Reklamera häst?!

T

Turbo123

Köpte en häst för två månader sedan för att använda till hobbyridning. Han gick igenom besiktning med säljarens veterinär, men på min bekostnad. Nu, två månader senare när jag har bestämt mig för att sälja honom gick han inte igenom böjprovet. Hälta 1-2 grader på 3 ben. Har inte ridit hårt när jag har haft honom, endast på rakt spår i skogen i mest skritt. Vilat ungefär vartannan dag. Veterinären trodde det var kotledsinflammation. Hur stora är chanserna att hästen hade dessa på gång redan när jag fick honom? Finns det någon juridisk möjlighet att lämna tillbaka hästen? Hur går man tillväga då?

Sv: Reklamera häst?!

Kan ju ha funnits. Har du pratat med besiktigande veterinär? Börja med det om du inte har, så prata med denne!

Vad ska jag fråga honom i så fall? Känns i detta fall som om han kanske har varit lite snäll mot säljaren och då kanske han inte är ärlig nu heller...? Enligt honom hade hästen aaaaaldrig haft problem med någonting.

Bör tilläggas att veterinären som kollade på honom nu i dagarna anmärkte på ett fysiskt byggnadsfel i hovkonstruktionen, att ena hoven flöt ut mer än den andra och alltså belastades den andra mer. Kan det ev leda till hälta? Och finns det möjlighet att hävda att tidigare veterinär borde ha sett detta och informerat om det?

Det är ju inte säkert att hästen har haft några problem innan. Och veterinärer är inte så lättledda eller villiga att vara "snälla" mot hästsäljare (handlare eller inte).

Vad du ska säga till honom? Beskriv problemet och fråga om han tror att det kan ha funnits tidigare.

Varför vill du sälja honom?

Om du ska reklamera hästen får du hävda dolt fel och att felet fanns där innan du köpte honom, du behöver troligen ett utlåtande från veterinär om det. Felet ska vara av den karaktären att du inte kunnat hitta det vid undersökning.

En häst med hälta ska inte gå igenom en besiktning.. 1-2 graders hälta är enligt mej mkt, när min hade 0.5 graders hälta syntes det rejält, hade det på båda fram. (efter felskoning i bak..) Hela hästen såg stel och stum ut hela kroppen. Enligt mej borde du ha märkt detta direkt.

Jag tror att det blir väldigt svårt att reklamera en sån häst, Eftersom du haft den i 2 månader och den har en godkänd besiktning.

Jag hade aldrig accepterat det om jag varit säljaren.

God-jul ifrån mej!

Bör tilläggas att veterinären som kollade på honom nu i dagarna anmärkte på ett fysiskt byggnadsfel i hovkonstruktionen, att ena hoven flöt ut mer än den andra och alltså belastades den andra mer. Kan det ev leda till hälta? Och finns det möjlighet att hävda att tidigare veterinär borde ha sett detta och informerat om det?

Ett "fysiskt buggnadsfel i hovkonstruktionen"? Utveckla gärna vad veterinären menade med det.

Om hoven är missformad/missväxt på något sätt borde besiktigande veterinär ha sett det och skrivit det i intyget ja.
Vad trodde din vet att det berodde på? Medfött fel? Isåfall är det ju konstigt att hästen börjat reagera på detta först nu... Var den inte riden innan?

Om man ska hävda dolt fel, kan man hävda på detta om man röngtar (stavas?!) hästen även om man inte gjort detta vid köpet? Eller räknas det som om man har köpt hästen på egen risk då?

Vet som var ute nu är erkänt duktig och han sa att hästens framhovar var olika byggda, ena var mer platt och "flöt" ut mer baktill, medan den andra var rakare i uppbyggnaden. Lite svårt att förklara men det var så han beskrev det. Att han möjligtvis belastade hovarna olika. Hästen var riden innan när jag köpte honom, hur ofta vet jag inte men enligt uppgifter ungefär varje dag i flera års tid.

Jo, det märktes tydligt vid böjprovet. Dock är han inte halt under ridningen, därför har jag inte märkt något. Även att jag mest tagit det lugnt i skogen och inte provocerat ridningen något.

Han gick igenom besiktning med säljarens veterinär, men på min bekostnad.

Då kommer man omedelbart till frågan, vem står som beställare av besiktningen och var du närvarande?

Och finns det möjlighet att hävda att tidigare veterinär borde ha sett detta och informerat om det?

Det beror ju på vem som står på besiktningsprotokollet, och om du var närvarande så fanns ju möjligheten till att fråga om detta.

Det är här problemen kan börja, beroende på hur du har agerat i egenskap av köpare. Om du har låtit säljaren ombesörja alla praktiska detaljer såsom besiktning utan att själv vara närvarande, då har du brustit i din undersökningsplikt och kan själv få ta den smällen. Veterinär svara inför den som står som beställare, inte den som betalar. Står du på protokollet som beställare av besiktning, så kan du ställa frågorna till aktuell vet om inte måste du ha säljarens godkännande och denne måste förmodligen prata med vet först.

Jag var med vid besiktningen och är även den som betalade, dock var det säljaren som bokade tiden. Det med hovarna är ingenting som är uppenbart, jag ser det inte med blotta ögat utan det var den nya, erkänt duktiga veterinären som påpekade detta.

Om man ska hävda dolt fel, kan man hävda på detta om man röngtar (stavas?!) hästen även om man inte gjort detta vid köpet? Eller räknas det som om man har köpt hästen på egen risk då?

Om veterinären kan fastställa att felet funnits innan köp kan man försöka. Men är det ett fel som lätt kunnat upptäckas vid röntken vid besiktningen så kan det bli svårt. Beror mycket på vad hästen har sålts till och hur den har används. Ofta står ord mot ord.
Det är alltid lättare som privatperson att häva ett köp av en näringsidkare.
Inte alltid rätt dock...

Vad gäller hovarna så skulle inte jag kalla det för "ett byggnadsfel i hovkonstruktionen" om det är att den ena hoven flytit ut... många hästar ser ut så, det borde du sett vid köpet om hästen såg ut så då.
Det är inte alls omöjligt att hovarna har belastats/vuxit olika sedan du köpte hästen och olika stora hovar i sig är inte en anledning för att hästen ska vara 1-2 grader halt!

Säljaren kommer troligtvis att hävda att hästen var frisk enligt vet intyg vid köp och fullt duglig som hobbyhäst, samt att du borde märkt av något under tiden om den blivit så pass halt. Att du inte har ridit den så mycket kan ju vara en anledning till att du inte har känt att den blivit dålig!

Som jag ser det kan det lika gärna vara tex en dålig hovslagare under de sista 2 månaderna som orsakat hältan och de olikväxande hovarna.

Det kan också vara dåligt utfört böjprov, dålig ridning och flera andra saker som är anledningen till hältan.

Förmodligen har hästen en överbelastning i ena hoven, därav utflytningen. Vad den består i är ju omöjligt att avgöra, dock tror inte jag att det beror på någon missväxt i hoven utan på en felbelastning.
Ja den kan komma på två månader, och kortare tid med för den delen. Ett böjprov är en provokation av leden, hältan talar för att leden är överansträngd av någon orsak. Kotledsinflammation är en sekundär skada, dvs jag tror du får leta problemet någon annan stans.

För ögonblicket får du nog svårt att reklamera hästen, dock bör du nog kontakta säljaren och berätta vad som har hänt. Det beror ju lite på vad som framkommer framledes sas, förmodligen kan det komma att krävas röntgen något som du hade kunna göra inför köpet.

Men vad har hovslagaren sagt när han skott hästen åt dig? Det är ju hans jobb att korrigera såna saker.
Det är inte alls säkert att hästen var halt innan du fick den, det går väldigt fort att göra en häst halt.

Kanske inte hör till saken, men varför vill du sälja en häst som du bara haft i 2 månader? Byte av ägare med ny ridning, ny sadel, ny hovslagare kan nog räcka för att i alla fall en äldre häst kan få olika hältor. Därför tror inte jag att hästen var halt när du köpte den och det beror nog knappast på något dolt fel....bara omställningen som blir vid ägarbyte.

Om du ska försöka få igenom dolt fel så tror jag att du ska röntga hästen, låta en riktigt duktig veterinär kolla på bilderna, och OM de hittar någonting så kan de oftast säga på ett ungefär om de tror att det funnits där länge.

Om du ska försöka få igenom dolt fel så tror jag att du ska röntga hästen, låta en riktigt duktig veterinär kolla på bilderna, och OM de hittar någonting så kan de oftast säga på ett ungefär om de tror att det funnits där länge.

Fast å andra sidan så är det väl så att går det att se på röntgen så är det inget dolt fel utan hade TS röntgat vid köp så hade felen upptäckts dvs TS har inte fullgjort sin undersökningsplikt.

Men enligt vet som besiktigade vår ponny när vi sålde den för ett tag sedan, finns ingen anledning att röntga om man inte har skälig misstanke att det ska vara något problem. Den blivande ägaren frågade nämligen. Däremot pratade han en lång stund om detta med ändrade förhållanden, träningssätt, underlag, byte av sadel, nya ryttaren sits, psykisk omstälning för hästen mm. Var väl en artikel om i senast Ridsport Special, om jag inte minns fel.

Det stod lite i tidningen som man får som medlem i Ryttarförening "Häst och Ryttare" tror jag den heter. Just det att hästarna kan bli halta efter att ha varit hos nya ägaren några månader...

Fick diagnos Kotledsinflammation på en av mina hästar för ett tag sen och satte henne i sjukbox. Blockhalt, feber, svullen kota...Sen kom hovslagaren och sa att det värkt ut en hovböld...

Sk exportröntgen vid köp av häst är ju ganska dyrt, och det är frågan om man gör sig råd med det. Beror kanske på vad hästen kostar, vem som ska betala för den och om hästen är försäkrad och sånt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 726
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka