Rensa datorn, Vad försvinner??

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare _satelit_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 5 385
S

_satelit_93

vad försvinner när man rensar datorn?? min dator börjar bli ganska seg så jag tänkte rensa den men nu så har jag en hel hög med bilder jag inte vill ska försvinna, kan jag rensa datorn utan att vara orolig att dom ska försvinna? :confused: :crazy:

Sv: Rensa datorn, Vad försvinner??

beror på om du har alla grejer i en enda partition tex C. att allt system program och bilder o grejer i en enda så då formaterar du hela.
men du kan ju flytta över grejerna till en extern hårdisk eller något så länge. men om du har olika partitioner så är det smart att ha viktiga grejer i en egen partition så slipper man formatera den

tack... kan du förklara på svenska oxå?? :bump::confused:

Och lägger till en till för TS: har du back up?
Annars riskerar du att bilderna försvinner vid krasch etc ...

det är ingen som vet vad du menas med rensa.... det kan betyda formatera...defragmentera...eller bara ta bort några filer..

Finns ju Disk Cleanup/Diskrensning som systemverktyg i Windows. Kan det vara det som avses?

... men en back up skadar i princip aldrig. ;)
- utom när den inte gjorts då!

kan man inte bara klicka på en knapp "rensa datorn" typ :crazy: känner mej ganska förnedrad.

jag har "rensat" i mina bilder och slängt dom i papperskorgen o tömt den men de försvinner väl inte helt eller?? jag är låååångt ifrån datakunnig, frågade farsan men han visste inte heller:(

Jo slänger du nåt i papperskorgen och tömmer den så försvinner det helt.

Rensa datorn tolkar jag som att ta bort temp filer och cookies. Åtminstone till att börja med.

vad försvinner när man rensar datorn?? min dator börjar bli ganska seg så jag tänkte rensa den men nu så har jag en hel hög med bilder jag inte vill ska försvinna, kan jag rensa datorn utan att vara orolig att dom ska försvinna? :confused: :crazy:

Finns ju olika betydelser med ordet rensning (som andra också skriver)
- Filer, dvs hårddisken börjar bli full och du behöver ge mer utrymme på disken. Ta bort eller bränn ut filer (såsom bilder, filmer, dokument du använder) på cd/dvd så blir det mer plats.
- Program, dvs du har program som du kanske inte utnyttjar till fullo och kan ta bort, vilket medför lite mer utrymme på disken.
- Datorn, du installerar om hela operativsystemet och allt på hårddisken försvinner, men du har en helt ny dator igen som är ren från skit :D

Men ha en datorkunnig vän som kan hjälpa dig med detta :)

P.S. Sen kan du ju ha flera hårddiskar också, tex C:, D:, E: , så du kanske kan lägga över dokument och bilder osv på de diskar som inte rörs av en ominstallation. Vanligast är operativsystemet (dvs Windows XP eller liknande) installerat på C: D.S

Datorn, du installerar om hela operativsystemet och allt på hårddisken försvinner, men du har en helt ny dator igen som är ren från skit

DET vill jag göra. Någon som kan berätta hur man gör. Min sega dator tar livet av mig.

Liknande trådar

IT & mobiler Vad är smartaste sättet att kunna spara ett sms? Långtidslagringen sedan ska vara i datorn, inte på telefonen. Och jag vill gärna...
Svar
15
· Visningar
690
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 047
Senast: Enya
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
503
Övr. Katt Vi ska flytta ut på landet och har en innekatt (exotic) som jag funderar på ska börja få gå ut dagtid då vi bor lång ifrån en väg och...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31