Rekordmånga hemlösa hundar

Alltså jag håller med dig - problemet blir ju att det handlar om skattepengar i slutändan.
Där känner jag att om det kommer till pengar så finns det två alternativ. Lämna över till frivilligorganisation tex hundstallet eller avliva de här äldre/sjuka hundarna direkt.

Det finns ingen vinnst eller ens ”återbetalning ” när det kommer till skattepengar. I de här fallen så är det isf fd ägaren som ska stå för uppehälle och omkostnader. Inte nästa ägare.
 
Fast 2000-3000 kr är ju ingenting för en hund. Det vore skamligt att inte ta betalt. Ja, det kostar pengar att fixa en dålig käft men det är ju inte heller rimligt att de ska skänka bort hundar.

På kattsidan kämpar vi mot låg status då katter går att få för en spottstyver, oavsett hälsostatus. Det vore katastrofalt om hundar började gå åt samma håll.
Jo det är skammligt om hunden utöver det behöver en tandoperation för 20 000:-och kanske lever ett par tre år till pga ålder.

Om den var opererad så vore det helt okej.
 
Då får de avliva hundarna. Att skänka bort dem kan liksom inte vara lösningen.
Absolut, det tycker jag också. Alternativt göra som @Fetaost skrev och skicka dem vidare till organisatioiner som vill ta på sig vården och kostnaden. Så funkar det i de flesta andra länder - i alla fall här har jag inte varit med om att hundarna/katterna placeras ut medan de fortfarande är i behov av vård... om det inte är en längre behandling och då står organisationen för kostnaderna även sedan de nya ägarna tagit över hunden.
 
Jo det är skammligt om hunden utöver det behöver en tandoperation för 20 000:-och kanske lever ett par tre år till pga ålder.

Om den var opererad så vore det helt okej.
Och om de skulle skänka bort dessa hundar, hur vet de att käften kommer åtgärdas? Gratis är gott, men hundarna kan komma att lida. Vi ser det heeeeela tiden när det gäller katter. Att skänka bort djur är inte bra. Avliva är bättre. Billigare än att sälja för 3000 kr också.
 
Absolut, det tycker jag också. Alternativt göra som @Fetaost skrev och skicka dem vidare till organisatioiner som vill ta på sig vården och kostnaden. Så funkar det i de flesta andra länder - i alla fall här har jag inte varit med om att hundarna/katterna placeras ut medan de fortfarande är i behov av vård... om det inte är en längre behandling och då står organisationen för kostnaderna även sedan de nya ägarna tagit över hunden.
Ja, absolut. Vill frivilligorganisationer ta på sig kostnaderna så be my guest.
 
Och om de skulle skänka bort dessa hundar, hur vet de att käften kommer åtgärdas? Gratis är gott, men hundarna kan komma att lida. Vi ser det heeeeela tiden när det gäller katter. Att skänka bort djur är inte bra. Avliva är bättre. Billigare än att sälja för 3000 kr också.
Nu skrev jag att jag tycker att Länsstyrelsen ska göra som Hundstallet och ÅTGÄRDA hälsoproblem INNAN man skickar iväg djuret.

Det är fanimej bedrövligt att ha ett sjukt djur i sin omsorg och inte hjälpa det.
 
Hej! Ny på forumet som användare; långvarig flitig besökare för tips & tricks. Lycklig ägare till en renrasig brukshund och en rumänsk gatuhund. Har inte så mycket att säga. Men. Det är så mycket tyckande kring utländska rescues. Särskilt från personer som aldrig har varit i närheten av varken dessa hundar, köpare eller organisationer. Av de två senare, så finns såklart både seriösa och mindre sådana - precis som bland uppfödare och köpare i stort. Seriösa organisationer ställer samma krav på sina köpare som Hundstallet, viket i sin tur är högre krav än många renrasuppfödare ställer på sina valpköpare.
Varför inte Hundstallet då? Tja, många bullar och staffar, ett par ovtjarka-/kangalblandisar, vanvårdade småhundar som inte är rumsrena vid 11 års ålder. Många gatuhundar är enkla i jämförelse.
Länsstyrelsen då? Bristfälligt utvärderade hundar och de i sämst skick lämnas ändå till andra organisationer för utvärdering och rehabilitering innan omplacering och då kan en traumatiserade draghundskorsning kosta mer än en renrasig från fina linjer.
Självklart finns det köpare som misslyckas med sina rescues och behöver omplacera. Det händer ju med svenska renraser också.
Vad vill jag ha sagt med det här då? Typ att det är inte "adopt, don't shop" som är problemet.
 
Enligt Länsstyrelsen jag varit i kontakt med så veterinärbesiktigas djuren innan försäljning. Om saker åtgärdas vet jag inte, men känns ju underligt om det inte görs något om det innebär ett lidande. Pengarna går till att betala uppehälle, mat osv. som länsstyrelsen behövt ta efter att djuret omhändertagits. Om säljpriset inte täcker alla kostnader måste förra ägaren stå för resterande kostnad.
 
Skulle det vara helt rättvist skulle vården av omhändertagna djur betalas av före detta ägaren/dödsbo, men ofta är det väl så att där inte finns pengar att hämta heller.
Det blir dom skyldiga att göra så vitt jag vet, om inte säljpriset täckt kostnaderna. Men såklart, svårt att driva igenom om det inte finns några pengar att hämta.
Om djuret inte säljs så måste de nog stå för allt. Hoppas jag.
 
Hej! Ny på forumet som användare; långvarig flitig besökare för tips & tricks. Lycklig ägare till en renrasig brukshund och en rumänsk gatuhund. Har inte så mycket att säga. Men. Det är så mycket tyckande kring utländska rescues. Särskilt från personer som aldrig har varit i närheten av varken dessa hundar, köpare eller organisationer. Av de två senare, så finns såklart både seriösa och mindre sådana - precis som bland uppfödare och köpare i stort. Seriösa organisationer ställer samma krav på sina köpare som Hundstallet, viket i sin tur är högre krav än många renrasuppfödare ställer på sina valpköpare.
Varför inte Hundstallet då? Tja, många bullar och staffar, ett par ovtjarka-/kangalblandisar, vanvårdade småhundar som inte är rumsrena vid 11 års ålder. Många gatuhundar är enkla i jämförelse.
Länsstyrelsen då? Bristfälligt utvärderade hundar och de i sämst skick lämnas ändå till andra organisationer för utvärdering och rehabilitering innan omplacering och då kan en traumatiserade draghundskorsning kosta mer än en renrasig från fina linjer.
Självklart finns det köpare som misslyckas med sina rescues och behöver omplacera. Det händer ju med svenska renraser också.
Vad vill jag ha sagt med det här då? Typ att det är inte "adopt, don't shop" som är problemet.
Fast detta stämmer ju inte. Det ligger flera pudlar, Chihuahuamixer, småhundsmixer, brukshundstyper, ett par terriers ute nu. Några såg riktigt trevliga ut. Kunde leva med både hund och barn.

Den gatuhund är definitivt inte mindre problemfri än en hund som kommer från ett dåligt hem eller ett hem utan uppfostran. För många hundar på hundstallet saknar just uppfostran och träning. En gatuhund saknar ännumer.
 
Där känner jag att om det kommer till pengar så finns det två alternativ. Lämna över till frivilligorganisation tex hundstallet eller avliva de här äldre/sjuka hundarna direkt.

Det finns ingen vinnst eller ens ”återbetalning ” när det kommer till skattepengar. I de här fallen så är det isf fd ägaren som ska stå för uppehälle och omkostnader. Inte nästa ägare.
Man gör det senare - men man har dem ute för försäljning en sväng först.
Så var det iaf i ärendet här nere där en bekants hundar blev omhändertagna.
 
Det här finns bland annat att läsa i djurskyddslagen (2018:1192) om omhändertagande (för de som är intresserade):

"Hantering av omhändertagna djur

9 kap. 8 § Vid omhändertagande av djur ska länsstyrelsen snarast besluta om att djuret ska säljas, överlåtas på annat sätt eller avlivas. Om det inte går att verkställa ett beslut om att ett omhändertaget djur ska säljas eller överlåtas, får länsstyrelsen i stället besluta att djuret ska avlivas."
 
Hej! Ny på forumet som användare; långvarig flitig besökare för tips & tricks. Lycklig ägare till en renrasig brukshund och en rumänsk gatuhund. Har inte så mycket att säga. Men. Det är så mycket tyckande kring utländska rescues. Särskilt från personer som aldrig har varit i närheten av varken dessa hundar, köpare eller organisationer. Av de två senare, så finns såklart både seriösa och mindre sådana - precis som bland uppfödare och köpare i stort. Seriösa organisationer ställer samma krav på sina köpare som Hundstallet, viket i sin tur är högre krav än många renrasuppfödare ställer på sina valpköpare.
Varför inte Hundstallet då? Tja, många bullar och staffar, ett par ovtjarka-/kangalblandisar, vanvårdade småhundar som inte är rumsrena vid 11 års ålder. Många gatuhundar är enkla i jämförelse.
Länsstyrelsen då? Bristfälligt utvärderade hundar och de i sämst skick lämnas ändå till andra organisationer för utvärdering och rehabilitering innan omplacering och då kan en traumatiserade draghundskorsning kosta mer än en renrasig från fina linjer.
Självklart finns det köpare som misslyckas med sina rescues och behöver omplacera. Det händer ju med svenska renraser också.
Vad vill jag ha sagt med det här då? Typ att det är inte "adopt, don't shop" som är problemet.
Jag träffar utländska rescues i jobbet och de är sällan "enkla hundar" och de hamnar alldeles för ofta i helt fel hem. Min erfarenhet är inte att dessa rescue centers ställer samma krav som seriösa uppfödare.Tvärtom får ägarna ofta hem hundar med helt okänt bagage (ja, även från de s k seriösa organisationerna). Hundar som blir helt rabiata bara av lukten av de nitrilhandskar vi använder (vad har de stackars hundarna utsatts för). Hundar som gör utfall bara vi djursjukvårdspersonal kommer in i rummet.
 
Jag träffar utländska rescues i jobbet och de är sällan "enkla hundar" och de hamnar alldeles för ofta i helt fel hem. Min erfarenhet är inte att dessa rescue centers ställer samma krav som seriösa uppfödare.Tvärtom får ägarna ofta hem hundar med helt okänt bagage (ja, även från de s k seriösa organisationerna). Hundar som blir helt rabiata bara av lukten av de nitrilhandskar vi använder (vad har de stackars hundarna utsatts för). Hundar som gör utfall bara vi djursjukvårdspersonal kommer in i rummet.
Samma erfarenhet här. Oftast dessutom med ägare som inte alls förstår vad de har i kopplet och står handfallna i hur de ska hantera hunden. Någon hjälp från organisationen verkar de inte heller få när de stöter på problem.
Vill man hjälpa gatuhundar gör man det bäst på plats. Inte skeppar dom jorden runt.
 
Viktigt att tänka på att "Länsstyrelsen" är 21 olika myndigheter. Alla gör inte lika, så det är svårt att vara så generella som många är i tråden. Alla kostnader som en hund genererar under ett omhändertagande faller på den gamla ägaren. Kan inte den betala hamnar det på skattebetalarna. Så att dyra tandsaneringar utförs är nog ovanligt innan en hund går vidare till nästa ägare. Alla djur är besiktade av veterinär och "felen" framgår vid försäljning. Bara för att djuren är ute till försäljning innebär inte att dom faktiskt säljs. Många av djuren med hälsoproblem får inga intresseanmälningar och avlivas istället inom en bestämd tid. Kanske en vecka till exempel? Även där jobbar olika länsstyrelser på olika sätt, men det är ett exempel på hur flera arbetar. Skulle allt åtgärdas skulle kostnaderna för skattebetalarna skena.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp