iNHALE

Trådstartare
Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni att renskinnet "bygger ut" under sadeln? Har tidigare ridit med en Mattes fårskinspad men upplever att den bygger ut väldigt mycket vilket förvärrar effekterna av att hästen dessutom är väldigt rund över ryggen så jag funderar på om renskinn skulle vara ett bättre alternativ för oss.
 
Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni att renskinnet "bygger ut" under sadeln? Har tidigare ridit med en Mattes fårskinspad men upplever att den bygger ut väldigt mycket vilket förvärrar effekterna av att hästen dessutom är väldigt rund över ryggen så jag funderar på om renskinn skulle vara ett bättre alternativ för oss.
Brukar använda renskinn på vintern, under schabraket för att minska skav i de känsliga perioderna. Det bygger inte på samma sätt som fårskinn.

Men varför ska du ens ha annat än schabrak under om det inte behövs?
 
Jag har ett renskinn från hööks (klippt till storlek för det var väldigt stort) och det är nog det tjockaste lyxigaste renskinnet jag sett 😅 det är så tjockt och bygger upp mer än min hästs korrektionspad i fårskinn. Har blivit att jag bara använder det för extremt bekväma barbackaturer. Jag har sett andra använda renskinn som är tunnare så det finns nog olika. Tror min ren togs i full vinterskrud.
 
Jag använder renskinn vintertid då båda mina är väldigt känsliga för skav på vinterpälsen. Det tillsammans med stor rörlighet ger annars skav på pälsen där paden slutar. Jag rider bomlöst så jag vet inte hur mycket den bygger under en bomsadel men på mina tycker jag inte det märks speciellt. Ett hål mindre på sadelgjorden typ. Min ena är väldigt bred, 130 grader senast jag mätte och det märks ingen större skillnad med eller utan renskinn. Inget jag har tänkt på iallafall. Då är det större skillnad beroende på vilka inlägg och vilken pad jag använder.
 
Får jag trådkapa lite och fråga om någon har erfarenhet av positiv effekt av renskinn på sadelknutor?
Min häst har en hel del knutor, främst på ena sidan. Har följt veterinärs råd med klorhexidinschampo och torkar med fuktig microfiberduk innan jag lägger på (rent!) schabrak. Blir ändå inte av med eländet 😩
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp