Renovera hästtransport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare traz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 782
Status
Stängd för vidare inlägg.
T

traz

Håller på att renovera våran kyllinge kärra. Bakluckan är tung att lyfta . Är det någon som vet om det går att få den att gå lättare. Kan man göra något med fjäder som sitter fast i luckan som sedan går under släpet?

Sv: Renovera hästtransport

Min gamle transport är likadan, as-tung att stänga och öppna. Och ja, fjädern är kass på den.

Man ska visst kunna justera fjädern, sa dom när jag köpte min Värmlandsvagn som också har en vanlig fjäder i bakluckan, dock är min mkt lätt att stänga :)
Finns ju fjädrar samt såna där gasfjädrar att köpa löst annars.

Vi köpte ny gasdämpare hos en vanlig husvagnsdelsförsäljare, finns säkert hos Mekonomen också.
Om man frågar dem så finns det tror jag olika "styrka" och storlek på dem. Mät den du har på din vagn, kanske ta med en bild, så får du säkert hjälp.
Sedan brukar många som säljer hästsläp även sälja sådana saker, hör med någon i närheten, behöver inte vara rätt märke.

Monterade ny gasfjäder på mitt gamla Trane, efter det kunde man lyfta luckan med ovansidan av foten, och sedan stannade den kvar i luften så man kunde böja sig och ta den i lagom knähöjd. Perfekt. Väl värt pengarna, det var en bra bit under 1000-lappen.

vart köpte du den/dom hur sätter man fast dem...?
Har ett gammalt släp där man måste vara minst 2 pers för att få upp luckan...:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
471
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
615
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett