Renovera vs. köpa ny sadel

heland68

Trådstartare
Är villrådig och hoppas på goda råd:

Har en gammal märkessadel av god kvalitet till min fjording. Denna börjar bli sliten och behöver renoveras/stoppas om.

Har samtidigt en dröm om en bomfri sadel men har aldrig ens sett en i verkligheten.

Jag har varken renoverat eller köpt ny sadel förut i mitt liv. Om jag väljer att renovera, kommer de ut till en då och kollar av hästen eller man bara lämnar in sadeln?

Vore det istället klokt att investera i en ny av god kvalitet? Passar bomlösa bra till hästar med väldigt låg manke och bred rygg? Jag inbillar mig att bomlösa sadlar har "sämre" fäste och kasar runt mer? Behöver man mer än själva den bomlösa sadeln, verkar som det inte går med vanliga sadelfiltar/schabrak o dyl? Framför allt, när man köper helt ny sadel, brukar man få lov att låna för att kolla om den passar? Är det nån som känner till ett bra försäljningsställe av bomlösa sadlar i Skåne? Eller bra alternativt bra sadelrenoverare?

Vore jättetacksam för svar!

Sv: Renovera vs. köpa ny sadel

Innan Du tar ut någon kan det vara klokt att låta någon titta på Din sadel. Om sadelmakaren anser att stommen i sadeln är hel och symetrisk och sadeln för övrigt är värd att renovera så kan Ni bestämma en tid för inpassnig. En gammal sadel är lika bra till hästen som en ny. Det gäller bara att hålla koll på den.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Renovera vs. köpa ny sadel

Håller med Wulp, be en sadelmakare kolla sadeln på hästen om det är värt det.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka