Relationer till vissa personer

grodan21

Trådstartare
Hur lär man sig att stå ut med vissa personer? För även om man skulle vilja, måste man ju klara av vissa personer. Även fast man inte vill. Vilka är era bästa råd i dessa situationer? Har hamnat i en sån situation nu och vet verkligen inte hur jag ska klara av det.
 
Sv: Relationer till vissa personer

Tja. Det är ju svårt att svara på rent generellt, tycker jag. Det beror helt på av vilken anledning jag har svårt för någon och i vilket sammanhang vi måste umgås.

Kan du precisera lite?
 
Sv: Relationer till vissa personer

Det är en person i stallet... Vilket gör att jag inte kan slippa personen helt, utan att flyta.
 
Sv: Relationer till vissa personer

Hälsa glatt, säg hejdå när du går. Låt inte personen få påverka dina val kring när och hur du är där.
 
Sv: Relationer till vissa personer

Säger som ovanstående; "play it cool" men ge inte personen i fråga någon anledning att kritisera och tycka illa om dig. Jag har lite samma sak på jobbet med en kollega som verkligen går mig på nerverna, men då vi ofta jobbar bara två och två så har jag fått lära mig att hantera det. Jag brukar vara lite lagom sval sådär, hälsa glatt och svara på tilltal men inte göra något själv för att behöva prata med henne mer än nödvändigt. Ibland blir det för mycket i alla fall, men då tar jag ett djupt andetag, låtsas att jag inte hört vad hon sagt och försöker gå vidare.
 
Sv: Relationer till vissa personer

Det beror på vad personen gör som gör att du inte klarar av denne.
Är det så enkelt att det inte klickar mellan er så gör inte så stor grej av det. Sköt dit och låt han eller hon sköta sitt.
Sen finns det ju sånna personer som min förra stallägare. Hon skulle ALLTID kritisera en, hur man mockade, hur man borstade eller tom hur hästen såg ut. Därifrån flyttade jag så fort jag kunde för hur jag än försökte så var det inte kul att vara i stallet.
 
Sv: Relationer till vissa personer

Som Piek är inne på så tycker jag att det beror på 1) vad exakt personen gör/säger som du inte tål, 2) vilken "position" personen har i stallet, är det stallägaren eller en "vanlig" inhysning? och 3) finns det andra personer där som du kan prata med/inte behöva vara ensam med den här personen alltför ofta? Man kan inte älska alla, så enkelt är det, men man behöver ju tvångsmässigt inte umgås/rida tillsammans för att man står i samma stall heller. Det är självklart enklare att ignorera person X om du endast behöver säga hej och hej då, och det inte är en person du står i beroendeställning till.

I mitt förra stall fanns en sån person. Personen hade dessutom egentligen ingenting i stallet att göra, h*n hade inte ens någon häst. Men h*n var på mig vad jag än gjorde, och stallägaren höll hela tiden X om ryggen. Det var en, av många, anledningar till att jag flyttade därifrån till slut. Det ska vara roligt att åka till stallet, och är det en person som man fullständigt avskyr och som dessutom är elak mot en, då gör man sig själv en tjänst om man flyttar till något annat, trevligare, ställe.
 
Sv: Relationer till vissa personer

Jag håller med.

I mitt förra stall fanns det problem med två sådana personer, som dock betedde sig på helt olika sätt. I det ena fallet var det "bara" en ständigt neggig attityd och klagande på hur allt i stallet sköttes och fungerade, och då det var totalt ogrundad kritik ("hästarna kan ju inte gå ute ääääääända till 20 på kvällen, hela stan pratar ju om oss!") var det bara att ignorera. Hålla god min, nicka och le. Man lärde sig att stänga av när hon öppnade munnen, och det gick faktiskt helt problemfritt under några månader innan hon blev uppsagd.

Den andra personen var likt Pieks stallägare en skitpratande besserwisser som hade åsikter om vad man gjorde och ville med sin häst, och där valde jag att flytta illa raskt. Man kan säkert lära sig att stänga av även mot den typen med tiden, men jag såg det inte som värt det. Människor som lever på ens energi är inget att ägna tid åt, i mitt tycke, det ska vara roligt att vara i stallet.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 326
Senast: Rosett
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 169
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp