Renovera / bygga stall

Linnea123

Trådstartare
Hej.

Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina.

Vi har nu bestämt hur vi vill bygga ut samt renovera vårt stall. Det som finns i dagsläget är för litet, dvs håller inte måtten samt vi behöver fler boxar. Vi har därför tänkt bygga på logen i ladan.

Man måste ju skicka in förprövning hos länsstyrelsen, vad kostar det? Någon som vet?
Är ju en himlans massor man behöver fylla i också, bla ventilationen. Självklart superviktigt men oj så svårt att skriva ner.
Finns det någon som planerat sitt stallbygge helt själv eller anlitat byggfirma? Vi ska ju bygga själva har vi tänkt men frågan är om man inte endå måste ha någon som skissar och hjälper till på det viset.
Vi är lite osäkra på om vi behöver ansöka om bygglov hos kommunen, vi bor utanför detaljplanerat område. Ska kolla upp det, iaf det är annars en stor kostnad det vad jag förstått?


Vilken storlek på box är att föredra?Vi har storhäst så 11kvm är ju minsta vad jag förstått. 3,5m bred stallgång blir det med dörr i båda ändar.
Vart hade ni era hästar under tiden ni renoverade/ byggde? Antar att vi måste ha våra installade på annat håll..

De stora kostnaderna räknar vi på blir virke och gjuta..
Vill gärna se lite färska bilder ifall att någon bygger/ renoverar nu.. Är kanske inte säsong för det men ja från lite mer nyligen, är många gamla trådar där man ej längre kan se bilderna. Berätta gärna hur stor/ mycket ni renoverat och byggt också.

/ Linnea
 
Vill ni ta hjälp av någon med ventilationsberäkningar och sånt så se till att de kan djurstallar.. Det är stor skillnad på dem och vanliga byggnader :) Just ventilation och att få rätt isolering och så hade jag tyckt varit viktigt, läser kurs i hur man bygger djurstallar just nu och har sett en del riktiga skräckexempel med takbjälkar som möglat efter ett par få år.. :crazy:
 
Tack för ditt svar!
Är så mycket man ska reda ut, brandsäkerhet osv. Känner att det är väldigt viktiga delar också men vart kan man ta hjälp? Den lokala byggfirman? Är det pålitligt? Kan man anlita någon typ av ingenjör som endast hjälper en med att rita och kontrollera sådana viktiga aspekter när man ska bygga ?

Nu är takhöjden upp till nocken, bör man ha det så eller rekommenderas att man bygger "vind" eller vad man säger..?
 
Vi gjorde en omfattande stallrenovering för ett år sedan. Det är mycket att sätta sig in i och ta ställning till, och det är svårt att svara rakt av. T ex när det gäller taket - det beror på många saker, bl a dimensionering av ventilationen. Att bygga häststall av Ventorp/Michanek hade vi bra hjälp av. Vi läste in oss massor själva, anlitade en byggfirma och tog även viss hjälp av stallexperter för att diskutera våra lösningar. Vi är jättenöjda med vårt bygge, det är härligt att arbeta i ett ljust, fräscht, lättarbetat och välplanerat stall!
 
Tack snälla för ditt svar!
Var ni tvugna att ansöka hos länsstyrelsen? Kommer dom ut och kollar eller vad är deras jobb? Kostar det ?
Vi har en bekant som är byggingenjör på en stor firma men frågan är hur insatta de är när det gäller djurstall.
Vad räknas som kallstall och isolerat? För jag antar att man inte isolerar som man gör med en villa tex? Men vi har storhäst och klippta som går i träning och vill ju inte ha kallstall, samtidigt som bra ventilation är a och o.
 
I ett isolerat stall kan man styra klimatet och hålla ett annat klimat än utomhus, detta styrs med hjälp av ventilationsflödet samt eventuell tillskottsvärme. Något att tänka på är att hästar inte värmer upp stallet lika bra som andra djur, eftersom de är utomhus stora delar av dagen.
Jag hade inte varit så rädd för kyla, hästar tål generellt bra mycket mer än vi tror. En häst som dessutom är i träning och utfodras därefter ska det mycket till om den ska frysa.
 
Vårt stall har dubbla stenväggar med luftspalt emellan, och vi har lagt isolering på det nya innertaket. Trots det räknas det som "kallstall". Problemet med ett uppvärmt stall är att det blir väldigt dyrt i drift. Ventilationen ska byta ut 60 kubikmeter luft i timmen per häst på vintern. All denna luft ska alltså tas utifrån, värmas upp och sedan släppas ut igen.
Vi har valt att ha en mekanisk fläkt för att kunna styra ventilationen. Sommartid använder vi inte den, men då har vi alla fönster, ett i varje box + tre till + tre dörrar åt olika håll öppna dygnet runt.
Vi har också klippta hästar som arbetar/tränar/tävlar.
Vi behövde inte göra en förprövning eftersom vi valde att bara göra fyra boxar. Förprövningen är dock inte så dyr i sammanhanget, och kan ge god hjälp vid bygget. De som granskar hjälper ju till så att det blir rätt från början. Vi har haft kontakt med kommunen regelbundet, bl a för att stämma av avlopp och gödselplattan.
Före:
Stallbygge+002+small.jpg

Efter:
20131130_090554small.jpg
 
Om du är intresserad så kan jag PMa adressen till bloggen där vi dokumenterat hela jobbet.

Jag vill också ha! :)

För övrigt är välisolerat tak nästan ett måsta för att undvika kondens, oavsett om man har kallstall eller ett uppvärmt. Men håller med @warg att det är alldeles för dyrt att värma häststallar. Bättre att bygga in en uppvärmd skötselplats och sadelkammare.
 
Om du är intresserad så kan jag PMa adressen till bloggen där vi dokumenterat hela jobbet.

Ja tack gärna! Och vad fint ni har det! Vi har stalldörrarna mitt mot varann så att säga så det blir som självdrag men vart sätter man en såndär fläkt tex? Finns det andra alternativ också?
Kommer nog välja att ha taket som det är öppet upp till nock, finns det nackdelar med det tror ni?
Ladan vi ska bygga i är ju lite gles mellan vissa plankor, vilket material bör man sätta mura upp putsad vägg eller slå på panel? Tänker att det kanske också är en fråga när man tänker på ventilation och luftinförsel osv.. Vill inte ha drag och snålblåst genom väggarna heller..
 
Stalldörrarna mitt emot varandra är tyvärr inte bra ur ventilationssynpunkt. Då drar det rakt igenom stallet, men luften i boxarna byts inte ut. Därför har vi alltid alla fönster öppna när vi förlitar oss på självdrag (och det finns fönster i alla boxar). Vi har sedan ett friskluftsintag i varje box och en stor uttrumma med fläkt i stallgången. På så sätt försäkrar vi oss om att det kommer frisk luft i hela stallet. Luftintagen är placerade så att hästarna kan välja om de vill stå i draget eller inte.
Vi funderade på att ha öppet till nock, men valde bort det. Dels finns ju risken för kondens som sedan droppar ner, dels behövde ventilationen dimensioneras upp ännu mer då. Dessutom blev det enklare att få till en bra belysning med innertak. Vi har en takhöjd på ca 310 cm, och slätt tak, inga synliga bjälkar eller bärlinor. Taket hänger uppifrån, så vi har inte heller några bärande stolpar i stallet.
 
Tack snälla för ditt svar!
Var ni tvugna att ansöka hos länsstyrelsen? Kommer dom ut och kollar eller vad är deras jobb? Kostar det ?
Vi har en bekant som är byggingenjör på en stor firma men frågan är hur insatta de är när det gäller djurstall.
Vad räknas som kallstall och isolerat? För jag antar att man inte isolerar som man gör med en villa tex? Men vi har storhäst och klippta som går i träning och vill ju inte ha kallstall, samtidigt som bra ventilation är a och o.
Om ni måste förpröva stallet beror på hur många boxar det blir totalt. Förprövning är gratis och länsstyrelsen kontrollerar då om stallet följer djurskyddslagens krav när det gäller mått, ventilation och brandskydd t ex. Byggingenjören fixar säkert det mesta med lite koll i föreskrifterna (hästföreskrifterna alltså). På http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen kan ni läsa mer om brandskyddskraven inom lantbruket. När det gäller ventilationen är det knepigare eftersom man i bostadshus dimensionerar ventilationen efter andra kriterier än i djurstall. I djurstall räknar man på maxventilationen som är behovet sommartid (runt 350 kubikmeter/h och häst). Då handlar det om väldigt mycket större flöden än i en bostad t ex. Så av den anledningen råder jag er att ta kontakt med en konsult för stallventilation för ventilationsbiten så det blir rätt från början.
 
Om ni måste förpröva stallet beror på hur många boxar det blir totalt. Förprövning är gratis och länsstyrelsen kontrollerar då om stallet följer djurskyddslagens krav när det gäller mått, ventilation och brandskydd t ex. Byggingenjören fixar säkert det mesta med lite koll i föreskrifterna (hästföreskrifterna alltså). På http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen kan ni läsa mer om brandskyddskraven inom lantbruket. När det gäller ventilationen är det knepigare eftersom man i bostadshus dimensionerar ventilationen efter andra kriterier än i djurstall. I djurstall räknar man på maxventilationen som är behovet sommartid (runt 350 kubikmeter/h och häst). Då handlar det om väldigt mycket större flöden än i en bostad t ex. Så av den anledningen råder jag er att ta kontakt med en konsult för stallventilation för ventilationsbiten så det blir rätt från början.

Tack! Ja vi vill ju helst bygga 5 boxar + en liten ponnybox.
Sambon och jag var och kollade lite i ladan idag. Det är ju väldigt glest mellan brädorna idag och drar igenom. Vi, eller sambon hade en tanke om att sätta vindpapp, isolering sedan ny panel. Men, jag blir lite fundersam där att sätta isolering, gör man det? Känns som att det är att göra stallet väldigt varmt ? Någon som har en idé ? Han pratar om att sätta in en sk mekanisk fläkt och göra någon lösning uppe i taknocken. Taket kommer bytas i samma veva också, finns det något där man annars kan göra som lite isolering?

Nu är det inga hästar som går in kl 15 om dagarna och står i stallet 15 timmar men det spelar ju ingen roll för när de väl står där ska dom ha bra ventilation, är livrädd för hosta då jag varit med om det förr i dåligt ventilerade stall. Kostar säkert o svider i plånboken men det måste få vara värt.
Vi funderade lite kring spolspilta, hur är det med avloppet till det samt vattnet i sadelkammaren? Stenkista är väl förbjudet att ha, så hur löser man det?

Tack för alla era svar! :)
 
Tack! Ja vi vill ju helst bygga 5 boxar + en liten ponnybox.
Sambon och jag var och kollade lite i ladan idag. Det är ju väldigt glest mellan brädorna idag och drar igenom. Vi, eller sambon hade en tanke om att sätta vindpapp, isolering sedan ny panel. Men, jag blir lite fundersam där att sätta isolering, gör man det? Känns som att det är att göra stallet väldigt varmt ? Någon som har en idé ? Han pratar om att sätta in en sk mekanisk fläkt och göra någon lösning uppe i taknocken. Taket kommer bytas i samma veva också, finns det något där man annars kan göra som lite isolering?

Nu är det inga hästar som går in kl 15 om dagarna och står i stallet 15 timmar men det spelar ju ingen roll för när de väl står där ska dom ha bra ventilation, är livrädd för hosta då jag varit med om det förr i dåligt ventilerade stall. Kostar säkert o svider i plånboken men det måste få vara värt.
Vi funderade lite kring spolspilta, hur är det med avloppet till det samt vattnet i sadelkammaren? Stenkista är väl förbjudet att ha, så hur löser man det?

Tack för alla era svar! :)
Jag tror du kan få svar på många av dina frågor i Att bygga häststall - om jag vore du skulle jag beställa den direkt! Vi köpte ett fläktsystemkit från granngården/nordpost och kompletterade med en ljuddämpningslåda.
Vi kopplade avloppet från stallet till avloppet från huset.
 
Tack! Ja vi vill ju helst bygga 5 boxar + en liten ponnybox.
Sambon och jag var och kollade lite i ladan idag. Det är ju väldigt glest mellan brädorna idag och drar igenom. Vi, eller sambon hade en tanke om att sätta vindpapp, isolering sedan ny panel. Men, jag blir lite fundersam där att sätta isolering, gör man det? Känns som att det är att göra stallet väldigt varmt ? Någon som har en idé ? Han pratar om att sätta in en sk mekanisk fläkt och göra någon lösning uppe i taknocken. Taket kommer bytas i samma veva också, finns det något där man annars kan göra som lite isolering?

Nu är det inga hästar som går in kl 15 om dagarna och står i stallet 15 timmar men det spelar ju ingen roll för när de väl står där ska dom ha bra ventilation, är livrädd för hosta då jag varit med om det förr i dåligt ventilerade stall. Kostar säkert o svider i plånboken men det måste få vara värt.
Vi funderade lite kring spolspilta, hur är det med avloppet till det samt vattnet i sadelkammaren? Stenkista är väl förbjudet att ha, så hur löser man det?

Tack för alla era svar! :)
Behåll glespanelen som den är och ha bara tät vägg upp till och med hästarnas mankhöjd. Se till att fuktig luft också kan ta sig ut i nocken eller gavelspetsen. Med isolerade vattenkoppar/kar håller ni en utmärkt miljö för hästarna och behöver inte tänka så mycket på ventilationen. Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara. Glöm inte bort att sätta in några dagsljusinsläpp också om det inte finns :) Och, ja, det antalet boxar är förprövningspliktigt.
 
Behåll glespanelen som den är och ha bara tät vägg upp till och med hästarnas mankhöjd. Se till att fuktig luft också kan ta sig ut i nocken eller gavelspetsen. Med isolerade vattenkoppar/kar håller ni en utmärkt miljö för hästarna och behöver inte tänka så mycket på ventilationen. Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara. Glöm inte bort att sätta in några dagsljusinsläpp också om det inte finns :) Och, ja, det antalet boxar är förprövningspliktigt.

Jag tänker likadant, att ni har ju en bra byggnad som grund (förutsatt att allt virke är fräscht). Med glipor i mellan ladans brädor har ni ett självdrag som jag skulle välj att behåll. Bara se till att hästarna inte står i draget. Hästar fryser väldigt, väldigt sällan. Det är oftast vi människor som tror att de gör det, utifrån hur vi själva känner oss ;).

Om jag var du skulle jag ta dit en expert på stallventilation för att få råd, och sen bygga utifrån det (och budget). Men jag skulle gärna ha min häst i ett "riktigt" kallstall där det helt enkelt är kyligt på vintern. Mindre risk för kondens och problem med luftvägarna. Det är kasst med alla kallstall där man försökt få till en bra miljö för hästar men en värme som passar människor. Då får man gå all in och göra varmstall, vilket är dyrt.

Så, gör ett "riktigt" kallstall, använd uppvärmda vattenkoppar och bygg en skötseldel med värme där ni borstar, hovslagare osv.

Ska ni ha spolaspilta så gör den också i ett eget rum så att hästarna inte behöver stå ut med kondens pga den. Samma sak med torkning av täcken. Allt som är fuktigt bör inte vara vid hästarna, helt enkelt.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
832
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 845
Senast: ameo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 450
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 160
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp