Rengöra ryktsaker?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rambo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 956
Sv: Rengöra ryktsaker?

Tror de fanns nån tråd om det tidigare men.. Jag brukar lägga dom i ljummet såpavatten under natten så det får lösa upp skitet och skölja av dom sen.

Lägga de i en balja eller nått, med 2 matskedar salt/per liter vatten, låt de ligga där i typ 30 minuter, rör om ibland så saltat blandar sig. Skölj ur de noga sen.

Jag brukar bara göra så att jag tar schampo eller duschgele (milt eller inte alls parfymerad) och tvättar av sakerna under kranen. :D

Jag tar det varmaste vattnet som man kan få ut ur kranen och fyller en hink blandar i såpa och salt sen låter jag borstarna ligga 15 min sen tar jag upp dom och byter vatten har i både salt och såpa igen och låter dom ligga i över natten...

Jag brukar koka vatten och blanda med kallt till en temperatur som hett diskvatten. Jag häller i Hexocilschampoo som är bakteridödande och sedan får ryktsakerna ligga i hinken och dra ett tag.

Hälsning Maja

Det är bra med varmvatten för då kan du forma om bångstyriga rotviskor och liknande så man kan använda dom några år till :D

Jeg tar en tøypose (sånn som man hadde gymkærne i) og hiver det inn i vaskemaskinen med "allergivennlig" vaskemiddel.
Da blir børstene så gode som nye :bump:

Mina borstar i trä sprack när jag tvättade dom i vatten, så, var försiktig med att lägga dem i blöt över natten...

Sprang/Dressur rytter skrev:
Jeg tar en tøypose (sånn som man hadde gymkærne i) og hiver det inn i vaskemaskinen med "allergivennlig" vaskemiddel.
Da blir børstene så gode som nye :bump:

Jag håller med! In i tvättmaskinen bara - de blir som nya!

JAg har också en hästtvättmaskin som fungerar superbra...
Salt är annars väldigt effektivt... Vissa saker kan man tom tvätta utan vatten i salt...

Varmt vatten o grovsalt. Tänk bara på att inte låta trä-saker ligga för länge och inte i alldeles för varmt vatten..

Varmt vatten och grönsåpa, så får de ligga några timmar, sen sköljer jag ur dom, sätter ev. gummisnodd runt spretiga rotviskor och låter torka.
Om jag ska använda borstarna till en ny häst brukar jag låta de bada i jodopaxvatten för att få bort bakterierna.

Liknande trådar

Hemmet Är på jakt efter en bra och smidig ångtvätt. Mest är behovet i badrummet. Duschkabinen är konstant ofräsch. Oavsett hur jag håller på...
Svar
0
· Visningar
175
Utrustning Ska åka till annat stall än jag brukar och rida och tvättar ju såklart alla kläder , rengjort ridskorna och varit extra noga på sulorna...
Svar
18
· Visningar
960
IT & mobiler Jag har en bläckstråleskrivare med en hel del år på nacken. Den har i ganska många år enbart agerat scanner, pga nåt krångel efter byte...
Svar
7
· Visningar
354
Senast: ameo
·
R
Hemmet Vilka är era bästa knep för att rengöra kakelfogar i badrummet? Jag har problem med svartmögel (inte jättemycket men störande) i...
Svar
17
· Visningar
817
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka