Rengöra fårskinn

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Monsterkyss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 7 954
M

Monsterkyss

Jag har en liten fråga här :D Det är så att på min sadel har jag haft fårskinn hela vintern, sånt där som är anpassat efter att vara på en sadel. Men nu när det snöade så blev hela sadeln översnöad, och då fårskinnet också. Jag tog hem skinnet för att det skulle torka och inte mögla, och har nu upptäckt att det jag trodde var smuts egentligen är mögel. Sadelkammaren är väldigt fuktig, så mögel trivs bra på alla lädergrejer... Ja, och nu ska jag då göra rent mitt fårskinn, för jag vill inte ha mögliga saker. Men hur ska jag göra? Fungerar det att göra rent med vanlig lädertvål?:confused: Och kan jag sen olja in det?:confused: Det är bara undersidan som behöver rengöras.;)
Har inte tillgång till att tvätta det i maskin...:(

Jättejättejättetacksam för svar! :)

Sv: Rengöra fårskinn

Hur menar du - göra rent det med lädertvål? :confused:

fårskinn skall tvättas i 30 grader handtvätt med ylle tvättmedel om det skall tvättas, inget annat.

Ja, om man ska tvätta det för hand, precis som man tvättar träns, sadlar, ridstövlar och annan läderutrustning, med lädertvål... :)

Ja, om man ska tvätta det för hand, precis som man tvättar träns, sadlar, ridstövlar och annan läderutrustning, med lädertvål... :)

:confused: Ull är inte läder. jag förstår inte hur du menar.
du förstör ulllen om du tvättar med lädertvål.

Immer: ja ull tvättmedel var nog det jag menade. ull- ylle - ullylle :angel::D

Nej men, bara undersidan. Inte på ullen, utan på skinnet :D

fast skinn är inte samma som preparerat läder.

jag tror det är ganska etablerat att det skall tvättas enligt specifika angivesler, som sagt - handtvätt och ylle tvättmedel. jag skulle inte experimentera om jag var du men det är klart - ska du bara torr gnugga lite med en svamp på skinn sidan så kanske det funkar.....

Då får jag kila och köpa ylletvättmedel :D Tack så mycket för svaret! ;)

Håller med tidigare.
Men om men känner efter under ett fårskinn så är det som mocka, och mocka är mocka och inte läder så där kan man säker ha någon mocka grejj men njag skulle nog föredra att tvätta upp det för hand med specifikt tvättmedel för att vara säker att det inte tar skada.
Men andvänd för guds skull inte skinn/läder rengöringsprodukter! Ajja bajja! :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 540
Senast: Spike
·
Utrustning :cry: min nya sadel har blivit angripen av mögel, trots isolerad sadelkammare, sadel skydd och att jag putsar samt torkar av den efter...
Svar
19
· Visningar
3 011
Senast: Buck
·
Anläggning Sökte bland gamla trådar, och hittade enbart från år 2006. Nu tar jag upp detta ämne igen. Sedan 2006 måste det ju finnas nya smarta...
Svar
16
· Visningar
2 828
Senast: Merope
·
Utrustning hej! Märkte fö ett tag sen att ja fått mögel på nästan alla mina lädergrejer. De enda som inte var smittat var en sadel, en sele 2...
Svar
6
· Visningar
2 074
Senast: Ingridl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka