Reklamerar ni?

Reklamerar ni jackan vars dragkedja gick sönder innan säsongen ens var slut? Regnkläderna som inte höll tätt? Träningskläderna som skulle andas men som i verkligheten var som en plastpåse? Skorna som släppte i sulan inom kort? Reklamerar ni grejer som inte håller vad de utlovar i beskrivningen eller som inte håller för normal användning eller slänger ni alternativt lagar på egen bekostnad, knyter näven i fickan och morrar för er själva?
Varför? Varför inte? Har ni fått igenom de reklamationer ni har gjort eller har butiken kommit med dåliga ursäkter och undanflykter?

Jag reklamerar ofta, men inte alltid. Nyligen reklamerade jag en däcksstol som jag enkelt hade kunnat laga själva. Men eftersom jag hade köpt den i present och jag störde mig på att den gick sönder trots att den använts sparsamt så reklamerade jag med önskemål om reservdelar så att lagningen kunde bli snyggt gjord. Jag reklamerar även på Mathem om varorna inte motsvarar förväntningarna (t.ex. väldigt kort datum, varor som saknas, osv). Någon enstaka gång har jag även åkt till mataffären när saker varit dåliga, men oftast inte pga att jag sällan sparat kvittot. Jag har också reklamerat tröjor som fått hål efter bara någon dags användning.

När det kommer till stolen ovan fick jag vara rätt ihärdig och besvärlig och det slutade med att jag fick en ny stol (och fick behålla den trasiga) trots att tillverkaren menade att den omöjligen hade kunnat gå sönder utan våld, t.ex. att den skulle vält (vilket den inte har gjort).
 
Jag tycker förresten att det går väldigt smidigt att reklamera varor man precis fått hem om man har Klarnafaktura, då stoppar man betalningen tills allt är utrett.
Jag upplever att företag överlag blivit bättre på att ta emot sådana reklamationer sedan jag börjat använda Klarna och kan stoppa betalningen :)
 
Jag tycker förresten att det går väldigt smidigt att reklamera varor man precis fått hem om man har Klarnafaktura, då stoppar man betalningen tills allt är utrett.
Jag upplever att företag överlag blivit bättre på att ta emot sådana reklamationer sedan jag börjat använda Klarna och kan stoppa betalningen :)
Det upplever jag också!
 
Jag funderar på om en ökning av reklamationer skulle leda till ett minskat sopberg? Om tillverkare/åf då tänker till innan de beskriver varan på ett sätt som inte stämmer med verkligheten och om de då börjar tillverka saker som tål normal användning.


Ja det tror jag - krav på hållbarhet, tillsammans med krav på att tillverkaren också ansvarar för att varan ska gå att källsortera/återanvända.

En orsak till att skräpbutiker som wish etc fungerar är att de producerar riktigt dålig kvalité med riktigt kassa arbetsvillkor och löner för sina anställda - och därför superbilliga varor. Så en massa människor köper och tycker inte det är värt att reklamera då varan knappt kostade något, det är krångligt att skicka tillbaka till Kina, etc etc. Så företaget går med vinst och vi bygger sopberg.

Sluta köp skit. Använd det du har så länge det går. När du handlar så köp bra produkter som håller länge.
 
Jo det kan jag tänka mig. Ibland kanske det inte är uppenbart för konsumenten vad som är produktfel eller inte även om det är uppenbart för tillverkare/åf och ibland är det säkerligen så att konsumenten tycker/vill/önskar att det ska vara produktfel och tänker, försöka duger.

Sedan finns ju också en garanti på alla varor (förutom mat) som säljs att produkten ska hålla i två år. Går då t ex dammsugaren sönder en vecka innan garantin går ut så är det klart att man ska reklamera. Sådana reklamationer kan ju på ett sätt vara svårare då handhavandet kommer in där med. Då är det ju klart lättare om dammsugaren inte fungerar alls genast.
Naturligtvis.
Det utökade garantin som företag ibland ger, gäller ibland inte på hela produkten utan vissa delar eller funktioner av en produkt. Dessutom gäller garanti bara om varan är korrekt använd och monterad enligt monteringsanvisningen.
Många produkter köps av konsument, sen låter de någon granne montera produkten. Grannen läser inte monteringsanvisningen. Produktens slitdelar går sönder och konsumenten reklamerar.
Man ser då tydligt att produkten inte är korrekt monterad och nekar reklamationen och konsumenten blir arg.
Kan för övrigt tillägga att ibland monterar "grannen" bättre än utbildade hantverkare, eller företag som bara gör montage...

Ett annat exempel, Kia som ger 7 års garanti på sina bilar. Garantin där är villkorad med väldigt hårda krav på service etc. Det är svårt att få ut den garantin, har jag hört.
 
Ett annat exempel, Kia som ger 7 års garanti på sina bilar. Garantin där är villkorad med väldigt hårda krav på service etc. Det är svårt att få ut den garantin, har jag hört.

Jag har också hört att efter 3 år börjar det knorras ganska mycket om villkoren, dvs samma garantitid som många andra ger. Däremot har Kia på senare år hamnat väldigt bra i "antal fel"-studier, så jag tror ändå att "7 års garanti" ger ganska högt internt fokus på kvalitet som ger resultat. Det är helt enkelt alldeles för dyrt med 7 års garanti om man inte gör bilar som håller väldans bra i snitt.
 
Naturligtvis.
Det utökade garantin som företag ibland ger, gäller ibland inte på hela produkten utan vissa delar eller funktioner av en produkt. Dessutom gäller garanti bara om varan är korrekt använd och monterad enligt monteringsanvisningen.
Många produkter köps av konsument, sen låter de någon granne montera produkten. Grannen läser inte monteringsanvisningen. Produktens slitdelar går sönder och konsumenten reklamerar.
Man ser då tydligt att produkten inte är korrekt monterad och nekar reklamationen och konsumenten blir arg.
Kan för övrigt tillägga att ibland monterar "grannen" bättre än utbildade hantverkare, eller företag som bara gör montage...

Ett annat exempel, Kia som ger 7 års garanti på sina bilar. Garantin där är villkorad med väldigt hårda krav på service etc. Det är svårt att få ut den garantin, har jag hört.
Jag har haft Kia. Och hade inga problem med att få lagningar på deras garanti. Däremot gäller den (eller då i alla fall) med 7 år eller en miltalsbegränsning. Har för mig att den var endast 10’ mil. Vilket de flesta nog kör innan bilen är 7 år gammal.
 
Tyvärr inte, pågrund ork och svårt med just den sociala situationen.

Försökte en gång med ett par skor men det gick inte. Man kan tydligen inte förvänta sig att joggingskor för 300 kr (500 kr ordinarepris) håller i mer än 2 månader.
 
Men just ja! Vi har ju faktiskt reklamerat en bil också 😊 iofs vet jag inte om den rätta benämningen är reklamerat i det här fallet.
Men bilen var cirka tio år gammal, och sambon såg att den hade rostat sönder under. Någon viktig balk som nästan var av.
Vi kontaktade tillverkaren, lämnade in bilen hos återförsäljare, och fick sen tillbaka pengar i samma summa som uppskattat marknadsvärde.
Fabriksfel.
 
Har bara behövt reklamera en gång, var härom veckan då sportklockan jag haft 2 veckor visade puls på 160 när jag satt i soffan och när jag räknade själv hade jag 67 i puls.
Var inga problem och fick ny klocka med en gång.
 
Det här med garanti och villkor.
Ett fönster kan ha 10 års garanti mot kondens i glaskasetten. Fönstrets beslag kan ha 5 år och fönstrets färg kan ha ordninarie 2 år.
 
Laddar för att reklamera en spis, plattorna fungerar utmärkt men ugnen är sjukt långsam och verkar inte bli så varm som den ska vara. 1 h för strips på 200 grader och de känns ändå inte klara. :meh: Det får blir morgondagens projekt. Men annars är jag dålig på att reklamera, dyrare saker lägger jag dock större fokus på. Exempelvis när avloppet inte fungerade efter att det var nygjort, eller den dränkbara pumpen som var gjord för avlopp slutade fungera efter 14 dagar, två pumpar på rad. Tillslut fick vi pengarna tillbaka och köpte en billigare pump på ett annat företag som höll i 3 år. :D
 
Ja det tror jag - krav på hållbarhet, tillsammans med krav på att tillverkaren också ansvarar för att varan ska gå att källsortera/återanvända.

En orsak till att skräpbutiker som wish etc fungerar är att de producerar riktigt dålig kvalité med riktigt kassa arbetsvillkor och löner för sina anställda - och därför superbilliga varor. Så en massa människor köper och tycker inte det är värt att reklamera då varan knappt kostade något, det är krångligt att skicka tillbaka till Kina, etc etc. Så företaget går med vinst och vi bygger sopberg.

Sluta köp skit. Använd det du har så länge det går. När du handlar så köp bra produkter som håller länge.
Det här är en av huvudpoängerna till att jag reklamerar - så att butikerna inte ska komma undan med att sälja dåliga saker och minska risken att det säljs mer saker som bara går sönder och slängs.


Vid en eventuell reklamation försöker jag även att tänka på hur företaget hanterar situationen. Hanterar de situationen på ett enligt mig bra sätt så är det större chans att jag handlar där igen. Vilket inte nödvändigtvis innebär att de direkt ska gå med på reklamationen. T.ex. i ett fall då min laptop plötsligt totalkraschat efter drygt två år (varav den bara använts i drygt ett år). Företaget skrev då att eftersom garantitiden gått ut men inte reklamationstiden så var det min bevisbörda att visa att defekten berodde på ett tillverknings- eller fabriksfel, och att jag först behövde ett underlag för att bevisa det. Sagt och gjort, den lokala datorbutiken hade datorn en dag och undersökte och kollade (kostade kanske 200-500 kr) och kom fram till att det inte var något de kunde göra utan att hårddisken gått sönder. Företaget skickade då direkt fraktsedlar och info om hur jag skulle göra för att skicka in den, och ett tag senare fick jag tillbaka datorn med en ny hårddisk insatt. Med tanke på kostnaden på varan och hur lång tid som gått sedan köpet så tycker jag att de skötte situationen bra, vilket lett till ett plus i kanten för vad jag tycker om företaget (jag har också handlat därifrån en hel del gånger efter den händelsen).
 
Jag reklamerar nästan alltid. Undantag skor som nöts hål på över tårna (jag har spetsiga stortår) eller hälen. Fast min man reklamerade faktiskt nyligen sina löparskor där det gick hål i hälen efter ett år. Han fick pengarna tillbaka. Jag tycker att det är viktigt att markera mot butiken att jag förväntar mig att sakerna jag köper ska hålla. Vad gäller mat som är dålig så kan man i många fall reklamera via webben numera så slipper man åka till butiken med sin sura fisk.

Lägger till: en fördel med att vara med i butikernas kundklubbar är att man inte behöver spara kvitto för alla ens inköp lagras elektroniskt. Det var väldigt smidigt när vårt parasoll från Ikea gick sönder för ett tag sedan. Alla uppgifter som behövdes för reklamationen fanns på mina sidor på hemsidan.
 
Reklamerar sånt som går sönder, ja. Inte varit några större problem. Kläder i "dåligt" material (typ inte andas) har snarare gått på lärokontot.
Dålig mat osv nej om jag köpt i butik, däremot vid beställning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp