Relationer över nätet och mentala bilder

Elo

Trådstartare
Lite lätt udda titel men jag skall försöka reda ut vad jag menar.

Trots att många av mina kollegor tycker att man inte kan bygga relationer över sociala medier/online så tror jag verkligen att man kan det. Och en hel del av mina 'möten' med andra personer (där jag interagerar socialt, inte jobbmässigt möter någon) sker på nätet. Via sociala medier, VOIPs, i spel osv.

Men. Detta leder ju till att människor får heta sina 'handles' ibland (de som inte är bekväma med att outa sina riktiga namn) och mentalt, hos mig, får jag en bild på deras avatar i huvudet när jag tänker på dem.

Hur gör ni? När ni tänker på andra personer (tex här på Buke) som ni inte träffat i verkliga livet, ser ni en bild av dem? och i så fall vad?
 
Hur gör ni? När ni tänker på andra personer (tex här på Buke) som ni inte träffat i verkliga livet, ser ni en bild av dem? och i så fall vad?
Jo, litet samma här. Men vis av erfarenhet får jag ibland påminna mig om att de där bilderna kan vara hur missvisande som helst, mer än en gång har jag träffat onlinebekanta irl och blivit varse just det. 😅
 
Jag får inte direkt en bild av någons utseende (om de inte lagt upp bilder på sig själv), men får ofta någon abstrakt känsla för vad de har för klädstil, kulturell klasstillhörighet, och därmed också lite vilka visuella attribut de omger sig med. Sen är jag väldigt medveten om att det är människor som 1, kanske är helt annorlunda offline, och 2, alltid är mycket mer komplexa och breda än vad några inlägg online kan presentera, särskilt då människor ofta är mer självmedvetna och curates (svenska?) bilden av sig själva online.

Intressant nog är jag ofta medveten om att folk som är relativt trevliga online kan vara rövhål offline, men människor som är rövhål online är för evigt rövhål för mig. Men å andra sidan, när jag träffar nya människor offline är jag väl också medveten om att de kan visa sig vara rövhål så det är kanske bara en konstant grej för mig, lite misantrop sådär :D
 
Jag kan se bilder av folk utan att ha träffat dem. Det blir en diffus suddbild av någon, och den är kopplad till deras avatar och olika egenskaper jag tycker mig utröna att personen har utifrån vad de uttrycker. Det blir lite som en sån där mindmap. Suddig bild i mitten och sedan sträck ut från den där deras avatarbild + egenskaper finns. När jag läser inlägg/chattar läser min hjärna gärna upp texten i form av en röst, men det krävs då att jag känner personen ganska väl.

Hör jag dem genom voip blir bilden ofta tydligare, och har jag sett dem på video eller på någon bild blir det ju så klart det som etsar sig fast.

Jag började knyta relationer över nätet när jag var relativt ung (12). Vissa har jag fortfarande en relation till, vilket innebär att vi varit vänner i 20 år. Då menar jag att man regelbundet "träffas" online, man har pratat med varandras föräldrar, man firar varandras födelsedagar, sörjer familjbortgångar, stöttar varandra i krig etc. Enligt mig är dessa vänner helt klart lika bra vänner som irl vänner. Det enda som inte finns är kroppen.
Annars kan man ju göra precis allt som går att göra irl på nätet, med undantag för just kramar eller så, numera. :) (tror det till och med finns en robot för just kramandet...)
 
Jag får inte upp en bild av personen, utan mer miljön de kan tänkas vistas i.

Någon här på forumet kanske skriver mycket om sin trädgård, och då ser jag för mig personens trädgård då jag läser dennes inlägg, också om det inte just den gången handlade om trädgården.
Någon annan kanske jobbar på vårdcentral, och då ser jag för mig min vårdcentral när personen berättar om sitt jobb, men också bär det gäller annat.
Och så vidare. Folk som främst skriver hästrelaterat "finns" vid några olika stall i mitt sinne, varför olika människor fått sig tilldelat olika stall kan man ju undra.

Men någon klar bild av personerna själva har jag inte.
 
Jag får inte upp en bild av personen, utan mer miljön de kan tänkas vistas i.

Någon här på forumet kanske skriver mycket om sin trädgård, och då ser jag för mig personens trädgård då jag läser dennes inlägg, också om det inte just den gången handlade om trädgården.
Någon annan kanske jobbar på vårdcentral, och då ser jag för mig min vårdcentral när personen berättar om sitt jobb, men också bär det gäller annat.
Och så vidare. Folk som främst skriver hästrelaterat "finns" vid några olika stall i mitt sinne, varför olika människor fått sig tilldelat olika stall kan man ju undra.

Men någon klar bild av personerna själva har jag inte.
Jag får också en väldigt tydlig bild av folks stall av någon anledning.
 
Jag får också en väldigt tydlig bild av folks stall av någon anledning.
Jag placerar folk i en handfull av de stall jag själv känner bäst, egentligen helt utan logik.

Någon som har två islandshästar i eget stall kan få sina inlägg "placerade" av mig i det stora ridskolestallet där jag red som barn, medan någon med en varmblodig hopphäst kan hamna i turridningsstallet jag ibland besöker. 😅
 
Jag placerar folk i en handfull av de stall jag själv känner bäst, egentligen helt utan logik.

Någon som har två islandshästar i eget stall kan få sina inlägg "placerade" av mig i det stora ridskolestallet där jag red som barn, medan någon med en varmblodig hopphäst kan hamna i turridningsstallet jag ibland besöker. 😅
Jag bygger fantasifulla egna stall till medlemmarna, ofta i idylliska sagolika miljöer av olika slag. En medlem har en engelsk cottage (fastän den bor i Sverige), nån ett 1600-tals stuteri, en annan en liten lösdrift på prärien... Ingen logik heller, bara känsla :laugh:
 
En del av mina mest betydelsefulla relationer har skett över nätet, och folk heter oftast sina nick i mitt huvud även om jag träffat dom IRL Jag har generellt väldigt svårt för att minnas människors utseende och ansikten och skapar nog nästan aldrig nån "bild" om hur människor ser ut. Däremot hur de är som personer kan jag nog skapa en fantasibild av.
 
Jag bygger fantasifulla egna stall till medlemmarna, ofta i idylliska sagolika miljöer av olika slag. En medlem har en engelsk cottage (fastän den bor i Sverige), nån ett 1600-tals stuteri, en annan en liten lösdrift på prärien... Ingen logik heller, bara känsla :laugh:
Jag funderar om det kanske har något sammanhang med hur fok skriver, någon som har en massa problem i sitt hästägande blir av min hjärna placerad i stallet där det inte var så trevlig stämning och en del krångel. Medan någon som skriver lättsammare inlägg placeras hellre av min hjärna i det roliga turridningsstallet. 🤔😀
 
Jag funderar om det kanske har något sammanhang med hur fok skriver, någon som har en massa problem i sitt hästägande blir av min hjärna placerad i stallet där det inte var så trevlig stämning och en del krångel. Medan någon som skriver lättsammare inlägg placeras hellre av min hjärna i det roliga turridningsstallet. 🤔😀
Ja men lite så! Jag går väl lite på folks grenar/hästhanteringsstil och så vidare men lite bas i verkligheten har det ju ändå :D
 
Tänkte inte på att jag gjorde det så mycket förens jag mötte en av dessa kontakter på en mässa för flera år sen. Vi hade aldrig direkt kontakt utan hen medverkade i vissa trådar där även jag skrev och när jag fick se hen i verkligheten insåg jag vilken konstig bild jag byggt upp :D
 
Lite lätt udda titel men jag skall försöka reda ut vad jag menar.

Trots att många av mina kollegor tycker att man inte kan bygga relationer över sociala medier/online så tror jag verkligen att man kan det. Och en hel del av mina 'möten' med andra personer (där jag interagerar socialt, inte jobbmässigt möter någon) sker på nätet. Via sociala medier, VOIPs, i spel osv.

Men. Detta leder ju till att människor får heta sina 'handles' ibland (de som inte är bekväma med att outa sina riktiga namn) och mentalt, hos mig, får jag en bild på deras avatar i huvudet när jag tänker på dem.

Hur gör ni? När ni tänker på andra personer (tex här på Buke) som ni inte träffat i verkliga livet, ser ni en bild av dem? och i så fall vad?
Hahaha, vad är det för dumheter. Självklart kan man bygga relationer med människor online!

Jag träffade min make i ett onlinespel, han satt i södra kalifornien och jag hemma i sverige. Vi pratade mycket innan jag bestämde mig för att åka dit, efter ett tag flyttade han hit och nu har vi bott ihop i snart två år!

Jag är inte så visuell tänkare, och dessutom kass på ansikten, så jag tänker inte på folk i bilder, oavsett om jag känner dem online eller in person. Däremot tänker jag ofta på folk som deras gamertag, *hundens namns männinska* eller liknande.
 
Intressant nog är jag ofta medveten om att folk som är relativt trevliga online kan vara rövhål offline, men människor som är rövhål online är för evigt rövhål för mig. Men å andra sidan, när jag träffar nya människor offline är jag väl också medveten om att de kan visa sig vara rövhål så det är kanske bara en konstant grej för mig, lite misantrop sådär :D
Kort sagt - alla är rövhålspretendenter ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 049
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 943
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
1 903
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp