Remonten för stor?

Lunketuss

Trådstartare
Har problem att hitta ett remont som inte är för stort till vårt fullblod:confused: Den delen som är över nosryggen är för stort. Köpte ett nytt remontträns, köpte cob (han har annars full), spännen för att spänna in både övre och nedre delen men den övre delen är för stor, det andra passar. Det är mönster på överdelen och lite bredare mitt på så det går inte att göra fler hål i överdelen. Nån som vet nånstans man kan köpa Remont bara norsgrimman med söm/mönster på? Kanske kan prova köpa ponny och se om nån lädermakare kan göra om så att ponny överdelen sys fast på cob underdelen, vill ju att det ska sitta helt rätt.

Sv: Remonten för stor?

Har också problem med för långa remonter...
Nu har ju jag visserligen inte något fullblod, utan en Irish sport, ganska grov, full i vanliga fall, men jag har fick ta och köpa en lös remont i ponny istället, den andra var alldeles för lång. Dock var jag envis och ville inta ha med spännen på nosdelen, det är ju så fult :o
Mitt enda problem är att han är ganska lång i huvudet så remmen över nacken är preciiiiis tillräckligt lång :p
Varför vill du ha underdelen i cob? Den är det väl ingen skillnad på, även om det ju är lite kortare så måste det ju funka om hästen nu behöver en kortare nosdel= har liten mule. Skulle inte tro att det passar sämre med den lilla skillnaden!(har mätt underdelen på min fullremont och ponnyremonten, och det skiljer bara en centimeter!) Ta med den gamla när du ska köpa en ny så kan du leta upp en som är så lik coben som möjligt - mycket enklare :D
Angående remonter med mönstersöm så vet jag att hööks har haft till och från. Dyón har annars om du är beredd på att lägga lite mer :)

Ta en aachenrem och klipp av i önskad längd och gör hål på bägge sidor så har du en passande överdel till remonten. Vet många som gjort så när de inte hittat en med önskad längd på överdelen. Ser bra ut med. :)

OK, tack för svaren. Kruxet är att jag skulle vilja ha en nosrem med söm/mönster, tycker det är snyggt. Har ett Remont träns med söm stl full från Treadston och ett från Hööks stl cob och båda är just övre nosdelen för stor, trodde allt var mindre, full, cob och sen minst ponny, därför trodde jag cob skulle kunna passa men inte. Se om nån som syr i läder kan fixa till nåt, har ju en del delar att prova med.:D

Vänd den uppochner haha! :D
Jag har sett en del lösa remonter på Charlies, Globus har väl ett par modeller och sen kanske horze?
Det kan ju vara modellen som är för lång i just nosdelen?

Alla remontgrimmor jag sett dom senste åren har haft för lång *nosrem* . Jag har några remontgrimmor (stubben) min mamma köpte på 70-talet och dom är dom enda som har tillräckligt kort nosrem. En släkting i england tipsade mig om en firma som säljer ställbara remont, remmen över huvudet är full size men du kan spänna in nosremmen till ponnystorlek, priset är överkomligt, pm mig så får du adressen.

delvis kl

det finns ju jättemånga remonter med spännen på nosen för att ställa in rätt storlek?

hagens_zinzano-06.jpg

Eller så kan man ta sin remont till en skomakare och få den i lagom längd. Dom kan även dokor-sömma (säger man så? :D) och fodra den :)

Det vi köpte på H...k storlek cob är spännen på nosen, den är för stor i alla fall, och så är den bredare där spännena slutar så man kan inte göra fler hål och där kommer den snygga sömmen, blää. Jag ska kolla med en skomakare, pm:ar dig annars :) om dom inte kan fixa så det blir snyggt.

delvis kl

det finns ju jättemånga remonter med spännen på nosen för att ställa in rätt storlek?

hagens_zinzano-06.jpg

Eller så kan man ta sin remont till en skomakare och få den i lagom längd. Dom kan även dokor-sömma (säger man så? :D) och fodra den :)

Ja fast det hjälper ju inte att där är spännen om överdelen i inspänt läge ändå är för lång.

Jag är också på jagk efter en remontgrimma med kort npsrem, till en liten D-ponny. Har börjat fundera på att specialbeställa.

Ta en aachenrem och klipp av i önskad längd och gör hål på bägge sidor så har du en passande överdel till remonten. Vet många som gjort så när de inte hittat en med önskad längd på överdelen. Ser bra ut med. :)

Jag förstår nog inte hur du menar att man ska göra. Kan du förklara lite närmre?

Jag förstår nog inte hur du menar att man ska göra. Kan du förklara lite närmre?

Hmm vet inte hur jag ska förklara:p Men om du har en aachenrem (snokremmen till en aachennosgrimma) till övers, då har ju den ett spänne på ena sidan och sedan hål på andra sidan. Kapa av remmen på hålsidan så du sparar 3 hål tex. Gör en fin ''pil'' i avslutet så det ser bra ut. Mät hur lång nosrem du behöver, kapa av remmen på den sida du har spännet i önskad längd. Gör en ''pil'' avslutning där med och gör 3 nya hål.

Har ritat en bild. Det röda visar var och hur du ska skära av remmen. Den under är den nya nosdelen. Om du är noga så blir det jättebra. Fetta in de nya stumparna så blir de mörka och fina.

Obs, klaga inte på bilden :angel: Sitter på jobbet och ritar mellan samtalen så jag hinner inte vara noga :D

32713813.jpg

Jag vet att det är nån på buke som har en bild på sin sånhär nosdel monterad på nosgrimman. Om bara hon kunde hitta hit och lägga in den. Det ser skitbra ut!!

Tack, nu fattar jag!

Du menar alltså att man ska sätta en enkel läderrem i de redan befintliga spännena på nosgrimman. :idea:

Den varianten ska jag testa!

Hmm vet inte hur jag ska förklara:p Men om du har en aachenrem (snokremmen till en aachennosgrimma) till övers, då har ju den ett spänne på ena sidan och sedan hål på andra sidan. Kapa av remmen på hålsidan så du sparar 3 hål tex. Gör en fin ''pil'' i avslutet så det ser bra ut. Mät hur lång nosrem du behöver, kapa av remmen på den sida du har spännet i önskad längd. Gör en ''pil'' avslutning där med och gör 3 nya hål.

Har ritat en bild. Det röda visar var och hur du ska skära av remmen. Den under är den nya nosdelen. Om du är noga så blir det jättebra. Fetta in de nya stumparna så blir de mörka och fina.

Obs, klaga inte på bilden :angel: Sitter på jobbet och ritar mellan samtalen så jag hinner inte vara noga :D

32713813.jpg

Jag vet att det är nån på buke som har en bild på sin sånhär nosdel monterad på nosgrimman. Om bara hon kunde hitta hit och lägga in den. Det ser skitbra ut!!

Här är jag! :D

Bra beskrivning, men jag har bara ett hål på varje sida. Mer behövs inte om man gör den "måttbeställd". Och jag utgick från en bit aachenrem utan hål, jag gjorde bara egna.

28564118.jpg

Äntligen!!! :D

Jag gillar att ha tre hål så kan man variera mellan olika hästar och om man byter bett så man ska höja eller sänka remonten, då kan man behöva justera ibland beroende på hur hästen är byggd. Men man gör helt klart som man vill! Det är ju snyggt att inte ha några onödiga hål också. :p

Äntligen!!! :D

Jag gillar att ha tre hål så kan man variera mellan olika hästar och om man byter bett så man ska höja eller sänka remonten, då kan man behöva justera ibland beroende på hur hästen är byggd. Men man gör helt klart som man vill! Det är ju snyggt att inte ha några onödiga hål också. :p

Fast jag har numera bara en häst :D Dock har jag fått göra en rem till efter att bilden ovan togs. Remmen behövde vara någon cm längre när unghästen blev bredare över näsan :)

Fattar inte att det inte kan göras kortare, "hela" sådana "överdelar" så att man får en remont som är snyggt vadderad. T.o.m. ponnystorlekarna är typ 5 cm för långa (hon brukar ha full på träns) :mad: Funderat på att ev måttbeställa om man hittar någon som gör ett bra arbete till vettigt pris.

Nä jag fattar inte heller. De är ju för långa för näst intill alla hästar. Är det ingen tillverkare som snappat upp detta???

Jag är lite dum:crazy: fattar inte det där med kapad snokrem från aachen, det på bilden? Hur får du dit spännena? Eller hur får du fast övernosdelen med ringarna?

Det förutsätter att du har en ställbar nosgrimma med spännen som du sätter fast remmen i.

Alltså en sånhär
32011436.jpg

Bilden är fotat för annat ändamål, men du ser hur nosgrimman ser ut. Det är remmen som sitter i spännena på nosen man kan byta ut. Har du en fast är det enda alternativet att köpa en ny eller lämna in till sadelmakare.:)

Har problem att hitta ett remont som inte är för stort till vårt fullblod:confused: Den delen som är över nosryggen är för stort. Köpte ett nytt remontträns, köpte cob (han har annars full), spännen för att spänna in både övre och nedre delen men den övre delen är för stor, det andra passar. Det är mönster på överdelen och lite bredare mitt på så det går inte att göra fler hål i överdelen. Nån som vet nånstans man kan köpa Remont bara norsgrimman med söm/mönster på? Kanske kan prova köpa ponny och se om nån lädermakare kan göra om så att ponny överdelen sys fast på cob underdelen, vill ju att det ska sitta helt rätt.

Med det tolkar jag det som att du har en nosgrimma av samma variant som min. Alltså med löstagbar och justerbar överrem. Det är den lilla plattan uppe på nosryggen som du spänner lös och istället sätter dit en kortare rem som du själv kapat av i önskad längd av en aachenrem. :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 423
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 116
Senast: shia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 914
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 249
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka