Rehabiliteringsplan senskada

vinkelina

Trådstartare
Nej,kan inte fråga behandlande veterinär. Har gjort det utan att bli klokare.

Nu får jag börja skritta förhand 10 min. Första veckan varannan dag för att kolla ev reaktioner. Sedan 10 min varje dag och sakta öka. Tänkte vara uppe i 20 min i slutet på oktober, om ca 6 veckor. Sedan kommer mina egna problem emot. Kan inte gå mera än 20 min själv pga ledsjukdom,bland är även det för mycket. Medeyttaren kan ta en dag vecka.

Tror ni att jag vågar hoppa upp då och återgå till 10 min skritt? Hur länge skall man bara skritta? Andra goda idéer
 
Nu beror det ju mḱt på hur senskadan ser ut, min fick en senskada förra året och jag promenerade honom för hand i två månader, tio minuter till en början och ökade upp till en timme. UL efter två månader med fin läkning och fortsatte med skritt 1 timme om dan i vagn i 1 månad och kunde sen börja lägga in små snuttar trav i vagn och skritta uppsuttet. Läkt efter 4 månader och kunde börja sättas igång till normal ridning(vet räknade med att han skulle vara fit for fight för snabbjobb efter 6 månader)

Kan du gå kortare promenader flera gånger om dagen ist för en lång?
 
Nu beror det ju mḱt på hur senskadan ser ut, min fick en senskada förra året och jag promenerade honom för hand i två månader, tio minuter till en början och ökade upp till en timme. UL efter två månader med fin läkning och fortsatte med skritt 1 timme om dan i vagn i 1 månad och kunde sen börja lägga in små snuttar trav i vagn och skritta uppsuttet. Läkt efter 4 månader och kunde börja sättas igång till normal ridning(vet räknade med att han skulle vara fit for fight för snabbjobb efter 6 månader)

Kan du gå kortare promenader flera gånger om dagen ist för en lång?


Tyvärr. Min smärtgräns går just runt 30 min promenad och är för lång återhämtning för att jag skall hinna med flera korta.

Skadad var av allvarligare art (stort område som var vätskefyllt mm) och det har gått förvånansvärt snabbt. 16.8 drog hon upp den ännu mera efter att halkat på vått gräs (ultra gjordes efter det) då stod hon på tre ben. Idag är benet nog svullet ännu med lite värme i men hon går rent och med fast tempo. Är väl nu som det verkligen gäller att skynda långsamt.

Vi kommer inte att göra nått nytt ultra före efter julen
 
Jag hade hoppat upp typ varannan dag och lett hästen varannan dag. Alternativet är ju om du har någon annan häst eller ekipage i stallet att ta pållen med som handhäst.

Alla mina kan gå som handhäst och det är guld värt vid såväl igångsättning av konvalescenter och vid vanliga uteritter.
 
Handhäst är ju toppen, annars kanske cykla kan vara ett alternativ? Om man går på ganska slät väg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 423
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp