Reklamera en häst?

Sv: Reklamera en häst?

Men rent ut, vad är det du misstänker? Att hästen var påverkad när du provred den? Att den har ont någonstans?

Om det är så att du misstänker att den har ont, åk nu direkt till en klinik och utred så du inte förvärrar om det är något, eller går och är orolig trots att det inte är något.

Skulle hästen varit påverkad när du provred den är det nog svårt att påvisa.

Skulle säljaren ljugit om hästens lugn och stabilitet så kan det bli svårt att hitta vittnen som kan göra gällande att hästen vrenskats även hos säljaren.

Som jag ser det är det några av de tänkbara scenarion som står till buds.

du köpte hästen för några dagar sendan och du är redan iväg på träningar? eller det är kanske bara jag som tycker det är konstigt, jag brukar låta hästen lära känna sin omgivning i stallet, med nya hästkompisar, ut och gå lite, så den vet vart den hamnat, och inte direkt åka iväg på träningar. Tänk vad mycket nytt det är för pållen!

Prova att låta den stadga sig lite innan du drar in massa annat nytt. Hästar är "rutindjur" och blir lätt stressade i nya situationer.

Lycka till :)

Ingen av de tävlingshästar jag haft, köpt eller varit i kontakt med har flippat ur när de kommit till ny miljö, ny ägare, ny ryttare osv. Så att då generellt idiotförklara någon som rider för tränare ett par dagar efter att ha fått hem sin nya häst, det är väl magstarkt tycker jag! Jag är beredd att "idiotförklara tillbaka" någon som vräker ur sig något sådant! ;)
Du måste i så fall tycka att en av medaljörerna i hopp VM är en idiot då? Han hade ju bara haft sin häst i två månader när han red VM! Hur länge tror du han väntade innan han red sin första hopptävling med den hästen? :angel:

Självklart ska man låta en ny häst acklimatisera sig i ny miljö, men en häst som tävlats kontinuerligt har ju faktiskt vant sig att resa mycket och hamna i olika miljöer! Med det inte sagt att vissa tävlingshästar behöver lite mer tid att bekanta sig med sin nya miljö, alla hästar är ju individer! Men att så totalt byta personlighet som TS nyinköpta häst gjort, det kan faktiskt ha andra förklaringar!

Min nuvarande häst tex. Hon höjde inte på ögonbrynen när hon flyttade hem till mig! Nytt stall, ny ryttare och nya rutiner!
Förresten, ingen av mina hästar har brytt sig när de flyttat hem till mig! Inte ens hästen jag köpte som 1-åring brydde sig om sin nya miljö, trots att det var första gången han var ifrån stallet där han föddes!

:bow::bow::bow:

Aldrig varit problem med mina heller! Pärlan tog jag ut på pay and jump efter ett par dagar och hoppade 90 och 1meter och sedan efter ett par dagar till tävling 2 st 1m. Inga som helst problem. Varför skulle det?? Har ju hoppat upp på hästar första gången på tävlingsdagen ibland, inte heller några problem.

igen, provred du ordentligt?
Har hästen tävlingsresultat?

Besiktade du o röntagade på klinik?

kanske inte :angel:
men det är faktiskt vanligare att dom behöver längre tid, än att dom INTE behöver det. Mina har alltid fått en kravlös vecka och sedan har vi börjat känna på varandra i ridningen så smått, och det har fungerat smärtfritt hitintills i alla fall. Men det har faktiskt tagit ca 3 månader innan dom visat sitt rätta jag, en del har det tom tagit längre tid än så.
Men visst är dom individer, och man får ta allt utifrån just, individen.
Jag reagerade på att TS hade så brpttom med att säga att något är fel på hästen och kastar sig ut på nätet och frågar (enligt mig) en lite halvkorkad fråga, istället för att bara ta det lite lugnt. Enligt henne själv, med hennes erfarenhet och att hon är inridare och utbildare så tycker i alla fall jag att hon borde veta bättre själv.
Men jag har förstått att jag är ensam om att tycka så, men det är som vanligt :D

Men det kanske beror på dig då att dina hästar måste ha så lång tid att anpassa sig till dig för att funka :idea:

, där tidigare ägare lovordade att han var lugn och van vid nya platser

För övrigt till alla nyfikna som försöker luska ut... det är ett sto som är 10 år,

Är det ett sto eller är det en valack??

Och som sagt förut.. Om det nu är ett 10årigt sto, varför betala sånna hutlösa summor för en märr som hoppat lite småtävlingar...?

Nej tyvärr inte, bara en gårdsbesiktning med ua. Jag ville ha en klinikbesiktning men enligt säljarna fanns det ingen i närheten.

Här blir jag misstänksam.. Du vill ha en klinikbesiktning men det blir ingen för att det inte finns nån klinik nära? Då kan man ju undra vad som kan dölja sig på en ev röntgen i tex ben eller rygg. Det bästa vore ju att så fort som möjligt ta sig till klinik och få kollat så att det inte är nåt fysiskt fel på hästen.
Hoppas det löser sig, för bådas skull

Fattar inte ens varför du skriver här? Du verkar ju ha alla svaren själv, så gör det du tycker är bäst och bry dig inte om vad alla vi idioter här har för synpunkter. Själv tycker jag att det är underbart att få råd av andra här på bukefalos, att främlingar faktiskt lägger tid på att hjälpa och stötta mig. Så sök nån klubb för likasinnade istället.:devil:

visst kan det vara så, jag har ju inte pressat dom, så vem vet hur dom reagerat då. Dom har fungerat hur bra som helst i alla fall, i alla lägen.
Inga konstigheter alls.

Vad spelar det för roll att det är ett sto?

Ja i ena meningen skriver TS att hästen är en han för att i nästa mening skriva att det är ett sto, klart man blir fundersam då..

Jag vet inte någon häst som ändrar kön med jämna mellanrum men det kanske du gör?

Det inger ju inte så mkt förtroende för TS då tyvärr...

Ja i ena meningen skriver TS att hästen är en han för att i nästa mening skriva att det är ett sto, klart man blir fundersam då..

Jag vet inte någon häst som ändrar kön med jämna mellanrum men det kanske du gör?

Det inger ju inte så mkt förtroende för TS då tyvärr...

Jaha oj det missade jag :o

Att en häst kan reagera på ett miljöombyte är inget konstigt tycker jag.

Min häst var tävlad en hel del när jag köpte honom. Hoppning upp tom 130 så ingen svårklasshäst men ändå rutinerad. Han hoppade allt man styrde mot men var jättefeg vid uteritt. Kunde kasta sig om och försöka springa hem när han blev rädd för något. Nu har jag inte ont av såna saker och när han började lära känna mig så försvann det så numera gör han inte så. Han är dock fortfarande lättskrämd men det är väl hans personlighet helt enkelt. :angel:

Nånting som jag inte förstår dock, och som fler har nämnt tidigare, är hur man kan köpa en häst för en såpass stor summa och inte göra en grundlig besiktning på klinik inkl röntgen. Hade det varit en skogsmullehäst för 30 000 så hade jag inte reagerat men det här låter helt galet. Det är alldeles för mycket pengar för att man inte ska vilja veta vad det är man får.

Ja och fungerar hästen inte i det läget, då kan man ju bara be säljarna om hjälp! Och nekar säljaren till att hon får komma dit, då kan man ju börja ana ugglor i mossen...

*kl*
MIn första häst red jag på dagen efter den kom till mig. På tredje dagen red jag ut på tur. Hästen funkade utmärkt och var min bästa vän i många många år.
En annan av mina hästar tog jag det sådär lugnt med som man "ska" göra enligt alla här, tom lugnare, vi var ute på många promenader (vid hand) innan jag efter tre veckor satte mig upp. Kan säga att hästen var såld efter 3 månader. Den hade funkat bra på provridning men väl hos mig flippade den ur, inte på första ridturen med efter 3 st. När jag skulle sälja var det ca 5 pers som kom och provred. För två av personerna gick hästen som en klocka, de andra tre var allt från katastrof till än värre.... hästen såldes och såldes senare vidare av andra anledningar och fungerar idag HELT fantastiskt bra med sin nya ägare. Så det var helt enkelt vi som inte passade ihop, alls.
Å nej, hästen hade inte ont någonstans.
Också en dyrare häst.

Hej.

För några dagar sedan köpte jag en häst som jag var och tittade på, provridit och den veterinär besiktades med ua.
De tidigare ägarna sa att den var cool lugn både snäll och lugn att rida ut på själv och trevlig i hoppningen, bjuder på allt, ej tittig och hoppat bana på 110. Detta lät för mig jätte intressant.
Jag köpte hästen.
Vid första "ridturen" hemma hos mig vile hästen inte änns lämna gårdsplanen, den kasstade sig om och stegrade när jag sa till den. (jag blir inte rädd i första hand) Det slutade med att jag vart osäker och satt av. Dagen efter lastade jag och körde till ridhus för att rida ett lätt pass för min tränare. Hästen var lugn i samband med "framridningen", när vi kom till hoppningen hoppade den 1 språng på ett lågt räcke med markbom (ca 50-60cm högt), när jag skulle komma på det igen total vägrade hästen, vid tillsägning började den resa sig och försökte springa förbi. Vid flera försök att hoppa så gick det ändå inte, hästen total vägrade. Tränaren la till och med ner bommen på marken för att hästen skulle våga gå över. Vilket den tillslut gjorde men vid ett nytt försök med fortfarande bommarna på marken så stannade den endå.

Har jag blivit lurad? Eller vad är detta? Det var inte det här jag ville köpa.
MvH

Jag tycker att det låter lite märkligt. Jag får hem mycket nya hästar och säljer ganska många också och har aldrig varit med om det du beskriver. Självklart kan en häst vara lite spänd precis när den kommer men det du varit med om låter inte normalt. Det finns hästar som tävlar första veckan med ny ryttare och är hästen frisk så blåvägrar den inte och reser sig på en bom/minihinder om den normalt bjuder på allt och hoppar banor på 1.10.
Jag tror att något är galet med hästen. Sen om du har blivit lurad har jag ingen aning om.

Lycka till.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 447
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 822
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka