Rekotrailers värdelösa "påhaksbommar"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Isislover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 704
I

Isislover

Halloj!
Köpte i våras en begagnad Rekotrailer. Vad jag inte tänkte på då var den värdelösa lösningen den hade på bakbommarna... Det är sånna där som man bara hakar på en ögla i mellanväggen.
Är det någon mer som har en sån? Hur har ni gjort för att hästen inte ska kunna lyfta av bommen med rumpan?
Vi har kört med kattstrypare runt, men det känns inte bra att behöva fara omkring med kattsrypare och avbitartång. Det borde gå att få till en smidigare lösning. Så tips önskas!

Sv: Rekotrailers värdelösa "påhaksbommar"

Trane vill jag minnas har samma, men det är väl bara att borra hål och sätta en hårnål igenom för att låsa?

Önskar det vore så enkelt. Det är lixom ett stort handtag bak på mellanväggen som man bara hänger på bommen på. Det är ingen ögla som man hakar ner den i.

Det där låter ju som nåt hemmafix!

Jag har också Rekotrailer och den har helt vanliga bommar bak, sådana med pinne på sidan. Bommen är dessutom ledad på väggsidan så att den kan hänga ner.

Ser inga problem med bomlösningen på Reko, har sett flera årsmodeller (min är -00) och ingen av dem har sådan konstig lösning på bommen som din.

Kan du inte be någon kunnig (eller verkstad) svetsa dit ett litet "rör" så att du kan göra så som det tipsades om ovan? Borra hål och sätta en enkel sprint under.

Det ser inte ut som något hemmafix. Jag har läst ett inlägg av en annan Reko-ägare, som hade likadant, men det var läääänge sen. Min vagn är 90:talare, minns inte året.
Jag får klura på din idé om att byta "handtaget" mot ögla. Bommarna ligger omlott i handtaget så det kan bli ett problem.

Om det ser ut som jag tror så borde det inte vara nåt problem att göra som jag föreslog. Att bommarna ligger omlott innebär ju bara att fästet till bommen får bli på "andra sidan" av handtaget istället för på samma sida som bommen som man är van. Bara att svetsa på ett fäste på var sida om handtaget som du kan sätta bommen i, borra ett hål igenom bommen längst ner och sätta en sprint så att den inte kan lyftas upp.

Jag har också Reko men en nyare, inga sådana bakbommar utan bra ledade som simpan skrev. Ring Reko och kolla om du inte kan byta/köpa till de nyare bommarna.

Ja jag uttryckte mig illa. Det är en STOR ögla, typ handtag, i metall, som är fastsvetsad på bakkanten av mellanväggen. Tänk dig att du hakar på bommarna på nedre delen av ett D. Typ. :)

Som sagt: Åk till närmsta mekaniska verkstad, ta med släpet och förklara ditt problem.
Dom har säkert en bra och enkel lösning.
Det är inte så svårt att fixa bara man har grejor och lite innanför pannbenet ;)

En lösning är att kapa bort det värdelösa D-fästet och sätta dit en ögla, sen kan man borra små hål i hakarna och sätta dit en sprint.

Vad konstigt det låter! Jag har en reko -94 och har vanliga ledade bakbommar. Men mitt hetaste tips är att kontakta en lastbilsverkstad som kan fixa det så som du vill ha det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka