Renskinn under bomlös

Sv: Renskinn under bomlös

Kommer jag ha skinnet under engelska sadeln så kommer det vara under ett vanligt schabrak. På bomlösa paden är det något liknande syntet ull på undersidan, men det borde förhoppningsvis inte glida heller.
 
Sv: Renskinn under bomlös

*delvis kl

Jag har rätt stor erfarenhet av renskinn då jag i princip alltid använder detta. Dock till bomsadlar...

Jag har ett renskinn som är något sadelskuret, använder till både dressyrsadeln och hoppsadeln. Jag använder det utan schabrak, då det blir jäkligt tjockt och svårt att få till bra under ett sådant. Ska jag ha schabrak, tex vid träning, använder jag ett mindre skinn som bara är som en större fårskinnspadd i storlek.

Jag kan uppleva att jag får lägga skinnet lite längre fram så det sticker ut gärna 5 cm. Ibland händer det att det glider bak, men min häst rör sig ganska mkt så det är väl därför det vandrar. Men inte alltid, och då mest i skritt.

Jag lägger med medhårs. Har ingen klippt kanal och har aldrig haft några problem av det såsom tryck etc. Jag tycker generellt att renskinn är bättre än fårskinn på så vis att det känns luftigare och mjukare, inte packar sig och blir knöligt, samt är mkt enkelt att sköta. Jag borstar bara av det efter användning, om det behövs tar jag en fuktig borste. Fick en gång tipset att tvätta med galltvål, men jag tyckte inte det blev speciellt bra...:crazy:

Min häst har fått mkt hjälp med sina värmeknölar på ryggen sedan jag köpte henne och nästan uteslutande har renskinn under sadeln. Det bli luftigt och mjukt. När jag köpte henne hade hon säkert 10 ganska markanta knölar på båda sidor, nu har hon någon knappt märkbar. Jag upplevde stor skillnad redan första halvåret, nu har jag haft henne i 2 år.
 
Sv: Renskinn under bomlös

När du använder skinn i en mindre storlek tillsammans med schabrak, använder du det närmast hästens rygg då också? Eller mellan sadeln och schabraket?
 
Sv: Renskinn under bomlös

Alltid underst närmast ryggen. Jag vill få renskinnets "effekt" mot hästen då det är luftigt och mjukt och håller hennes värmeknölar borta :)
 
Sv: Renskinn under bomlös

... CK och stjarnfrugt, tack för svar!
Då är det inte ett rätt eller fel håll att lägga skinnet.
Vad är att föredra om man vill skydda hästen mot vinterskav i bakkant av sadel/shabrak som i vårt fall i stallet?
 
Sv: Renskinn under bomlös

Först och främst skulle jag se så att det är bra schabrak, dvs att schabraket går upp vid framvalv och längst bak, liksom följer kanalen på sadeln och inte ligger platt mot ryggen. Sedan kan man kolla på materialet, vissa schabrak har stela kantband, passpoaler och lullull som helt enkelt är för stelt för att göra annat än lägga sig hårt mot pälsen och skava. Har sett otrevliga (blödande!) skavsår pga för styvt material...

Men har man bara en häst som är allmänt skavkänslig så skulle jag ha haft renskinn ist för schabrak. Inte lika snyggt, nej. Men betydligt snyggare än skavsår.

Min häst är känsligare när hon har vinterpäls, den är ju ofta rätt kass kvalitet. Sommartid kan jag ofta rida med bara schabrak, men vintertid har jag renskinn och absolut vid pälsbyte då det är som värst...
 
Sv: Renskinn under bomlös

Min häst är känsligare när hon har vinterpäls, den är ju ofta rätt kass kvalitet. Sommartid kan jag ofta rida med bara schabrak, men vintertid har jag renskinn och absolut vid pälsbyte då det är som värst...

Så är det för hästen i vårt stall. Sommar och höst inga problem men vinter/senvinter mycket skavkänslig. Det är nog ganska vanligt att kvalitén på vinterpälsen är/blir sämre.
Schabraken är noga utvalda för att sitta bra och de är mjuka i kanterna. Hästen rids redan med lammull närmast pälsen. Det hjälper men inte full ut:meh:

Samma häst får även skav på höfterna av täcket och av tyglarna på senvintern.
 
Senast ändrad:
Sv: Renskinn under bomlös

Är den klippt? Isf skulle jag bara filtklippa den. Och som vanligt när hästar har dålig päls eller hovar bör man ju fundera över foderstaten. Jag ger tex min häst 1 pkt jäst/dag och trots att hon har vinterpäls så är hon blankast i stallet...

Annars är renskinn ist för schabrak ett tips, endast täcken med nylonfoder, ludd på tyglarna. Två i mitt stall har haft tygelludd på sina hästar som får skav av tyglarna, ser roligt ut men funkar bra ;)
 
Sv: Renskinn under bomlös

Hästen är filtklippt, har "glansig" insida på täcken, äter bakjäst varje dag, är fin i hull och har bra hovar.
Foderstat vet jag inte exakt men vi har analyserat höensilage med fina vädren.
Problemet är ju bara under en begränsad tid av året, samma varje år, därför tänkte jag på renskinn.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Eloise
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 171
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp