Renovera torp

fejko

Trådstartare
Jag bor i ett gammalt (ombyggt) torp. På övervåningen finns en jungfrukammare som är helt OK men också en "isolerad" hall som är ett riktigt fuskbygge. Väggarna är tunna masonit? och utanför på kallvinden ser man tegelpannorna på läkaren. Det läcker alltså värme som ett såll har även verifierat detta med en värmekamera. Hur kan man isolera övervåningen utan att riskera fukt/mögelskador? Det vore även trevligt att plocka fram takbjälkarna vid en eventuell renovering.

Har någon erfarenhet av detta?
 
Papp, regel, isolering, gipsskiva, innertak är nog det "enklaste" om det görs inifrån. Fast på väggarna spånskiva utanpå gipsskivorna såklart. Så hade i af jag gjort.
 
Papp, regel, isolering, gipsskiva, innertak är nog det "enklaste" om det görs inifrån. Fast på väggarna spånskiva utanpå gipsskivorna såklart. Så hade i af jag gjort.
Tack för svar!
Vet inte riktigt om jag hänger med?
Det finns en vägg redan, kan man ta ner den och sedan isolera som du sa direkt mot läkten? Det skulle i så fall ge mer utrymme eventuellt kunde man bygga om det till garderober. Eller ska man låta den vara kvar?

Sedan finns det en riktig vind, kan man bryta upp den upp till nocken?

Blir det inte risk för fuktskador?
 
Tack för svar!
Vet inte riktigt om jag hänger med?
Det finns en vägg redan, kan man ta ner den och sedan isolera som du sa direkt mot läkten? Det skulle i så fall ge mer utrymme eventuellt kunde man bygga om det till garderober. Eller ska man låta den vara kvar?

Sedan finns det en riktig vind, kan man bryta upp den upp till nocken?

Blir det inte risk för fuktskador?

Jag hade rivit fuskbygget och man måste regla upp först, annars finns ju inget att skruva fast ytskiktet i och gör man det riktigt och inte taket läker, så är risken för fuktskador minimala :)
 
Vad menas med "regla upp"? Det finns något slags bjälklag som den yttre läkten är fäst på. Men jag upptäckte något konstigt. Innanför fuskväggen finns en avskiljningsvägg också den i fuskmaterial. Fyller den någon funktion?

Sedan undrar jag om det inte är risk att man får in möss som klättrar i väggarna.
 
Dokumenter och dokumentera. För att det inte ska kallas dolt fel så behöver det upplysas om hur det är gjort och till det använder man dokumenttion på hur det är gjort.
Finns ett och annat innom modernt byggande som visserligen är utmärkt - till nya hus, men kan fungera minst sagt dåligt ihop med äldre konstruktioner och intillliggande byggnadsmaterial.

Finns mycket att läsa - en del är ren idialism och en del ligger det mycket i, och det är långtifrån det är bäst bara det är dyrt, snarare tvärtom. Husägande är en intressant skola och litet hus är mindre beskymmer än stora även om det mesta i övrigt är sig likt.
Lite bökigt i början måhända men blir sen roligare varteftersom man lär sig mer och mer.

Om man anlitar en så att säga "duktig och välmeriterad" byggare så se till att de har vana och förståelse för byggnadstypen och dess material, konstruktion och byggnadssätt. Är inte helt givet det heller.
 
Hantverkare tar hutlöst betalt och är ofta ganska slarviga. Vi har precis lagt en årslön på att lägga plåttak på ladugården så vi (sambon och jag) har kommit överens om att göra så mycket som möjligt själva.

Just det där med tilläggsisolering är ju lurigt eftersom man inte vill bygga in fukten så det gäller att läsa på.
 
Hantverkare tar hutlöst betalt och är ofta ganska slarviga. Vi har precis lagt en årslön på att lägga plåttak på ladugården så vi (sambon och jag) har kommit överens om att göra så mycket som möjligt själva.

Just det där med tilläggsisolering är ju lurigt eftersom man inte vill bygga in fukten så det gäller att läsa på.
Hej och hå genereallisering så det står härliga till. Men det gäller att välja hantverkare med omsorg, vi har en snickare som vi anlitar när det behövs. Duktig på att hitta lösningar som fungerar och tar verkligen inte för mycket betalt.
 

Liknande trådar

Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp