Renovera pyttebadrum *tips och idéer*

FadeAway

Trådstartare
Vi har bokat in för renovering vecka 46.

Vi har ett pyttebadrum som i dagsläget innehåller dusch (ej väggar utan endast drapperi), toalett och handfat (och tillhörande överskåp) samt ett litet element.

Det är ca 1,7*1,7m och har inga fönster. Tanken är att det ska vara vita väggar, nått fräsigt klinker och sedan ikeas skåp lillången som är endast 27cm brett. Handfatet är placerat precis innanför dörren och sticker i dagsläget ut rätt mycket. Försäljaren rekommenderade det inte för vardagsbruk. Men tanken är att det är gästtoalett + dusch. I andra badrummet har vi badkaret.
Överskåpet är också ett ikea men det finns inte ännu på hemsidan. Kranar har vi tänkt typ hafa eller dylikt.
Jag vill ha duschväggar trivs inte alls med drapperiet. Frostat för insynsskydd behövs ju inte då det inte kommer rymmas fler personer i badrummet. Men vad är praktiskt rengöringssynpunkt?

All badrumsinspiration förutsätter stoooora badrum gärna med relaxavdelning. Nån som sett tips för smååååå badrum.
 
Själv hade jag ett jättelitet badrum i hyreslägenheten. En tarm, med snedtak längst in. Där var ett skåp, under en toalett. Sedan en svängbar dörr som blev duschvägg. När den var fälld mot väggen var där ett handfat. Utfällt var det duschvägg mot toastolen. Samma blandare till handfat som till dusch. Draperi för dörren.

Men ni kanske inte har så litet?

2110001-5.jpg
 
Själv hade jag ett jättelitet badrum i hyreslägenheten. En tarm, med snedtak längst in. Där var ett skåp, under en toalett. Sedan en svängbar dörr som blev duschvägg. När den var fälld mot väggen var där ett handfat. Utfällt var det duschvägg mot toastolen. Samma blandare till handfat som till dusch. Draperi för dörren.

Men ni kanske inte har så litet?

2110001-5.jpg

Nej inga snedväggar tror de exakta måtten är run 1,68*175. När vi köpte huset stod badkaret där inne. Så det är väl precis att badkar får plats med toalettstol bredvid och handfat framför toaletten.
 
Det finns mini-handfat för små badrum och ja, frostat är bra, annars syns varenda liten fläck. På mitt fd jobb (hotell) hade vi en våning där alla badrummen hade ofrostade duschväggar, på den våningen var man alltid två städerskor pga detta.
 
Vi har ett ganska litet badrum. Iaf för att vara enda toaletten i huset, på fyra pers och två hundar med päls som badar rätt ofta...

Vi öppnade upp under trappen, och satte tvättmaskinen där, flyttade dörren en dm och bytte plats
på toan och duschen. Vi har ett handfat som inte är lika djupt som vanliga, från ikea, dock ej blandare därifrån. Badrummet funkar, även om vi borde investera i förvaring för handdukar, en spegel med förvaring, bänk ovanför tvättmaskinen som kan gömma tvättkorgen under med drapperi osv. För förvaring är nyckeln i ett litet badrum! För duschgrejer, handdukar, toarullar mm





Vi satte våtrumsmatta och tapet, pga tidspress då det var tvunget att bli klart snabbt. Duschväggar skulle inte fungera känns det som, så vi har draperi.

(innan, där toan är i det orangea är alltså duschen nu)



 
Längdmässig är det inte problem med handfatet det är mest djupmässigt som jag behöver snåla på ytan.
Jag har inte tänkt ha en duschkabin som bilderna säger men ikeas ritverktyg gör tyvärr inte annat. Bilderna är inte exakta där rören går men på ett ungefär. Vi har inte tänkt flytta avlopp eller dylikt så det hamnar ungefär där det är idag.

12033063_10153517371326001_5965748844524508232_n.jpg


11825936_10153517371331001_7194959101020403642_n.jpg
 
Vi har ett ganska litet badrum. Iaf för att vara enda toaletten i huset, på fyra pers och två hundar med päls som badar rätt ofta...

Vi öppnade upp under trappen, och satte tvättmaskinen där, flyttade dörren en dm och bytte plats
på toan och duschen. Vi har ett handfat som inte är lika djupt som vanliga, från ikea, dock ej blandare därifrån. Badrummet funkar, även om vi borde investera i förvaring för handdukar, en spegel med förvaring, bänk ovanför tvättmaskinen som kan gömma tvättkorgen under med drapperi osv. För förvaring är nyckeln i ett litet badrum! För duschgrejer, handdukar, toarullar mm





Vi satte våtrumsmatta och tapet, pga tidspress då det var tvunget att bli klart snabbt. Duschväggar skulle inte fungera känns det som, så vi har draperi.

(innan, där toan är i det orangea är alltså duschen nu)




Så mycket bättre det blev. Samma handfat som vi tänkte oss! Är ni nöjda mer ert?
Vårt är inte det primära badrummet så det är inte så mycket förvaring som vi behöver.
 
Så mycket bättre det blev. Samma handfat som vi tänkte oss! Är ni nöjda mer ert?
Vårt är inte det primära badrummet så det är inte så mycket förvaring som vi behöver.
Ja handfatet funkar fint, enda nackdelen är att vi har titan vigselringar som har repat det lite... Men nu har jag lärt mig och tar av den när jag ska göra rent.

Nej jag förstod ju det. Lyx med flera badrum, vi brukar trängas alla fyra inne på toan och borsta tänderna på morgonen... ;) Var en bra form på ert badrum, tror det kommer bli kanon med duschväggar där.
 
Längdmässig är det inte problem med handfatet det är mest djupmässigt som jag behöver snåla på ytan.
Jag har inte tänkt ha en duschkabin som bilderna säger men ikeas ritverktyg gör tyvärr inte annat. Bilderna är inte exakta där rören går men på ett ungefär. Vi har inte tänkt flytta avlopp eller dylikt så det hamnar ungefär där det är idag.

12033063_10153517371326001_5965748844524508232_n.jpg


11825936_10153517371331001_7194959101020403642_n.jpg

Sånna duschväggar som går att fälla in är toppen :) vi har i klarglas, ville inte skymma. Städa gör jag med mrmuscle. Kanske hade frostat varit smartare, men vi gick på utseendet.
 
Nu har ni ju redan valt möbler, annars hade jag rekommenderat kommoden Noro Fix Trend. Vårt badrum (vårt enda i lägenheten!) har ungefär samma mått som ert och vi har pratat om att byta ut möblemanget och då har vi fastnat för just den kommoden. Det finns också ännu mindre skåp/kommoder men eftersom det är vårt primära badrum behöver vi förvaring. Som gäst-wc är det ju ett ganska stort rum.

Om jag fick göra om ett badrum skulle jag vilja ha antingen hexa-/oktagonformad klinker eller avlånga klinkerstavar lagda i fiskbensmönster. Det blir mitt tips :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp