Renoverings-hjälpen

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Scata
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 350
  • Visningar Visningar 16 013

Bukefalos 30 år!

Jag tänkte först att jag skulle måla de på plats, men jag skulle behöva maskera både mig och exakt hela rummet för jag är så ostadig på handen, så tänker det nog ändå blir näst bäst resultat om jag kapar, målar och sätter upp!

Halvt KL
Vi har absolut köpt färdigmålade förut och satt upp, men då är de ju vita. Det har ju inte varit supersnyggt när det fransat sig lite vid kapet, men lätt att dölja ändå när det är vitt. Nu ska jag måla lister och foder gröna och tänker att jag inte lika lätt kan trolla bort de frasiga då? Därav jag var inne på att det borde bli finare om jag målar de efter jag kapat? :) Plus färre meter att måla hehe.
Jag har gröna taklister (och grönt tak), kapade och satte upp, målade och tapetserade sist :)

Åh grönt tak låter magiskt! 😍
1000020985.webp

Jag blev väldigt nöjd :)

Jag ska börja måla golvlister (och taklister) idag, de är färdigkapade och färdiguppsatta. Så det är bara målningsdelen kvar, och de målas på plats där de sitter (dvs jag ska precis gå upp till ovanvåningen och börja tejpa ;))

Jag tror jag någonstans har några lister som jag själv satt upp där de är köpta målade och sedan kapade och spikade på plats - det funkar, men är väl kanske inte lika snyggt som målade efteråt på plats (tänker jag, egentligen bryr jag mig nog inte :p )
Det jobbet har jag i ett par rum i skånehuset, skittråkigt och man får ont i knäna.

Jag kom bara till tejpningen innan jag behövde åka iväg till annat, men tänker att jag ska försöka sitta på stepupbrädan jag har. Men allmänt inte supersmidigt att fixa golvlister när man har mindre än två månader innan förlossning :p
Strongt jobbat ändå! När jag hade två månader kvar var jag glad om jag kom upp ur sängen. Och om jag fick på mig skorna var det succe :angel:

Nu vill jag göra om hallen på övervåningen! Gräslig brun heltäckningsmatta. Har ett klickgolv redo. Måste bara klura ut hur vi gör vid "pelare" och vid trappan. Vi hade tänkt sätta kvartsstav vid alla lister, blir för krångligt att ta bort med tanke på alla dörröppningar och sånt. Är fem dörröppningar och en trappa att ta hänsyn till.

Vi får väl se när det händer.

Nu vill jag göra om hallen på övervåningen! Gräslig brun heltäckningsmatta. Har ett klickgolv redo. Måste bara klura ut hur vi gör vid "pelare" och vid trappan. Vi hade tänkt sätta kvartsstav vid alla lister, blir för krångligt att ta bort med tanke på alla dörröppningar och sånt. Är fem dörröppningar och en trappa att ta hänsyn till.

Vi får väl se när det händer.
Rent spontant känns det som minst lika mycket jobb att sätta kvartsstav som att ta loss listerna. Bryt loss listerna försiktigt med kofot så är det bara att spika tillbaka dem igen sen.

Rent spontant känns det som minst lika mycket jobb att sätta kvartsstav som att ta loss listerna. Bryt loss listerna försiktigt med kofot så är det bara att spika tillbaka dem igen sen.
Hur gör vi vid dörrposterna? Det blir ju ett jätteprojekt att ta bort foder runt varenda dörr..

Börjar planera nästa projekt.
Hur vet jag om en vägg är bärande?

Vill ta ner en vägg mellan en liten garderob och kattvind, för att göra en stor garderob.
Jag har originalritningarna från när huset byggdes. Går det se på dem vad som är bärande tro?

Börjar planera nästa projekt.
Hur vet jag om en vägg är bärande?

Vill ta ner en vägg mellan en liten garderob och kattvind, för att göra en stor garderob.
Jag har originalritningarna från när huset byggdes. Går det se på dem vad som är bärande tro?
Ofta går det att kolla på ritningarna ja. Kan du inte rådfråga de på byggsidan på ditt jobb om att hjälpa dig granska ritningarna? :) Annars är Byg*a H*s ett bra forum för en sådan fråga.

Liknande trådar

• Riva tak - vågar man??
  • Limrester på vägg
  • T
    Tapetsera o renovera..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat