Bukefalos 28 år!

Rengöra örhängen

Vad för typ av oäkta är det? Stål? Eller sånna man köper billigt på typ H&M och Glitter som släpper färg?

Jag gör rent mina silver- och stålörhängen med vatten och bikarbonat/bakpulver. Tar en äggkopp, lite vatten (så det täcker örhängena) och sedan i med ca 2 tsk av bikarbonat. Bubblar fint ett tag, brukar låta dem ligga ett par timmar innan jag sköljer av örhängena och dränker dom i någon typ av handsprit. Blir som nya! :) Går att använda ketchup + bakpulver också (effektivare) men då riskerar man att få en mindre behaglig ketchupdoft på örhängen istället :p Tvättade dock alltid bett med ketchup och bakpulver, hästen min smaskade gott på bettet efteråt :D

Har aldrig provat att göra rent såna där billiga fejkörhängen med denna metoden, antar att de inte klarar vatten så bra så där hade jag nog enbart kört med handsprit eller kastat och investerat i ex Edblad istället :)

Jag funderar på att pröva med handsprit även på de billiga.
Vet inte vad det är för material i dom som är billiga skräpörhängen alltså från typ Glitter, ur & Penn och sånt.
Jag kan pröva med handsprit och om de inte klarar av det är det ju i alla fall inga dyra saker som förstörs.
 
Alkogel eller lagt i alsolsprit. Så brukar jag göra med mina, släpper de färg kvittar det ju om det bara är delen i hålet.

Låter dock som om hon kanske har problem med hålen? Jag brukar ta en smal ring, lägga i klorhexidin eller liknande och snurra i hålet så medlet kommer in ordentligt. Är det riktigt illa dränker jag en bomullstuss i klorhexidin och tejpar fast på både framsida och baksida vid hålet. Då drar det ut skiten. Mina hål krånglar ibland när jag är sjuk och immunförsvaren är noll.

vad är klorhexidin? alltså om det är skillnad mot handsprit?
jag hittade det på apotekets sida i alla fall..
 
Jag har aldrig rengjort mina örhängen :o

Jag har massor, kanske 60-70 par? Lider av visst habegär där - ser jag att det är rea så handlar jag....

Men skulle det vara så att något ser smutsigt ut har jag väl bara tagit lite bomull och torkat av?

Haha... ja.. jag är också bra på att shoppa... billiga smycken.. och väskor..:o
men jag tänker att det är ju inga pengar så det är ok att shoppa...:o
hm... försvar inför en själv...:D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 434
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 722
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Ja jag har ju skrivit en del om min omplacering som är utåtagerande och rädd för människor. I onsdags åkte vi hem till mina föräldrar...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp