Bukefalos 28 år!

Rehabilitering i hemmet?

Det hade varit en jobbig natt eftersom han skulle upp och pinka 10 ggr minst och varje gång ställde sig upp. Ramlat hade han också gjort.
På fredag installerar dom larmet.
Just nu är mamma iväg till apoteket så han är ensam hemma, han har mobil och bärbar telefon och kan ringa.

Det värsta är att han är så sur och grinig på mamma, som hon sliter för xxxxxxxxxx skull :(
 
Forsok att hjalpa din mamma med att fa vard och hjalp hemma for din pappa ... och prata med lakarna om att han ar sa arg, han kanske behover "ett piller som man blir glad av":p.

Nar mamma var diagnosticerad med 'terminal' cancer och bedomd att inte kunna klara sig sjalv av lakarna pa Huddinge Sjukhus var namnda lakare valdigt overaskade att jag inte "forstod allvaret och stallde upp" for att ta emot henne i hennes hem ett par dagar efter diagnosen. De forklarade att de tankte skriva ut henne pa Onsdagen och att jag da maste finnas pa plats hemma hos henne for att ta emot henne.

Det var mycket upprorda ord fran lakarna som sedermera holl henne kvar tills pafoljande Mandag nar jag kunde vara pa plats. Jag hade lika upprorda samtal med (vad hon nu hade for titel) som skulle bedomma mammas behov av hemhjalp och hospice vard ... hon kunde inte alls forsta att jag inte kunde, eller ville, ta ansvaret for att mamma fick vard och madde bra under en odefinierbar tid framover. Det faktum att jag inte bodde i Sverige och har ett liv med gard och djur i ett annat land visade nog bara vilken dalig dotter jag var.

Det var helt sanslost, jag kande mig som om jag var med i en gammal melodram dar familjen bar allt ansvar for de gammla.
 
Tyvärr är det så resonemanget går, @hastflicka.

Som närmast anhörig förväntas du sluta ditt jobb och ställa upp helhjärtat (konstigt nog bara om du är kvinna) för att se till att kommun och region inte ska behöva ta kostnader eller omak för situationen som uppstått.

Att varken du eller din anhörig är bekväm med upplägget är helt egalt, huvudsaken är att inte besvära andra resurser.

Tragiskt.
 
Hjälp din mamma att stå på sig. Tjata på kommunen om plats på särskillt boende, framför allt: SE till att vara överens alla anhöriga!

Min mormor var ordentligt dement, hade diverse matallergier som hon inte kom ihåg och blev därför dålig när hon var hemma med hemtjänst. Min morbror tyckte hon skulle få bo kvar hemma eftersom det var det hon ville själv, medan min mamma såg det praktiska problemen och ville ha en plats åt henne på särskillt boende. Min morbror såg även han problemen så småning om och dagen efter han meddelat handläggaren på kommunen så hade mormor blivit bevilliad plats på ett särskillt boende.
 
Pappa är tillbaka på Handens Sjukhus, blev visserligen via ambulans och SÖS akuten
Från att gjort framsteg kunde han inte stå på benen så mamma fick trycka på trygghetslarmet och personalen som kom larmade ambulans.

Först trodd dom stroke för han var så förvirrad men sen urinvägsinfektion.
Bäckenet och ryggen var i alla fall ok

Läkaren på akuten var skitförbannad rent ut sagt att Handen skickat hem honom, då han inte på långa vägar är färdigrehabiliterad för sin bäckenfraktur
Personalen från trygghemtslarmet var förbannade för att det inte fanns en rullstol, handtag vid toastolen samt lyft vid sängen.
Sådant som skulle ha fixats INNAN han kom hem

Mamma är i alla fall tillräckligt förbannad nu för att stå på sig bättre den här gången.
Hon kommer vägra ta hem honom tills han kan gå ordentligt. Demensen är en sak, men att släpa in och ut från toaletten tar på hennes rygg
 
Good for you! Kör hårt, vägra - för allas säkerhet. Det slarvas på tok för mycket med detta, och händer sedan en olycka så är det bara axelryckningar och "hoppsan, vi trodde det var ---- ansvar"
 
Tyvärr är det så resonemanget går, @hastflicka.

Som närmast anhörig förväntas du sluta ditt jobb och ställa upp helhjärtat (konstigt nog bara om du är kvinna) för att se till att kommun och region inte ska behöva ta kostnader eller omak för situationen som uppstått.

Att varken du eller din anhörig är bekväm med upplägget är helt egalt, huvudsaken är att inte besvära andra resurser.

Tragiskt.
MMm, jag tror också just aspekten att kvinnan är hemma och ska ta nån sorts heltidsanvar präglar den här typen av bedömningar.

När jag blev utskriven från sjukhuset efter min stroke så ville de bums skriva in mig på sjukhem jag fick kämpa för att slippa. Då var jag ändå pigg nog att sköta allt själv
 
Absolut, det tror jag säkert. Och jag misstänker att det kan vara så illa att det handlar om att NÅGON är hemma och förväntas ta ansvarar för hela baletten.
 
Det blir ju billigare så, att lägga över allt ansvar på de anhöriga.

Klocka ett är det vårdplanerinsgmöte igen inför hemgång. Egentligen är det ju ett riktigt skämt kalla det så.
Varken vården eller planeringen fungerade förra gången.

Den här gången ska mamma kräva att de åtgärdar så han kan ta sig ut ur huset (altan fixade vi ju själva med att bygga en ramp) samt att de fixar sängen så han har något ta tag i när han ska i och ur den.
Även toalettstolen bör bytas ut, det ska vara en med handtag på sidorna
 
Jahapp, så var det tillbaka på noll igen med pappa
Ambulans till akuten och operation av ny fraktur på bäckenet pga att han försökt ta sig upp på natten och ramlat
Men näää inte behöver han ha en speciallsäng hemma, eller hur dom nu uttryckte sig på vårdplaneringsmötet
 
Jahapp, så var det tillbaka på noll igen med pappa
Ambulans till akuten och operation av ny fraktur på bäckenet pga att han försökt ta sig upp på natten och ramlat
Men näää inte behöver han ha en speciallsäng hemma, eller hur dom nu uttryckte sig på vårdplaneringsmötet
:rage: Att det ska behöva bli så? Jag hoppas att de tar sitt ansvar den här gången! Stå på er och vägra släpp hem honom en gång till! All styrka till er! :heart
 
Jahapp, så var det tillbaka på noll igen med pappa
Ambulans till akuten och operation av ny fraktur på bäckenet pga att han försökt ta sig upp på natten och ramlat
Men näää inte behöver han ha en speciallsäng hemma, eller hur dom nu uttryckte sig på vårdplaneringsmötet
Men vad faen. Om papps kommer hem igen, så måste han få hjälpmedel och personalen som ska arbeta hos honom måste ha arbetshjälpmedel. En vårdarsäng som är höj och sänkbar är prio 1.
Men jag skulle bli förvånad om han blir hemskickad nu. ett kortis vore mer logiskt. Eller om ni är i en kommun med hemgångsteam, då bör han atte mig få hjälpmedel så det sjunger om det, då tänker man personalryggar. Det är "ganska" nytt med hemgångsteam, det går som en löpeld genom landet då man drar ner på kortisplatser och istället skickar hem folk med förstärkt hemtjänst första veckorna genom hemgångsteam.
 
Blir ledsen när jag läser alla inlägg. Vi är själva i samma situation med en pappa som prompt skulle skickas hem efter en längre sjukhusvistelse. Som anhörig är man både osedd och icke tilltalad trots att man medverkar på möten. Vi var alla i familjen överens, inklusive pappa, att ett korttidsboende hade varit bra med tanke på att dels se hur klarade sig o dels kunna åtgärda diverse saker hemma i n n a n han skickades hem. Men han blev både överkörd och övertalad på mötet. Det hela slutade med att han var tillbaka på sjukhuset efter drygt en vecka, tack o lov till rätt avdelning o med mer kompetent och informativ personal. De förstod oss och på detta vårdplaneringsmötet diskuterades o ansöktes om korttidsboende. För säkerhets skull hade pappa lämnat skriftlig fullmakt till mamma att representera honom i dessa ärenden. Synd att det skall behövas men nödvändigt för att få som man vill. Tyvärr har mamma drabbats hårdats av denna röra och vaknade med hjärtflimmer inatt, vad skall man säga...
 
Jahapp, så var det tillbaka på noll igen med pappa
Ambulans till akuten och operation av ny fraktur på bäckenet pga att han försökt ta sig upp på natten och ramlat
Men näää inte behöver han ha en speciallsäng hemma, eller hur dom nu uttryckte sig på vårdplaneringsmötet

Jag blir så ledsen och arg över att läsa din tråd. Jag föreslår att ni gör en anmälan, eftersom det behöver komma fram och bli synligt hur illa det fungerat i det här fallet. Det hjälper inte din pappa men kan hjälpa andra.

Nu vet inte jag hur dement din pappa är, men man tar ju väldigt stor hänsyn till vad personen själv vill. Och det är ju inte direkt ovanligt att patienten vill komma hem så fort som möjligt. Men när det gäller multisjuka äldre bygger det ofta på anhörigas insatser och då blir det alldeles för ofta som i din pappas fall.
 
Vad för slags anmälan och till vad tänker du på @Lejonelle ?

Är man missnöjd med vården kan man göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg. Man kan även kontakta Patientnämnden som ska finnas i varje landsting. Det är viktigt att man gör det, anser jag, speciellt i sådana här fall när patienten kanske inte kan tala för sig själv och där felen verkar handla om det blev glapp mellan olika instanser.

Som jämförelse kan jag säga när min mamma bröt sitt lårben för ett par år sedan. Hon är inte dement och min pappa hjälper henne i vardagen. Efter hon var färdigbehandlad på ortopeden blev hon ändå kvar på geriatrisk avdelning tills hon kunde få plats på en lättvårdsavdelning där hon blev kvar tills hon kunde klara sig hjälpligt hemma, jag tror att det var sex veckor allt som allt. Sen fick de hemtjänst och sjukgymnastbesök och allt möjligt.
 
Eftersom jag arbetar inom vården är jag insatt i hur man klagar på vård om man inte är nöjd med den. Men innan man gr anmälan, måste klagomål framföras till vårdgivaren. Och i TS fall handlar det om såväl landsting och kommun. Jag bara undrar hur du tänkt dig formulera klagomålet. Jag kan tycka att en arbetsterapeut och med dennes bedömning om utökade insatser skulle varit på sin plats.
Jag tror inte att man kan säga att det skulle vara utebliven vård att TS pappa ramlat ånyo, fall är extremt svåra att förebygga hos äldre, även om man förser människor med fallpreventiva hjälpmedel till öronen, så faller folk och bryter sig. TS pappa skulle möjligtvis ha beviljats kanske kortidsplats/avlastningsplats/särskilt boende, men har direkt ansökan framställts om detta? Biståndshandläggaren måste få en direkt fråga om det, det är inget denne ska lägga fram.
 
Pappa opererades lördag kväll, den här gången någonstans vid höftkulan
Får se vad ronden säger nu på förmiddagen om han blir kvar på SÖS några dagar eller flyttas till närsjukhuset

Något gott i det hela är att mamma fått SOVA några nätter

Korttidsplats/avlastningsplats/särkilt boende var inget alternativ enligt biståndshandläggaren. Pappa är inte tillräckligt borta, och han är tillräckligt "medveten" för att spela frisk i huvudet när det krävs

En säng med skyddsräcke eller vad det heter hade förhindrat senaste fallet. Mamma sov så hårt för en gång skull att hon inte hörde honom ropa och då försökte han ta sig upp själv.
En sån säng har mamma frågat om flera gånger men fått hör att det blir för dyrt för kommunen.

På onsdag kommer sjukgymnasten för att se över hjälpmedlem hemma, han sa redan förra veckan (innan pappa ramla ur sängen...igen) att den säng som står behöver bytas ut. Förhoppningsvis kanske kommunens handläggare fattar den här gången. Blir ju inte billigare när han nu för tredje gången på en månad blir inlagd pga fallolycka

Nu börjar min bror tjafsa om att de måste flytta från huset till en lägenhet. Som om det skulle hjälpa pappa från att ramla?
Mammas andningshål just nu är trädgården där hon går ut och påtar, samt att inga grannar störs av pappas anfall när han gapar och skriker åt henne (han har nedsatt hörsel och är fruktansvärt högljudd)

Följetongen fortsätter
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 151
Senast: EmmaW
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
87 414
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 629
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp