Rengöra fläkt m.m. i laptop

Rosett

Trådstartare
Vågar man öppna och göra det själv? Det är så många skruvar att hålla reda på. :down:
Hur gör ni?
Nån som lämnat in och fått den rengjord och vad kostade det?

Jag har försökt på min, men fanskapet vill inte riktigt jobba med mig.. Lär nog sluta med att jag köper en ny så småningom istället :rage:

:crazy: Och hur aktar man det?
Se till att inte ha fleece på dig t.ex. Håll alltid en hand i själva chassit på datorn, så är det jordat.
Bygger man datorer är antistat armband bra, men det behövs inte för att bara rensa fläkten.
Skruva av baksidan där fläkten sitter, skruva loss fläkten - ta bort allt filtat damm vid flänsen och sedan blåser du ur allt med luft på burk. Skruva tillbaka allt - klart :)

Köp luft på burk så behöver du inte vara rädd. Så länge du bara blåser och inte pillar på några kretsar kan du knappast ha sönder något. Själva fläkten är inte ömtålig.

Som Wingates och lilstar säger, skitlätt - Köp en tryckluftsburk, öppna undersidan och blås ut dammet. Man behöver inte vara orolig att skada saker så vida du inte börjar bryta och bända i delarna. Man bör rengöra en laptop ofta då de har problem med att det blir så hett i dem. Hetta är inte alls bra för delarna, prestandan sänks med tiden och i värsta fall kan skiten smälta därinne. Ju mer damm som byggs upp desto hetare blir det inne i datorn.
För övrigt är det jättebra att öppna och kolla i en dator, man lär sig mycket av det ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 534
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 239
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka