Rengöra sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tofflan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 588
T

Tofflan

Jag har en sadel här hemma som måste akutrengöras men jag har ingen lädertvål och tar mej inte till hästaffären förrän i helgen.

Jag funderar på om man kan använda diskmedel,vanlig tvål eller något annat man har hemma istället.
Förstör det lädret?

Sv: Rengöra sadel

Jag skulle isf satsa på såpa..
det är ju så gott som naturmaterial..

Diskmedel och vanlig tvål lät som läderdöd..
Men, vem vet, med lite läderbalsam efterer så fungerar nog det oxå. :)

Ja såpa är kanske det bästa! Läderbalsam har jag inte heller hemma...

Testa annars med ljummet vatten och en trasa funkar bra faktiskt. Är det riktigt skitigt så kan man få mjuka upp fläckarna ett tag.

Ljummet vatten och grönsåpa använder jag alltid om det är svårt smutsat annars bara vatten

:eek: diskmedel :eek:

Jag skulle låta sadeln vara skitig tills jag fick tag på lädertvål, skulle aldrig våga laborera med min sadel. Ta en trasa med ljummet vatten och torka av kan du göra så länge.

Håller med Centaur men kan du inte låna av någon?:idea:

Nu har jag blivit skrämd, bäst att inte prova med något annat än lädertvål, har ju en hyfsat dyr sadel :crazy:

Jag ska lägga ut den på annons och hade tillgång till kamera nu ikväll,därför var det så bråttom att fräscha upp sadeln! Får väl försöka få tag på en annan kamera efter helgen istället.

ConnyPonny:nope ingen i närheten att låna av iallafall...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka