Bukefalos 28 år!

Reklambanners

Mammas

Trådstartare
Vet egentligen inte om det är rätt forum (det kanske passar bättre på Datorer?), men postar här eftersom det handlar om bukefalos reklambanners. :)

Hur fungerar det med dessa banners egentligen?

Jag har ikväll lyssnat på turkisk musik på Youtubew i en flik medan jag surfat på buke i en annan. Helt plötsligt visar reklambannern högst upp reklam för delight mobile på (vad jag är ganska säker på är) turkiska. Hur kommer detta sig? Att reklamerna styrs av vad jag läser för trådar är jag medveten om, men den kan alltså samla information även från andra flikar? Fungerar det även om jag har andra fönster öppna?

Nu spelar det mig ingen roll, mest nyfiken över hur det fungerar.

Tacksam för svar. :)
 
Sv: Reklambanners

Ja de samlar in info om vilka sidor du besöker och så delar de dem sinsemellan. Om du använder Firefox kan du installera Collusion så ser du vilka sidor som delar uppgifterna med varandra.

Hmm...det verkar finnas Collusion för Chrome också.

Edit: Alltså detta gäller inte buke utan allmänt.
 
Sv: Reklambanners

Jag skulle gissa att det är Google annonser. Dvs innehållet styrs inte av Gunnar utan av Google. Exakt hur denna individuella anpassning sker rent tekniskt vet jag inte men skulle gissa att det är sk. kakor/cookies med i smeten. Individanpassning verkar överlag vara något som Google prioriterar högt just nu. Är du inloggad med ett googlekonto (gmail, youtube etc) så kan du även märka en skillnad i de Google Search, resultaten anpassas efter vad du klickat på tidigare.

Det är lätt skrämmande och det har varit stora kontroverser kring det hela. Inte minst i intrigritetsfrågor så har Google fått skarp kritik. Denna individanpassning har fått folk att inse hur mycket Google egentligen vet om oss, vilka enorma datamängder de samlar på sig och därmed även kan använda sig av.

Mina annonser kommer från två olika online butiker och visar de tre paren skor jag tittade på i dessa två butiker. Jag köpte inget, registrerade mig ingenstans men jag hade kollat gmailen tidigare och jag gjorde sökningen via Google Search.
 
Sv: Reklambanners

Det kan bli rätt roligt ibland. Det dök upp ett deppigt inlägg från en (visserligen påhittad) mansperson nyligen och första annonsen efter hans trådstart handlade om trotjänaravlivning:D
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 597
Senast: Nahar
·
Bukefalosnyheter Jag har under kvällen lagt till en ny funktionalitet som skall fungera på datorer och mobiler så länge de inte kör Safari som webbläsare...
2
Svar
30
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 078
Senast: Gunnar
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp