Rekordmånga hemlösa hundar

Bulldoozer

Trådstartare
Min känsla har varit att det finns en stor övertalighet av hundar efter covid och det verkar ju stämma enligt hundstallet som har rekordmånga till omplacering.

https://www.tv4.se/artikel/1afyOgqb...2n0F3NN6sC_y6eLRhzKOudxyJuE7uxvJcZz-HCsw00QwA

Jag tycker att det djupt tragiskt att så många hundar påverkas av folks spontanitet och ekonomiska utsatthet. Sen att de får många av hundarna via myndigheter där hundarna farit illa gör mig illa berörd.

Så väldigt tråkigt med den här utvecklingen, tror ni det finns nån ljusning i sikte eller kommer 2024 kanske till och med bli värre?
 
Ändå fortsätter en del att "rädda" gatuhundar från utländska organisationer.

Varför då inte rädda en hemlöshund här i Sverige?

Håller med att det är tragiskt att hundarna blir lidande för att människan inte tänkte längre. eller planerade bättre för hur livet med hund skulle fungera efter pandemin.
Tror inte det kommer bli mycket bättre, så länge buskavels ser en möjlighet att tjäna pengar. De bryr ju inte sig om vilka förutsättningar de som köper deras valpar har, eller hur de planerar för framtiden med hund. Bara de får pengar på kontot så skiter de ju i vilket.
 
Sorgligt.. hoppas de inte blir värre och att det är efter corona.

Men det är skrämmande att läsa i grupper om hundar t.ex när flera, vad jag tolkat de som, köpt hund pga utseende och sen går det ej att lära hunden de grubdläggande sakerna?
Det märks även ute.
Även bekanta som inte tycker det är kul ( 🤪) att motionera sin hund. Hur ska en då kunna träna dem på hundmöten? Att vara ensam hemma?
 
Tänk om folk köpte valp från ansvarsfulla uppfödare och sedan tar hjälp av denna uppfödare när de inte kan ha hunden kvar. Jag har sett valpar av min ras annonseras ut på nätet och där jag med hjälp av de uppgifter som angivits kunnat ta reda på vilken valp det är och därmed kunnat kontakta uppfödaren. Min ras är så pass liten att vi uppfödare känner varandra och vanligen så vet uppfödaren inte ens om att en valp från dem annonseras ut för omplacering. I ett fall vägrade valpköparen sälja tillbaka valpen till uppfödaren, så denne fick ta hjälp av en annan valpköpare, som köpte valpen åt uppfödaren, som sedan placerade valpen i ett nytt hem hos människor som uppfödaren kände och där valpen fick stanna.
I ett annat fall annonserade länsstyrelsen ut en valp av min ras, där uppfödaren direkt kände igen valpen och tack och lov kunde köpa tillbaka den. Hur ska ansvarsfulla uppfödare kunna hjälpa till när köparna inte ids ta kontakt?
 
Alltid trist när djur hamnar i kläm, men en snabbtitt säger att de flesta är i fel ålder för att vara "coronahundar" så inflationen, högre el, mat och bränslepriser är nog en troligare orsak till att det är extra många som söker hem just nu.
 
Senast ändrad:
Tycker som att det verkar ganska rasbetingat?
Golden retriever och bullys är populära raser i liknande storlek och golden ser man knappt alls på omplaceringssidorna medan bullys är överrepresenterade?
Håller med. Det är få renrasiga hundar på hundstallet. Oftast bullymixer eller blandrashundar. Ibland ”renras” utan stamtavla. Likadant på Blocket gällande vuxna hundar.

Det säger en hel del om de som föder upp dessa hundar och säljer dem.
 
Jag ser med jämna mellanrum rescues i omplaceringsgrupper, de är världens finaste hundar och kommer att bli jättebra med lite träning och de söker ett nytt lugnt hem på landet utan mycket folk, hundar och katter i närheten, de behöver träna på att åka bil och kan inte lämnas ensamma och tyvärr funkar de inte i sin nuvarande familj. Med sorg i hjärtat ska de omplaceras.

Folk tar alltså hit hundar med bagage som ägarna sen inte klarar att hantera.
 
Ändå fortsätter en del att "rädda" gatuhundar från utländska organisationer.

Varför då inte rädda en hemlöshund här i Sverige?

Håller med att det är tragiskt att hundarna blir lidande för att människan inte tänkte längre. eller planerade bättre för hur livet med hund skulle fungera efter pandemin.
Tror inte det kommer bli mycket bättre, så länge buskavels ser en möjlighet att tjäna pengar. De bryr ju inte sig om vilka förutsättningar de som köper deras valpar har, eller hur de planerar för framtiden med hund. Bara de får pengar på kontot så skiter de ju i vilket.
Adopt dont shop har spridit sig som bara den i Sverige :(
Att köpa av en seriös uppfödare anses fult då man tydligen bara vill tjäna pengar om man föder upp valpar när det redan finns så många vuxna hundar att adoptera. Vissa verkar inte kunna skilja på bondkatter och hundraser längre:(
 
Håller med. Det är få renrasiga hundar på hundstallet. Oftast bullymixer eller blandrashundar. Ibland ”renras” utan stamtavla. Likadant på Blocket gällande vuxna hundar.

Det säger en hel del om de som föder upp dessa hundar och säljer dem.
Ja. Så mycket bullys och annat "skarpt". Med och utan stamtavla. Och en massa "söta" småhundar.

Inte så svårt att lista ut varför inte uppfödarna är inblandade i omplaceringsprocessen. J-la hundproducenter:rage:
 
Jag ser med jämna mellanrum rescues i omplaceringsgrupper, de är världens finaste hundar och kommer att bli jättebra med lite träning och de söker ett nytt lugnt hem på landet utan mycket folk, hundar och katter i närheten, de behöver träna på att åka bil och kan inte lämnas ensamma och tyvärr funkar de inte i sin nuvarande familj. Med sorg i hjärtat ska de omplaceras.

Folk tar alltså hit hundar med bagage som ägarna sen inte klarar att hantera.
Handlar inte det mycket om hur organisationerna beskriver hundarna på sina hemsidor?
Sällan står det att hunden har några problem och ofta är det människor utan speciellt stor hundvana som vill rädda dom här hundarna.
 
Alltid trist när djur hamnar i kläm, men en snabbtitt säger att de flesta är i fel ålder för att vara "coronahundar" så inflationen, högre el, mat och bränslepriser är nog en troligare orsak till att det är extra många som söker hem just nu.

Vad menar du med fel ålder?
I mitt jobb är coronan fortfarande påtaglig och i makens jobb jobbar han mindre hemifrån nu än för typ ett halv år sen. Sen är det ju så att eftersom under den värsta pandem var efterfrågan högre än utbudet så många har ju blivit med valp med viss eftersläpning. Precis som många uppfödare tagit kullar trots att marknaden bromsat in. Jag skulle säga att situationen idag mycket är tili följd corona effekten med ökad import, insmuggling, fler som tar kullar som sett det som lukrativt och därför har kanske köpare som hade haft svårt att köpa hund innan på grund av exempelvis ostabil situation blivit hundägare och efter allt detta en lågkonjunktur som gör sitt till..
 
Vad menar du med fel ålder?
I mitt jobb är coronan fortfarande påtaglig och i makens jobb jobbar han mindre hemifrån nu än för typ ett halv år sen. Sen är det ju så att eftersom under den värsta pandem var efterfrågan högre än utbudet så många har ju blivit med valp med viss eftersläpning. Precis som många uppfödare tagit kullar trots att marknaden bromsat in. Jag skulle säga att situationen idag mycket är tili följd corona effekten med ökad import, insmuggling, fler som tar kullar som sett det som lukrativt och därför har kanske köpare som hade haft svårt att köpa hund innan på grund av exempelvis ostabil situation blivit hundägare och efter allt detta en lågkonjunktur som gör sitt till..
Hundar födda innsn pandemin och hundar som är valpar nu, är näppeligen några "coronahundar".

Att helt räkna bort inflation, långvarigt skyhöga el, bränsle och matkostnader som enorm bidragande orsak är lite naivt.
 
Hundar födda innsn pandemin och hundar som är valpar nu, är näppeligen några "coronahundar".

Att helt räkna bort inflation, långvarigt skyhöga el, bränsle och matkostnader som enorm bidragande orsak är lite naivt.
Jag tror det är både och.
Spannet verkar ligga på 1-2 år på många av hundarna och då hamnar de även inom coronaeran. Sen är det nog också slyngelålder på de yngre och ekonomin.
 
Håller med. Det är få renrasiga hundar på hundstallet. Oftast bullymixer eller blandrashundar. Ibland ”renras” utan stamtavla. Likadant på Blocket gällande vuxna hundar.

Det säger en hel del om de som föder upp dessa hundar och säljer dem.

Sen måste man även tänka på att många hundar som hamnar på Hundstallet behöver väldigt specifika hem som många inte uppfyller kraven för, tänk "inga barn, inga katter, inga andra hundar, har flera allergier och höftproblem, seperationsångest, vill bo långt ute på landet utan någon trafik".

Iofs, nu lär många mer hundar som passar fler ägare hamna där när vågen med coronahundar trillar in. :(
 
Sen måste man även tänka på att många hundar som hamnar på Hundstallet behöver väldigt specifika hem som många inte uppfyller kraven för, tänk "inga barn, inga katter, inga andra hundar, har flera allergier och höftproblem, seperationsångest, vill bo långt ute på landet utan någon trafik".

Iofs, nu lär många mer hundar som passar fler ägare hamna där när vågen med coronahundar trillar in. :(
Jag gillar det med att hundstallet är ärliga med alla problem och utreder hundarna. Också att de är noga med valet av hem. Det nya hemmet ska kunna hantera problemen.
 
Jag gillar det med att hundstallet är ärliga med alla problem och utreder hundarna. Också att de är noga med valet av hem. Det nya hemmet ska kunna hantera problemen.

Såklart, det gör dom till en seriös verksamhet och det är bra att allt läggs ut på bordet så framtida ägaren är medveten. Det enda jag ogillar är att Hundstallet hela tiden rekommenderas till folk som vill ha en mer lättare, "vardaglig" hund när hundar oftast hamnar där för dom har problem som ett typiskt hem kanske inte kan hantera. När jag tittade på sidan senast så var det fullt med bully, staffe och boxer-liknande hundar, brukshundstyper, och dom mindre hundar som fanns hade problem med rumsrenhet, rädslor och andra sjukdomsproblem. Ett stort antal ville ha hem ute på landet eller ute i skogen, även fritt från barn och andra djur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp