Reparera eller ny kamera?

MiniLi

Trådstartare
Min Nikon D3000 (5 år gammal) säger att den behöver service för att det är fel på någonting med autoinställningarna. Det verkar gå att fota med manuella inställningar men eftersom jag aldrig lyckats lära mig sånt är det här för mig samma sak som att kameran är heltrasig.

Jag funderar på om det är värt att lämna in den för att reparera eller om det är lika bra att lägga pengarna på en ny kamera?
Någon som vet vad det kan tänkas kosta att reparera?

Och vad kan vara en vettig kamera att satsa på om jag vill byta?
Som sagt så behärskar jag inte ngt annat än autoinställningar så det behöver ju inte vara ngt avancerat men vill ändå ha en BRA kamera.
Jag har bara ett extra objektiv utöver det som följde vid köpet så jag behöver inte vara beroende av att det ska passa, även om det såklart vore bra också. Det jag har extra är ett Tamron.

Jag fotar mest hundar i rörelse, i alla möjliga miljöer.

Tips och tankar?
 
Att skicka in till Nikon och få diagnos med kostnadsförslag kostar några hundringar, det gjorde jag när min kamera gick sönder. Hade en dyrare än din och valde att laga. Gick på kanske runt 1500-2000, objektivet hade fastnat på och fokusen var trasig. Att köpa nytt var inget alternativ när objektivet också satt på, hade blivit galet dyrt. Annars kan du ju lägga ut på blocket och beskriva felet, se om någon pröjsar någon tusenlapp och köpa en ny.
 
Nu satte jag igång kameran för att titta på den exakta feltexten men då funkade det plötsligt :confused:

Återstår dock att kameran är SJUKT långsam så jag vill nog ändå ha tips om jag ändå väljer att köpa en ny :)
 
Man håller sig till samma märke för att slippa objektivbekymmer och sen köper man efter plånbok och smak ;)
 
Nu kan ju inte jag någonting om kameror så lite tips skulle vara väldigt uppskattat. Jag är inte jättenöjd med min D3000 så om jag köper annat vill jag fundera på alternativen.
 
Om den är långsam så kanske en service/reparering skulle vara att rekommendera? Du kan ringa till Nikons egen service och höra vad de tror det skulle kunna vara och om det är nån idé att reparera.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag står i begrepp att skaffa en kamera, utöver mobilens. Jag har en relativt ny iPhone, och vill att den nya kameran ska vara minst...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: pollex
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa ett objektiv till min sambos kamera när han fyller år, som han vill kunna fota fåglar med. Jag kan ingenting om...
Svar
15
· Visningar
1 437
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
1 892
Senast: Rialavargen
·
Fritid Har haft min canon 1000D sen urminnes tider och varit jättenöjd. Men inser att det verkligen har kommit till åren och gissar att det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 727
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp