för vården som finns med fysioterapi, smärtstillande och tens just nu. Det finns en planering att de kommer remittera till MR vid utebliven förbättring av detta. så jag är inte orolig för det. Jag har en bra vårdcentral och läkare som jag upplever lyssnar på mig och tar mina symptom på allvar.
 
Lyckades somna och sov till klockan 6 imorse så det var väldigt skönt faktiskt. Att sitta ner på toa imorse gjorde dock fruktansvärt ont i höften. Nu känns det bättre efter att citodon och lyrica börjar verka. Förstår dock inte hur jag just nu ska kunna plocka bort lyrica när jag har så fruktansvärt ont. Men fick samma sak som igår morse med brus i öronen och att Alm kraft försvann I kroppen och höll på att svimma så den måste bort. Idag är jag dock inte ensam hemma så det känns tryggare.
Du vågar inte stanna på denna dosen lite och känna efter om dessa besvär med biverkningar lättar? Doshöjning är ju känsligt för många tänker jag och med den smärta du har så är det ju superviktigt att något iallafall lindrar den.

Skönt du fått sova lite iallafall❤️
 
Du vågar inte stanna på denna dosen lite och känna efter om dessa besvär med biverkningar lättar? Doshöjning är ju känsligt för många tänker jag och med den smärta du har så är det ju superviktigt att något iallafall lindrar den.

Skönt du fått sova lite iallafall❤️


Jag vet inte jag vet varken ut eller in just nu känns det som med mediciner och med smärta.
 
Lyckades somna och sov till klockan 6 imorse så det var väldigt skönt faktiskt. Att sitta ner på toa imorse gjorde dock fruktansvärt ont i höften. Nu känns det bättre efter att citodon och lyrica börjar verka. Förstår dock inte hur jag just nu ska kunna plocka bort lyrica när jag har så fruktansvärt ont. Men fick samma sak som igår morse med brus i öronen och att Alm kraft försvann I kroppen och höll på att svimma så den måste bort. Idag är jag dock inte ensam hemma så det känns tryggare.
Ring vårdcentralen och fråga angående planen för medicinering så att du känner dig trygg i hur den ska justeras.

Du vågar inte stanna på denna dosen lite och känna efter om dessa besvär med biverkningar lättar? Doshöjning är ju känsligt för många tänker jag och med den smärta du har så är det ju superviktigt att något iallafall lindrar den.

Skönt du fått sova lite iallafall❤️
Det är riskabelt att råda om mediciner och dess användning på ett forum, skulle överlåta sådant till vården som även har koll på annat runtomkring i det specifika fallet
 
Fattar inte varför det gör mer ont i höften för varje dag. Kan snart bara hoppa på ett ben med hjälp av kryckorna och inte stödja alls knappt på höger för då får jag monstersmärta.. Citodon tar inte smärtan längre men har svårt att tänka mig att jag utvecklat tolerans mot det redan. Har haft citodon en gång tidigare i livet under tre månader och det hjälpte hela tiden utan att jag behövde gå upp i dos. Måste försöka komma ihåg att ta upp det med läkaren som ringer mig imorgon.
Du har nervsmärta och på den hjälper inte ens opiater. Jag fick Gabapentin mot nervsmärtan + morfin när det var som allra värst.

/Lizzie
 
Lyckades somna och sov till klockan 6 imorse så det var väldigt skönt faktiskt. Att sitta ner på toa imorse gjorde dock fruktansvärt ont i höften. Nu känns det bättre efter att citodon och lyrica börjar verka. Förstår dock inte hur jag just nu ska kunna plocka bort lyrica när jag har så fruktansvärt ont. Men fick samma sak som igår morse med brus i öronen och att Alm kraft försvann I kroppen och höll på att svimma så den måste bort. Idag är jag dock inte ensam hemma så det känns tryggare.
100% säker på att det inte är citodonet som ger brus, kraftlöshet och svimningar?

Min kropp omvandlar kodein extremt effektivt. På nivån att halv dos gör mig totalt kaputt i kropp och knopp, så jag totalvägrar citodon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
577
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 144
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp