Reklamerar ni?

Jag blev så trött en dag på att så många butikers beskrivning av varor inte stämmer med verkligheten att jag bestämde mig för att börja reklamera allt som inte håller det som utlovas. Det gör mig förbannad att tillverkare/åf lovar sådant som inte hålls och som omöjligt går att upptäcka innan varan använts som t ex om regnkläderna håller tätt eller om plagget andas. Man ska ju knappast behöva ställa sig i duschen med regnkläderna medans lapparna är kvar för att se om de håller tätt eller sätta sig i bastun för att se om kläderna andas eller inte. Det bidrar till sopberget och är helt förkastligt miljömässigt men också för den egna ekonomin såklart eftersom man i normalfallet behöver köpa en ny produkt för att ersätta den som inte höll måttet. De allra flesta butikerna är det inga problem hos. Vissa verkar däremot ha som policy att syns det inte så finns det inte vilket innebär att regnkläder som inte håller tätt eller kläder som uppges ska kunna andas som inte gör det inte går att reklamera. Dragkedjor som går sönder inom kort, sömmar som släpper, skor som sulan släpper på eller går sönder inuti brukar det dock inte vara några problem med.

Jag funderar på om en ökning av reklamationer skulle leda till ett minskat sopberg? Om tillverkare/åf då tänker till innan de beskriver varan på ett sätt som inte stämmer med verkligheten och om de då börjar tillverka saker som tål normal användning. Måndagsexemplar kommer ju alltid att finnas såklart men generellt ska ju grejerna hålla för ändamålet och fungera enligt beskrivningen.
 
Jag har aldrig reklamerat något, men så vitt jag kan komma ihåg så är det bara för att jag aldrig behövt. Visst har saker gått sönder fort eller haft något fel på sig, men då har det varit för att jag köpt billig skit, och jag får då skylla mig själv. För det mesta köper jag dock saker av god kvalitet som håller ett helt liv eller längre - eller så köper jag second hand.

Kan också vara så att jag är väldigt försiktig av mig. Har t.ex. bara haft två smartphones sedan 2011, och innan dess hade jag en ipod från 2006 till 2011. Jag tar hand om mina saker.
Fast ta hand om sina saker och att saker inte håller måttet är två helt olika saker. Jag hör nog också till kategorin som tar väl hand om mina saker, min förra mikro blev 28 år, min hushållsassistent är 31 år och helt felfri, jag har haft tre smartphones sedan 06 (jag var mycket irriterad när min Samsung S6 bara gav upp i höstas, den borde hållt så mycket längre tycker jag) min dator är åtta år gammal och den innan hade jag haft sedan 01 men det hjälper ju inte att vara rädd om sina saker om de inte håller för normal användning. Löparskorna ska ju t ex inte behöva stå på en hylla för att hålla utan de ska ju kunna användas.
 
Reklamerar ni jackan vars dragkedja gick sönder innan säsongen ens var slut? Regnkläderna som inte höll tätt? Träningskläderna som skulle andas men som i verkligheten var som en plastpåse? Skorna som släppte i sulan inom kort? Reklamerar ni grejer som inte håller vad de utlovar i beskrivningen eller som inte håller för normal användning eller slänger ni alternativt lagar på egen bekostnad, knyter näven i fickan och morrar för er själva?
Varför? Varför inte? Har ni fått igenom de reklamationer ni har gjort eller har butiken kommit med dåliga ursäkter och undanflykter?

Jag hade reklamerat i alla de fallen sen beror det lite på vad det var för material i träningskläderna beror väl på om det är något billigt men hade det varit svindyra träningskläder som jag köpt specifikt för att de har utlovas att de ska andas så hade jag definitivt reklamerat.
Jag brukar reklamera det mesta som jag tycker inte är som det ska, har reklamerat allt från keso till mat på restaurang till kläder o.s.v.

Nu betyder det inte att jag är den jobbiga typen som klagar på allt, köper minst två burkar keso i veckan och har gjort det i kanske fem år. Jag under de fem åren reklamerat två burkar keso när konsistensen varit helt off. Tre gånger har jag klagat på restaurang, en gång var det i princip oätlig mat jag fick, var ett lunchställe som inte höll måttet på något sätt. Fick pengarna tillbaka. De andra två gångerna har jag klagat på restaurang när inte köttet var stekt enligt beställning ena gången och den andra gången fick jag en helt annan rätt än det jag beställt. Fick nytt kött i ena fallet och rätt mat i det andra fallet. Så att ni inte tror jag är den gnälliga typen som klagar på allt. :) Men de gånger det är relevant så klagar jag direkt på plats eller reklamerar. Tycker helt enkelt jag ska få vad jag betalar för eller vad som utlovats. Har aldrig stött på problem med en reklamation hittills iallafall snarare tycker jag att de ställen jag har behövt reklamera till har varit väldigt generösa och betalat tillbaka pengarna eller fått ny vara och ibland också gett någon extra kompensation för besväret.
 
Jag reklamerar oftast.
Dotterns dyra skidjacka (Isbjörn, det ska ju vara kvalitet) inköpt i höstas och gick sönder i dragkedjan på senvintern. Jag reklamerade, blev trevligt bemött och fick en ny fin jacka.

Förra helgen hade vi hyrt stuga i en stugby och beställde take away på restaurangen. När vi kom hem med maten så bestod hamburgarna av bara burgare och bröd, ingen sås, ingen sallad, ingenting.. Så himla besviken. Fyra torra burgare för 656:- :(
Jag åkte tillbaka till restaurangen, pratade med en urgullig tjej som bad om ursäkt, bad mig att sitta ner och serverade mig sen iskall dryck medan jag väntade.
Fick tillbaka pengarna och ny mat 😊👍
 
Senast ändrad:
Nu när jag tänker efter så reklamerar jag även mindre grejer.
Saknas något eller är dåligt när jag beställer från Matsmart så reklamerar jag.
Brukar få tillbaka pengarna för varan samt 50 kr rabattkod.

Även begagnatköp via Sellpy. Får jag hem något som är trasigt, lortigt eller luktar illa så reklamerar jag.
 
Jag är för lat för det. Har reklamerat någon enstaka sak.
Jag reklamerade ett jobb hos skomakare när han skulle sula om(sätta på lite gummi på lädersulan framtill) ett par högklackade stövlar som kostat ett gäng tusenlappar. Han hade klämt till på klacken så att det inte bara blev märken. Det var hål genom träet så man såg stålet. Några detaljer på skaften hade släppt, han hade på ena stöveln lyckats slipa sönder den bit av sulan som skulle sticka ut. Så de hade olika form. Skorna för ca 5-7 papp var alltså helt förstörda. Jag blev galen. Det är nog en av extremt få gånger jag reklamerat. Och även krävt kompensation för förstörelsen.

Men annars är jag rätt dålig på det.
 
Jag är, som flera andra som svarat, också en sån som handlar det mesta på second hand, så något klädesplagg tror jag aldrig jag reklamerat.
Men, när det gäller nya saker eller mat så tycker jag de ska hålla måttet, oavsett om det bara handlar om runt tjugolappen.

Vad jag minns nu så har jag reklamerat ett vörtbröd som var helt smaklöst. Då fick jag en kupong på ett nytt valfritt bröd från samma märke.

Har också skrivit och klagat på en proteinpudding som var jätteskum i konsistensen. De svarade på mailet, men jag fick ingen kompensation.
 
Jag reklamerar. Allt från kläder, prylar, maskiner, drinkar och mat. :laugh: jag vill ha det jag har betalat för. Brukar sällan ha kvitto, det löser sig ofta ändå. Jag måste tillägga att jag alltid är trevlig när jag reklamerar.
Jag är exakt likadan, typ aldrig kvitto, det har aldrig varit ett problem.
 
Jag jobbar delvis med reklamationer. Så jag ser det mesta; produktfel, montagefel, transportskador, skador vid montage, ej följt bruksanvisning, felskickade varor etc.
Jag tycker såklart man ska reklamera, när det är ett produktfel. Det är viktigt för producenten att få återkoppling.
Jag har svårt för dem som kastar bruksanvisningen/monteringsanvisningen utan att läsa innan montaget, och sedan blir arga när en reklamation avslås för att varan inte är korrekt monterad enligt anvisningen.
Jag avskyr verkligen transportbolagen och deras onödiga transportskador. Dessutom är de svåra att ha att göra med när de har skadat gods.
Jag reklamerar själv bara när jag vet att det är ett produktfel. Till exempel sömnadsfel på kläder, solcellslampor som inte lyser, skor som går sönder efter kort tids användning.
Jag förbereder alltid med synliga bilder, produktsnummer på diskmaskinen, bilder på felet som styrker felet och frågar om de behöver mer information.
 
Det brukar jag göra. Men något som jag är dålig på att reklamera är mat, blir ofta en del svinn där som jag borde åkt tillbaka med men inte orkat. Gjort det några gånger och fått bra kompensation så jag borde bättra mig.

Senast var det madrasser vi köpt från Ikea som luktade så illa trots vädring i flera dagar. Vi hade köpt till hemkörning (köpte en säng också) och de kom faktiskt och hämtade madrasserna hos oss, det trodde jag inte!:up:

Några andra saker jag kan komma på på rak arm:
- En powerbank som luktade konstigt.
- En brödrost med ett konstigt hål inuti.
- Trasig förpackning på fryst kyckling.
- Jäst fetaost (hänt mig ofta!)
- Nya kläder med konstig lukt som inte gick bort i tvätten.
- En tröja till mig själv som inte ens min treåring fick över huvudet :rofl:
 
Jag reklamerar om jag tror jag kan nå framgång i reklamation. Och om jag orkar. För smågrejor pallar jag inte, jag väljer mina strider.
 
Om något varit väldigt billigt reklamerar jag inte, då tänker jag att jag fått vad jag betalat för/för mycket jobb kontra värde. Men annars om det är rimligt att det borde hållt/jag inte slarvat eller felskött produkten så reklamerar jag (om jag har kvar kvittot så klart!). Reklamerade ett par skor som sprack i sömmarna efter typ 3 veckors normal användning, reklamerade en rakapparat som slutade fungera i motorn efter 1 1/2 år (2års garanti och hade kvittot kvar) samt annan teknisk utrustning som slutat fungera efter en kortare tids användning. Inte så mycket grejer jag känner att jag behöver reklamera, men oftast är det inga problem, antingen lagar de det eller så får man nytt.
 
Fast ta hand om sina saker och att saker inte håller måttet är två helt olika saker. Jag hör nog också till kategorin som tar väl hand om mina saker, min förra mikro blev 28 år, min hushållsassistent är 31 år och helt felfri, jag har haft tre smartphones sedan 06 (jag var mycket irriterad när min Samsung S6 bara gav upp i höstas, den borde hållt så mycket längre tycker jag) min dator är åtta år gammal och den innan hade jag haft sedan 01 men det hjälper ju inte att vara rädd om sina saker om de inte håller för normal användning. Löparskorna ska ju t ex inte behöva stå på en hylla för att hålla utan de ska ju kunna användas.
Ja, absolut, menade mer att jag är så pass överförsiktig många gånger att saker som egentligen hade gått sönder alldeles för fort eller tålt för lite kanske klarar sig längre hos mig. Men så köper jag ju som sagt oftast saker som ska hålla, så det är svårt att avgöra. Finns nog ett mått av tur också i att jag aldrig reklamerat, för när jag läser här känns det tyvärr som att jag är undantaget i att jag aldrig fått något som varit fel eller trasigt.

Fast vänta, det har jag visst! :D Köpte en rock förra året i Berlin, de sydde upp ärmarna i butiken och när jag kom hem märkte jag att de sytt på ett spänne bakochfram. Det hade jag reklamerat om jag märkt det i Berlin och haft tid att gå tillbaka till butiken, men eftersom jag var hemma redan så fixade jag det själv. Var ju en väldigt liten sak, men hade förväntat mig mer med tanke på vad rocken kostade.
 
Jag jobbar delvis med reklamationer. Så jag ser det mesta; produktfel, montagefel, transportskador, skador vid montage, ej följt bruksanvisning, felskickade varor etc.
Jag tycker såklart man ska reklamera, när det är ett produktfel. Det är viktigt för producenten att få återkoppling.
Jag har svårt för dem som kastar bruksanvisningen/monteringsanvisningen utan att läsa innan montaget, och sedan blir arga när en reklamation avslås för att varan inte är korrekt monterad enligt anvisningen.
Jag avskyr verkligen transportbolagen och deras onödiga transportskador. Dessutom är de svåra att ha att göra med när de har skadat gods.
Jag reklamerar själv bara när jag vet att det är ett produktfel. Till exempel sömnadsfel på kläder, solcellslampor som inte lyser, skor som går sönder efter kort tids användning.
Jag förbereder alltid med synliga bilder, produktsnummer på diskmaskinen, bilder på felet som styrker felet och frågar om de behöver mer information.
Min fetning. Det ser jag som självklart. Är det inget fel på produkten är det ju ingen reklamation.

Jag ser det också som självklart att jag, om det handlar om något jag köpt på nätet, anger ordernummer, varunummer och namn på produkten, mitt kundnummer, namn, adress och telefonnummer. Foton i de fall de går att skicka genast (inte alltid det går om varan reklameras genom butikens formulär) och om felet går att fota (svårt att fota att regnkläder eller träningskläder inte håller måttet t ex.).
 
Min fetning. Det ser jag som självklart. Är det inget fel på produkten är det ju ingen reklamation.

Jag ser det också som självklart att jag, om det handlar om något jag köpt på nätet, anger ordernummer, varunummer och namn på produkten, mitt kundnummer, namn, adress och telefonnummer. Foton i de fall de går att skicka genast (inte alltid det går om varan reklameras genom butikens formulär) och om felet går att fota (svårt att fota att regnkläder eller träningskläder inte håller måttet t ex.).
Det trillar ofta in anmälningar där det är uppenbart att det inte är produktfel som ändå anmäls som produktfel i försök att få ny vara.
 
Det trillar ofta in anmälningar där det är uppenbart att det inte är produktfel som ändå anmäls som produktfel i försök att få ny vara.
Jo det kan jag tänka mig. Ibland kanske det inte är uppenbart för konsumenten vad som är produktfel eller inte även om det är uppenbart för tillverkare/åf och ibland är det säkerligen så att konsumenten tycker/vill/önskar att det ska vara produktfel och tänker, försöka duger.

Sedan finns ju också en garanti på alla varor (förutom mat) som säljs att produkten ska hålla i två år. Går då t ex dammsugaren sönder en vecka innan garantin går ut så är det klart att man ska reklamera. Sådana reklamationer kan ju på ett sätt vara svårare då handhavandet kommer in där med. Då är det ju klart lättare om dammsugaren inte fungerar alls genast.
 
Förresten så försökte jag reklamera något förra hösten. Hade beställt pappersadventsstjärnor åt både mig och mamma. Min var knepig att få ihop, men den höll i alla fall. Mammas gick sönder när hon vecklade upp den. Jag mejlade om det och fick ett svar att det hade inkommit klagomål om stjärnorna. Ville jag ha pengarna tillbaka? Ja, tack, för den ena ville jag gärna det, svarade jag. Den som hade gått sönder hade ju varit trevligt med kompensation för även om den inte var speciellt dyr. Sedan hörde jag aldrig mer. Har inte brytt mig om att ta tag i det heller, i och med att summan var relativt liten, men jag kommer inte att beställa från företaget igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp