Renskinn under bomlös

trofé

Trådstartare
Är det någon som rider med renskinn under bomlös sadel. Har ni den vanliga tryckavlastande paden också (till de sadlar som kräver det), eller bara renskinnet? Blir det väldigt tjockt att ha pad + renskinn, eller fungerar det?

Alla åsikter, erfarenheter och inputs uppskattas!
 
Sv: Renskinn under bomlös

Till bomlösa som kräver padd ska padden alltid vara under sadeln är min åsikt. Ett renskinn kan rimligtvis inte skapa en kanal åt ryggraden så som en (bra) padd gör.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Jag har precis beställt ett renskinn. :D Kan berätta hur det känns när jag fått hem det. Jag kommer att ha skinnet under min andra padd. Håller med Rouise, det blir för tunt med bara skinnet.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Jag har haft padd + renskinn till min SS.
Lite tjockt blir det. Men det går.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Svarar alla.

mahlmt: Jag har också en sport saddle, men då kanske det är värt att testa i alla fall. Det här med att det blir tjockt, det finns ju de som använder klippmaskin att klippa en kanal i fårskinnspaddar, undrar om man kan göra något liknande med renskinnet?!

Rouise: Jag tror med att paden kan behövas ändå, men vad tror du om det ovan, att klippa en kanal i renskinnet?

Tänkte helst kunna ha det under både bomsadeln och den bomlösa.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Jag tror att en kanal kan vara befogat under en bomsadel, på samma sätt som en fårskinnspadd. Men jag har svårt att tro att renskinnet i sig själv blir tillräckligt tryckavlastande att det kan ersätta en padd under en bomlös.


Däremot kan säkert ett renskinn vara bra till bomlösa som ligger i gränslandet mellan att behöva padd och inte, SBS Flexion sägs det ju inte behövas padd till, jag tycker dock att kanalen är alldeles för grund och bossorna för klena/mjuka och hade gärna sett en padd även under den sadeln, där kanske ett renskinn kan vara ett alternativ?


edit: Jag har padda upp mina bomlösa bra mycket nån pga riktigt strulig rygg på hästen, alltså dubbla ilägg i paddarna. Har man en bomlös med bra midja så blir det såklart tjockare med den typen av paddning men helt OK ändå. så det kan absolut vara värt att prova med ett renskinn det är mycket möjligt att det kommer funka bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Renskinn under bomlös

Jag har en sensation hybrid. Till den använder jag en haf-pad-vojlock, med inlägg av memoryfoam.
Under det lägger jag ibland, (mest på tävling) renskinn. Att klippa kanal i skinner tror jag bara irriterar. Lätt att man inte får kanalen precis över ryggraden när man sadlat.

Däremot, för att få bra passform, har jag klippt upp ett ca 15 cm långt snitt från manken och bakåt på renskinnet, och sytt i en kil, så att skinnet blir lite formsytt vid manken.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Vad hade du för problem med ryggen på din häst som gjorde att du valde att padda upp mer? Och ja, det är ju som sagt bara att testa, fungerar det så gör det!

CK: Det kan nog stämma att det kan bli mer meck med kanal som ska placeras korrekt etc.
Hur tycker du att det fungerar under din sensation med både pad och renskinn? Blir det väldigt tjockt? Tappar du kontakten med hästen, eller fungerar det bra?
 
Sv: Renskinn under bomlös

Fårskinn tyckte jag blev sämre.
Då gjorde jag två "lappar" som jag fäste på Skiton med kardborr. Ungefär som paneler.
Men renskinnet är lättare att sköta än fårskinn.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Renskinnet bygger inte så mycket som man kan tro. Däremot har jag ibland lagt en Coolbackpad istället för renskinn, och det blir både tjockt och vingligt.
Ett tips är att formsy renskinnet. Jag klipper upp ett snitt på 15 cm vid manken och bakåt. Där syr jag i en kil.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Svarar alla. Då får jag helt enkelt ta mod till mig och sätta saxen i renskinnet (är ca 130 x 90 cm nu) och testrida och se hur det blir. Om jag klipper det i storlek till sportsaddlen borden jag bara kunna klippa det lite mindre om det visar sig att det bara kommer fungera under den engelska sadeln.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Nu rider jag inte i bomlös sadel men använder renskinn under en tjock westernpad. Man skulle kunna tro att det skulle bli för tjockt och vingligt men icke. Sadeln är en rejäl ropingsadel (ren arbetssadel) som ligger mycket bra. Renskinnet vill jag ha då det fungerar tryckutjämnande och det behövs då vi rider i mycket kuperad terräng, långa pass också.

Min erfarenhet så här långt är enbart gott för valacken. Stoet hatar när jag lägger en fäll under padden men hon gillar aldrig förändringar i utrustningen....:meh:
 
Sv: Renskinn under bomlös

Ytterliigare ett tips. Klipp inte. Särskilt inte inomhus. Det blir hår överallt.
Om du ritar på skinnsidan, så ta en vass kniv, mattkniv och skär istället.
Då blir håren inte avklippta.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Redan för sent! ;) Skulle läst ditt tips innan jag satte saxen i renen... Och ja, det blev rätt mycket hår. Men nu är den i skick att kunna testas på hästen i alla fall.

Ni som använder skinn, hur mycket bör det sticka ut framför och bakom sadeln/schabraket/padden?

Piraja: Låter hoppfullt om det fungerar under din westernsadel med både pad och skinn!
 
Sv: Renskinn under bomlös

Nån cm. Jag tycker det ser helt hysteriskt galet ut när folk lägger hela skinn under sadeln, så att skinnet räcker från huvud till svans.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Ok, då får jag nog frisera ner det lite till! Men ligger det still under sadeln? Jag funderade på om det var vettigt att ha lite marginal i framkant, ifall det skulle glida bakåt en bit.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Skinnet har aldrig glidit ens en cm. Men i och för sig ligger det under en haf-pad, som är lite knottrig. Under en halkigare pad kanske det kan röra sig? Men jag tror aldrig jag hört nån ha det problemet.
 
Sv: Renskinn under bomlös

Ni som verkar vana att använda renskinn.
Åt vilket håll lägger man renskinnet, medhårs med hästens päls eller?
Har hamnat i en diskussion om detta men själv aldrig använt renskinn så ingen erfarenhet.
 
Sv: Renskinn under bomlös

De allra flesta har renens o hästens hår på samma håll.
Vad som är rätt eller fel, bra fråga.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Eloise
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: liiinnea
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp