renrasig shettis

Shettisar

Trådstartare
Blir snart tokig!
Jag har en äldre shettis vallack, renrasig men av någon anledning så reggades han aldrig av uppfödaren, när jag köpte honom som 16åring så har jag inte tänkt så mycket på det då han är vallack,men nu när pass ska inskaffas så vet jag inte vart jag ska vända mig.Har försökt få tag på registratorn på shettis sällskapet men det är ju lönlöst på både mail och telefon.Vart ska jag vända mig???
 
Sv: renrasig shettis

Har du inga papper på ponnyn så vänder du dig till Avelsföreningen för Svensk Ridponny som utfärdar pass till ponnyer utan känd stam.

Information finns på www.asrp.nu
 
Sv: renrasig shettis

Vill du ha han in reggad som shettis så är de ju Sveriges shetlandssällskap du ska vända dig till..men då bör du ju veta stammen, sen om man blodtypar el, hur man nu gör för att kolla att stammen stämmer..de vet jag inte!
 
Sv: renrasig shettis

RebeckaKihlberg skrev:
Vill du ha han in reggad som shettis så är de ju Sveriges shetlandssällskap du ska vända dig till..men då bör du ju veta stammen, sen om man blodtypar el, hur man nu gör för att kolla att stammen stämmer..de vet jag inte!

Men om man inte vet stammen kan man inte regga som shettis då?
 
Sv: renrasig shettis

Han är 21 år nu och han har reggade föräldrar,men han själv är inte reggad av vilken anledning förstår jag dock inte.Jag har endast betäckningsrapporten från uppfödaren.Han är dock utställd som 5åring.
 
Sv: renrasig shettis

Om du har betäckningsrapport (språngsedel hette det på den tiden) så ska ponnyn förmodligen registreras hos Sveriges Shetlandssällskap och få sitt pass därifrån.

Det krävs dock fullständig härstamningskontroll, det vill säga blodtypning eller DNA-prov på ponnyn och hans föräldrar. För att göra en härstamningskontroll vänder du dig till SLU i Uppsala. Kostnaden får du som ponnyägare stå för.

Därefter kontaktar du Shetlandssällskapet för registrering och utfärdande av pass. Information finns på www.shetlandsponny.se under stambok.
 
Sv: renrasig shettis

Nej, det går inte utan man får regga den som korsning hos Asrp
 
Sv: renrasig shettis

Tusen tack!
Men om hans föräldrar ej finns i livet? De är ju födda 1979 och 1982.
Så risken finns ju att de inte lever.Hur gör de då?
 
Sv: renrasig shettis

Frågan blir nog snarare vad DU gör då. Ansvaret att verifiera hästens stam ligger på dig som hästägare.

För de hingstar som är verksamma i dag och några år tillbaka finns det DNA-prov insamlade som man kan jämföra med eventuella avkommor. När det gäller stona kan det bli svårare. Du får väl kontakta SLU eller Shetlandssällskapet och fråga hur du ska gå till väga.

Det är uppfödarens ansvar att registrera de hästar han/hon föder upp. Om det inte är gjort och man ändå köper en sådan oregistrerad häst får man nog vara beredd på att det kan bli ganska stora kostnader för att få den registrerad i efterhand.
 
Sv: renrasig shettis

Brukar inte vara några problem. Har själv blodtypat en av mina shettisar mot en hingst som var verksam på 70-talet SLU hade alla uppgifter de behövde för att matcha honom mot min ponny.

Att de har information om stoet är nog ganska osannolikt.
 
Sv: renrasig shettis

Givetvis får jag göra vad som behövs då det blir lag på att alla ska ha pass.Så den fråga om vad JAG ska göra vara ganska så onödig. :smirk:
Hade jag inte vart intresserad av det så hade jag inte frågat, inte sant?
 
Sv: renrasig shettis

Ok, tack så mycket,jag får hoppas att det är så i detta fallet med , ju smidigare lösning desto bättre trots allt.
 
Sv: renrasig shettis

Det kan däremot ta en himla lång tid innan du får svar men när du kommit så långt kan jag tipsa dig vem du ska prata med på SLU för att det ska gå fortare, via PM i så fall förstås. Jag väntade i flera veckor men fick till slut nog och ringde till X som ringde tillbaka ett par timmar senare med svaret.

Håller tummarna!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 578
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 331
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp