Renskinn under bomlös?

G

gilisen

Ja, hur funkar det att ha ett renskinn under en bomlös sadel?

Jag har en Barefoot London till min häst med en grandeurpad. Men nu det sista har den gett rugg/skav längst bak där padden slutar. Det har blivit väldigt uppruggat nu det sista ridturerna, så jag har inte vågat rida med sadeln. Det är liksom nästan kalt.

Men jag har nu införskaffat mig ett renskinn på inrådan av en del andra.

Är det att rekommendera, eller vad säger ni som har erfarenhet av renskinn? Eller har det helt enkelt redan gått för långt med rugget/skavet så det bara är att ge upp?

Mycket tacksam för svar!!
 
Sv: Renskinn under bomlös?

Jag svarar allm ang renskinn utan kännedom om just din typ av sadel. Jag fick rådet att använda renskinn här på Buke på den tiden dotterns häst tävlades och hölls klippt. Det var ett mycket gott råd och jag rekommenderar gärna vidare (även om jag numera rekommenderar reducerad klippn, bl a för att undvika skav :-)!
 
Sv: Renskinn under bomlös?

Det går bra att ha renskinn under oavsett typ av sadel och det brukar göra susen på hästar som har eller lätt får skav.
 
Sv: Renskinn under bomlös?

Jag har oxå märkt att det ruggas upp längst bak. Har en Barefoot London.
Det är inte så himla mycket rugg, det märks bara lite.
Menar du att ha ett renskinn istället för granderurpad?
 
Sv: Renskinn under bomlös?

Den sadeln behöver väl en "kanal" (bomlös-vojlock tex). Jag vet inte om jag skulle våga att ha bara fårskinnet under utan bomlösvojlock, men det blir kanske för "halt" med bägge?
 
Sv: Renskinn under bomlös?

Han har fått mer än bara ruggat i pälsen. Det är liksom bortnött, så det nästan ser ut som om att jag har rakat på just dom fläckarna. Så han har ju redan fått skav eller vad man ska säga.

Min tanke är ju att använda både renskinn och pad, om det nu fungerar, eller blir det alldeles för tjockt?
Sen har jag fått tag på ett helt renskinn, alltså ett stort. Hur ska man lägga det så att det ligger rätt med hårens riktning?
 
Sv: Renskinn under bomlös?

Har nu testat att lägga renskinnet under sadeln och padden. men det går ju verkligen inte att ha det så. Det blir alldeles för tjockt, ser ut som om sadeln ligger hur högt över hästen som helst!

Hur har ni andra det? Funder det för er att ha både pad och renskinn under era bomlösa?

Snälla, hjälp mig!!
 
Sv: Renskinn under bomlös?

Tack för svar :)

Jag har varit i kontakt med återförsäljaren till sadeln, och hon sa att jag skulle rida med bara renskinnet under sadeln tills han har släppt det mesta av sin vinterpäls och sen rida med padden igen!

Red med renskinnet idag, fast jag vet inte om det var bättre med det.. Eller om jag inbillade mig att det skavde med det.. Just för att det har gjort det innan. eller om det var att pälsen på ryggen låg mer slätt efter ridturen när skinnet hade legat under.
 
Sv: Renskinn under bomlös?

Stackars häst :crazy:

Ingen kanal för ryggraden överhuvudtaget :(
Jag hoppas verkligen inte du gjorde så, du kan skada din häst allvarligt.
 
Sv: Renskinn under bomlös?

vad har ni kötpt de? renskinn? jag hittar itne de någon stanns? snälla hjälp mig?
 
Sv: Renskinn under bomlös?

Nej, jag red inte med det så, jag sålde min sadel istället.

Men sen så var det uppbyggda paneler på min barefoot.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 740
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 249
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det...
2
Svar
33
· Visningar
3 318
Senast: SiZo
·
Utrustning Har försökt hitta en passande sadel till min häst en längre tid utan resultat. Nu har jag köpt en bomlös och tänkte att kanske den...
Svar
7
· Visningar
1 143
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp