Ren och Vintertäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare faksen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 995
F

faksen

från B*rjes. De billiga Himalayatäckena. någon som har erfarenhet vad det är för kvalitet på dom?

Sv: Ren och Vintertäcke

Jag har haft regntäcke till hästen...

kan inte annat än att säga tummen upp. håller tätt.

har man inte pengar att lägga på ett dyrt täcke är börtjes täcket ett bra val..

Alltså man får ju vad man betalar för, så är det ju alltid men Himalaya täckena är väldigt prisvärda. De sitter bra och ger inget skav, de andas och släpper inte igenom regn trots en hel dag med häll-regn. så visst är de bra, därimot är inte yttertyget särskilt tåligt, vintertäcket har mycket revor efter broddar odyl
Ett vintertäcke jag köpte på Börjes hösten -96 används fortfarande till min ponny och det är fortfarande fint, helt och vattentätt. Visst har det tappat färgen lite osv men att köpa ett vintertäcke för 300 som håller i 10 år är ju inte så farligt..

Jag köper hellre Börjes täcken än Hööks, därifrån har jag bara dåliga erfarenheter tyvärr.

Har vintertäcket och för att vara så billigt har det absolut funkat, hyffsad passform och inte mycket skav trots väldigt känslig häst. Dock tycker jag det ligger lite dåligt mot manken men det beror väl mkt på hur hästen ser ut också. Lite fukt släppte det dock in vid mycket regnande men för kalla vinterdagar funkar det utmärkt.

Haft vintertäcket en säsong, kanon (+ många andra superlativ). Hur de är flera säsonger kan jag inte uttala mig om. Täcket passade inte min häst, gick sönder framåt vårkanten. Vågade mig inte på att byta till den nya varianten, då Börjes sa att modellen var likadan, tog pengarna tillbaka ist.

Är det ngn som har erfarenhet från både gamla/nya Himalaya, som kan säga att modellerna är likadana.

QuickStar skrev:
Jag köper hellre Börjes täcken än Hööks, därifrån har jag bara dåliga erfarenheter tyvärr.

Kan inte annat än hålla med. Men nu har jag ju köpt två täcken från Hööks så jag hoppas verkligen att vi har fel. :D

QuickStar skrev:
Alltså man får ju vad man betalar för, så är det ju alltid men Himalaya täckena är väldigt prisvärda. De sitter bra och ger inget skav, de andas och släpper inte igenom regn trots en hel dag med häll-regn. så visst är de bra, därimot är inte yttertyget särskilt tåligt, vintertäcket har mycket revor efter broddar odyl
Ett vintertäcke jag köpte på Börjes hösten -96 används fortfarande till min ponny och det är fortfarande fint, helt och vattentätt. Visst har det tappat färgen lite osv men att köpa ett vintertäcke för 300 som håller i 10 år är ju inte så farligt..

är det lilaaktiga täcket med svart rutönster på som du kötp på börjes? isånnafall har jag också ett sånt och det har hållt hur bra som helst! tänkte om dom här himalyatäckena var ungefär samma som dom täckena.

Jag köpte ett vintertäcke därifrån för 3 år sen (grått) som jag misstänker är samma täcke, fast dom bytt färg på det nu.
Jag är iallafall jättenöjd med det. Min häst hade det i 1,5 vinter ungefär och det är fortfarande helt och snyggt. Passar bra på pållen också, och är varmt och vattentätt.

Tycker det är ett himla bra täcke för lite pengar.

Jag har Himalaya regntäcket, och är supernöjd! :) Håller tätt, andas ordentligt. Ett kanontäcke för dom pengarna!

Jag har också ett sådant, sen förra året och jag tycker att det är helt suverän för dom pengarna. Det ger sitter bra, håller tätt och jag tycker att det ser helt ok ut också för pengarna. Klart prisvärt!

Kan jag inte få tag på ett Horseware Amigo Ofodrat blir det ett till från Börjes.
Ångrar mig lite att jag inte köpte ytterliggare ett när jag ändå var där ju :(

Rent generellt har jag aldrig varit missnöjd med några täcken jag har köpt på Börjes. Mitt äldsta är ett regntäcke som jag tror hette Monsun som jag köpte för 7 år sedan. Inte en reva i det trots nästan daglig användning. Samma sak med vintertäckena, inga problem.

Himalayatäckena har jag dock inte prövat, men jag har hört att flera är nöjda med dom. Och dessutom har ju Börjes för en gångs skull lyckats få till snygga täcken också...

Jag har ett
*marinblått vintertäcke med röda kanter, köptes för många år sen, kanske -99-00 nångång(?) det håller bra än, tappat lite färg, men håller värmen, regnar inte in och har bara haft en reva (som är lagad) efter att en stor täckesmarodör till häst varit framme.. Är supernöjd med täcket! Passar bra gör det också!

*Blårutigt Macpro vintertäcke, den första varianten som kom, var väl också runt 99-00 nångång. Går upp lite över halsen, regntätt och ganska tåligt yttertyg där med, ena spännet har gått sönder i fram men inte värre än att man kan leva med det ;) , lagat nu. Några hål i yttertyget, men det gäller alla mina täcken eftersom hästkompisen gärna rycker o sliter i täckena...Passar också jättebra!

*Grått regn/skaltäcke med svarta kantband. Köptes väl för tre år sen ungefär. Det sitter väl ganska bra, dock sämre än de två första. Gått sönder i yttertyget(av ovan nämda anledning) men duger att ha ändå.Ena spännet sönder här också men också det är lagat, så det är inget som stör. Behöver impregneras då och då annars släpper det genom och blir fuktigt efter en dag med mycket regn.

Tycker dom har prisvärda täcken men gillade dom äldre varianterna bättre faktiskt.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
662
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Måste köpa nya ridskor. Bruna i skinn. Hyfsat billiga. Har kollat på Horze och Hööks. Har någon erfarenhet av dessa två modeller? denna...
Svar
8
· Visningar
395
Senast: tott
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka